Det är spännande det här med hur olika barn kan vara, och som ni andra redan varit inne på så är det svårt att verkligen förstå förrän man varit där
.
Inget av mina barn har varit high-need om man ska gå efter innehållsförteckningen så att säga. Jag har dock upplevt att båda varit high-need på sina egna sätt.
Lillebror har alltid haft ett galet behov av kroppskontakt - hudkontakt - och fått panik när man avlägsnat sig ett par milimeter. Det festliga är att jag upplevde detta som rätt befriande när han var spädbarn. Eftersom vi bär och samsover och ammar fritt så var det relativt enkelt....för just mig. Fick han bara hudkontakt och få vara nära så var han nöjd. Enkel universallösning. Jag jämförde med storebror.
För storebror har det aldrig räckt...på långa vägar. Han vill kramas, men inte för länge. Han vill ha sällskap, men inte för nära etc. Han har alltid haft ett större behov av en aktiv förälder så att säga. Krävt mer än kroppsnärhet....hela tiden. Något har passat en halv minut sedan krävt nytt. Så är de fortfarande på många sätt. När de känner sig "bortglömda" när jag läser tidningen så blir lillebror nöjd om han får sitta och gosa i knä. Borrar in sitt huvud i mitt bröst och så får jag läsa vidare. Storebror vill också gärna upp i knä, men det ska hända något. Fokus ska vara på aktivitet med honom. Vi ska prata om bilder, samtala om saker, han vill bläddra etc etc. Det har alltid varit så här så handlar inte om åldersskillnaden. Storebror kräver att jag är mentalt med honom så att säga. Han vill ha ett "intellektuellt" utbyte. Lillebror är en känslomänniska och min fysiska kärlek räcker ofta i de flesta lägen.
Sedan har man ju olika "akilleshälar". Jag har inga större problem med ett barn som vill ha hudkontakt dygnet runt. Jag får däremot totalspel på "pill". Lillebror har haft perioder av helgalet "pill". Ligga timmar på nätterna och krafsa på min rygg, hals, klappa, vira in fingrarna i håret etc. Det är jag hyperkänslig mot. Vet inte varför, jag känner bara smått panik
.