chokladkaffe: (Jag skriver från mobilen igen så jag blir kortfattad.) Jag tänker att man hanterar det genom att konsekvent respektera nej i alla andra fall. Vår son har börjat bli väldigt tydlig med att han inte vill att vi gör vissa saker, exempelvis pussar, kramar, sjunger för honom eller vad det nu kan handla om. Därför har det också blivit enkelt för oss att sluta direkt. Ofta säger vi också något som bekräftar det han visade, så som "okej, du vill inte pussas nu, då slutar jag". När det gäller situationer där han inte får bestämma försöker vi på samma sätt att prata oss igenom händelsen. "Jag vet att du inte vill ta medicinen/ta tempen/ta på overallen och jag förstår att du blir arg/ledsen, men vi måste göra det för att du ska kunna bli frisk/gå ut", typ.
Vet inte om det var svar på din fråga.
Förresten, hur har det gått med maten för er? Är det storebror eller lillebror som matvägrar? Vi har samma problem här hemma och trots att jag försöker tänka att de flesta barn faktiskt inte svälter sig själva kan jag undra om vi har gjort något fel. Vissa hävdar att det är på grund av amningen som han inte är intresserad av att äta annan mat, men är detta ett tillräckligt skäl för att sluta amma när både sonen och jag vill fortsätta? Gör jag fel som fortfarande ger honom bröstet när han vill, trots att han äter dåligt? Det börjar kännas jobbigt, samtidigt som vi är så vana vid att han på sin höjd äter en sked mat.
Hur tänker ni?