• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    msKitten skrev 2012-05-05 10:58:03 följande:
    Idag är jag inte en stolt mamma.

Blä för konflikter med en 4-åring som är mitt i en jobbig utvecklingsfas och en mamma ur balans :(

Jag vet inte vad jag vill med det här. Skriva av mig. Få lite tröst. Gråter 

Det har varit skrik och bråk HELA morgonen och HELA förmiddagen. Det känns som att vi är på storebror hela tiden; "Inte så, jag vill inte att du gör så, sluta, kom hit, nej, inte så, sluta, inte så".....osv osv 

ARGHYUDGUHVSV!!!!!! Jag blir galen!!!! Och han blir det också.

Och så är han på lillebror; han får inte ta det, inte det, jag bekräftar hans känslor, plockar bort lillebror, "säger åt" lillebror. MEN INTE BLIR DET BÄTTRE!

Det känns som att vi ibland måste hamna i totalt bråk där jag skriker, han blir rädd och sen ber jag om ursäkt, han gråter i min famn att jag skrämde honom....Det är som att han på det sättet släpper på en ventil...och jag med! Alla små konflikter slutar inte förrän det blir totalt haveri.

Är det nån som känner igen det?

Jag vill verkligen inte ha det så! Gråter 
    Hej!

Jag har ju en 4-åring jag med .

Nu har vi det inte precis som er, men jag kan relatera rätt mycket till det här med 4-åringar. Vår stora är ju som sagt en rätt sansad individ som aldrig har haft så stora känslouttryck, men han har en jobbig period nu. Han har aldrig varit så "konfliktbenägen" som han är nu sedan han var 2 . Skillnaden är väl att det är så mycket mer medvetet och kontrollerat nu. Det handlar inte bara om att han vill och sedan bara blir genuint ledsen för att han inte får, utan nu handlar det om en maktkamp. Visst vill han ha något, men får han ett nej så handlar den fortsatta konflikten inte huvudsakligen om huruvida han får det eller inte utan om vem som har rätt att faktiskt bestämma just detta/fatta beslutet. Små saker som känns begatellartade, och som varit bagatellartade tidigare, kan sluta i giganternas kamp .

Nu är ju min äldsta några månader äldre än din son och hans 4-årshumör har börjat kännas rätt hemtamt här nu så vi börjar hitta sådant som fungerar så man slipper få tokspel själv. Jag tycker att det mest effektiva är att vara dunderkonsekvent och övertydlig och så ge tid. När jag märker att vi är på väg mot något i konfliktväg så säger jag direkt och jättetydligt vad jag vill respektive inte vill. Igår satt jag med honom mitt på avenyn i Göteborg i ungefär en kvart. Han skulle ha en glass...och vi skulle inte äta glass då. För mig var det viktigt just då av olika orsaker. Vi satt bara där mitt på trottoaren. "ALDRIG!" är favorituttrycket . Han skulle ALDRIG gå därifrån om han inte fick en glass. Jag skulle gå hem, men han skulle minsann ALDRIG röra sig ur fläcken innan han fått en glass.... . För oss fungerar det inte att bli arga, det är som att hälla olja på en eld. Att vara superrak med vad som gäller och så så att säga "stick with that" fungerar bäst. Det i kombination med tid att vänta ut. Det är inte alls samma sak med lillebror som är 3 år. Han är fortfarande mer i det spontana "vill". Mitt tips (lättare sagt än gjort kanske) är att inte spela med....om du har tålamod och ork att inte. 

Sedan upplever jag att storebror för tillfället är i en väldigt ego period. Han ska ha först, är bäst, är längst, hoppar högst, pärlar finast etc etc. och han måste tydligt tala om detta för lillebror hela tiden. DET kan jag få tokspel på. Vi har mycket samtal kring detta och det känns som om vi inte kommer någonstans, men det gör man väl.....som med allt annat som känts likadant tidigare. 

Läste att 4-årsåldern är motsatsernas tid........det stämmer väldigt väl överens med vår äldsta.       

• Kryssarinnan
    msKitten skrev 2012-05-05 10:58:03 följande:
    Det har varit skrik och bråk HELA morgonen och HELA förmiddagen. Det känns som att vi är på storebror hela tiden; "Inte så, jag vill inte att du gör så, sluta, kom hit, nej, inte så, sluta, inte så".....osv osv 

Det känns som att vi ibland måste hamna i totalt bråk där jag skriker, han blir rädd och sen ber jag om ursäkt, han gråter i min famn att jag skrämde honom....Det är som att han på det sättet släpper på en ventil...och jag med! Alla små konflikter slutar inte förrän det blir totalt haveri.

Är det nån som känner igen det?
    Visst känner vi igen det där... Det värsta är att vi alla i familjen är så inställda på konflikt... Sonen förväntar sig (det säger han när vi pratar om detta) att vi ska bli arga på honom i vissa situationer, vilket gör att han krånglar och protesterar ännu mer redan från början, och det gör att vi vuxn - fastän vi verkligen ANSTRÄNGER oss för att visa tålamod och kärlek - till slut brister och säger till på skarpen. Eftersom det är tusende gången vi måste säga samma sak. Vi har så svårt för skrik och gnäll "utan orsak" eftersom det tar så mycket energi från oss. Först skrik för att han inte vill gå till parken och sedan skrik när han är där för div. anledningar och sedan skrik för att han inte vill gå hem...

Mina öron och mitt hjärta bara pajjar av all stress det orsakar. Det är okej att han har svårt att ställa om, det är okej att han inte kan överblicka tid eller konsekvenser, allt han gör är okej. Men skriket bara skär in i min hjärna och gör att jag tappar orken. Jag orkar inte gå till parken eftersom det "kostar" så mycket. Just nu är far och son i parken och jag hemma med lillasyster som ju också kräver en massa av min energi. Hur jag ska orka med att vara ensam med dem båda det vet jag inte. 

Jag vet att det är vi vuxna som måste leda förändringen. Dvs. vi måste visa tålamodet som styr om skutan i en mer positiv riktning, men... hur man än försöker så är det minst en gång om dagen som det blir ett riktigt bråk och det verkar förstöra alla goda ansträngningar.

Vi pratar alltid ut efter en "urladdning", vi vuxna ber om ursäkt om vi betett oss fel, och vi försöker också att prata om detta när alla är lugna. Försöker fråga hur han uppfattar situationen och hur han skulle vilja ha det. Men han kan inte riktigt sätta ord på sina känslor eller säga något konstruktivt, han är väl för liten för det.

Igår grät jag av uppgivenhet och sade till honom att "Du måste skrika mindre. Jag försöker göra rätt och göra saker som du tycker är roliga, men du måste göra som jag säger när vi t.ex. ska klä på oss kläderna och gå ut för det är jättejobbigt för mig när du skriker". Samtidigt vill jag ju inte skuldbelägga honom som ensam orsak när något inte är bra, för det mår han nog inte bra av. MEN för mig känns det som att om han bara var mer "tyst och lydig" (ursäkta uttrycket och ursäkta min fåfänga dröm) så skulle vi kunna ha det mycket mysigare. 

Suck. 
  • Kryssarinnan

Jag inser att det kanske ser konstigt ut när jag skriver att han gnäller "i onödan".

Just nu skriker sonen för att maten, nystekta fiskpinnar - vilket är va han själv bad om till lunch, är för varm. Varje dag, till lunch och middag, varnar vi honom för att maten är nylagad och varm. Vi lägger upp till honom så fort det är klart och blåser och blåser och påminner och varnar. Men varje dag blir det skrik. Det är exempel på ett sådant tillfälle som gör oss galna eftersom skriket är "i onödan". Jag förstår hans frustration men det känns som om hans reaktion två gånger per dag, och hur det påverkar humöret för alla i familjen, inte står i proportion till problemet. Suck. 

• Acelise

Har samma problem med varm mat, Kryssarinnan! Vi undviker helt enkelt den konflikten genom att just ny inte ropa till bords innan hans mat svalnat. Stället den i fönstret en stund så den svalnar snabbt.

• chokladkaffe

Kryssarinnan: När kom lillasyster? jag har för mig du frågade om syskonvagn för ett tag sen och då fanns hon väl inte? Om det är så att hon är nyligen anländ förstår jag att du inte fattar hur du ska klara dig själv med bägge och att det blir konflikter med storebror. Vilken omställning två barn var, större än ett tycker jag nu i efterhand. Nu är lillebror 13mån och vi är inne i det hela vilket är otroligt skönt. Hursomhelst, delge gärna hur det går

• littlefly

Hej! Oj vad jag känner igen min 4-åring i era beskrivningar av era,.. Min har bara för en månad sen blivit storebror. Nu är den första fasen när allt bara var roligt m lillasyster över och jag märker hur han tampas med massa starka känslor. Detta tar sig uttryck genom att han gör allt tvärtemot och "prövar" oss. Jag vet ju att han behöver veta att vi är kvar trots detta och behöver dubbla dosen kärlek, men det är så SVÅRT när han är så överjävlig rent ut sagt. Det är svårt att hitta de där stunderna.
    Dessutom har han börjat sova i vår säng igen. Även där vet jag att han behöver det, klart det väcker massa oro för att bli ensam och övergiven när nya syskonet får sova i sängen. Men jag som egentligen sover bäst själv liksom kvävs i två ungar och en snarkande sambo ibland. Ibland är det mysigt också och jag vet ju att jag vill ha det så, vill ha mina ungar nära.
    När jag frågar när han kommer sova i sin säng igen säger han när han är 5 år. Och att han känner sig ensam i sitt rum. Han är så klok och jag är så stolt över min bångstyriga unge som känner sig själv och sina känslor få väl. Ett år till av samsovning kan jag väl ta :)

• k girl
    Kryssarinnan skrev 2012-05-06 11:23:52 följande:
    Visst känner vi igen det där... Det värsta är att vi alla i familjen är så inställda på konflikt... Sonen förväntar sig (det säger han när vi pratar om detta) att vi ska bli arga på honom i vissa situationer, vilket gör att han krånglar och protesterar ännu mer redan från början, och det gör att vi vuxn - fastän vi verkligen ANSTRÄNGER oss för att visa tålamod och kärlek - till slut brister och säger till på skarpen. Eftersom det är tusende gången vi måste säga samma sak. Vi har så svårt för skrik och gnäll "utan orsak" eftersom det tar så mycket energi från oss. Först skrik för att han inte vill gå till parken och sedan skrik när han är där för div. anledningar och sedan skrik för att han inte vill gå hem...

Mina öron och mitt hjärta bara pajjar av all stress det orsakar. Det är okej att han har svårt att ställa om, det är okej att han inte kan överblicka tid eller konsekvenser, allt han gör är okej. Men skriket bara skär in i min hjärna och gör att jag tappar orken. Jag orkar inte gå till parken eftersom det "kostar" så mycket. Just nu är far och son i parken och jag hemma med lillasyster som ju också kräver en massa av min energi. Hur jag ska orka med att vara ensam med dem båda det vet jag inte. 

Jag vet att det är vi vuxna som måste leda förändringen. Dvs. vi måste visa tålamodet som styr om skutan i en mer positiv riktning, men... hur man än försöker så är det minst en gång om dagen som det blir ett riktigt bråk och det verkar förstöra alla goda ansträngningar.

Vi pratar alltid ut efter en "urladdning", vi vuxna ber om ursäkt om vi betett oss fel, och vi försöker också att prata om detta när alla är lugna. Försöker fråga hur han uppfattar situationen och hur han skulle vilja ha det. Men han kan inte riktigt sätta ord på sina känslor eller säga något konstruktivt, han är väl för liten för det.

Igår grät jag av uppgivenhet och sade till honom att "Du måste skrika mindre. Jag försöker göra rätt och göra saker som du tycker är roliga, men du måste göra som jag säger när vi t.ex. ska klä på oss kläderna och gå ut för det är jättejobbigt för mig när du skriker". Samtidigt vill jag ju inte skuldbelägga honom som ensam orsak när något inte är bra, för det mår han nog inte bra av. MEN för mig känns det som att om han bara var mer "tyst och lydig" (ursäkta uttrycket och ursäkta min fåfänga dröm) så skulle vi kunna ha det mycket mysigare. 

Suck. 
    Min man var hemma i två månader innan han började om att jobba. Jag grät flera gånger för att jag var rädd för hur det skulle gå när han började om... men faktum är att det fungerade mycket smidigare när han började om jobbet och vi fick hitta lunken tillsammans, jag och sonen och lillasyster.
  • Me like coffee

Det här att gå från att vara två föräldrar till att sedan själv ta hand om båda var väldigt skrämmande här också. Men precis k girl skriver så upplevde jag det många gånger som lättare också . På något vis blir jag lite mer tålmodigt och låter en hel del av potentiella konflikter gå onödiga förbi. Kanske för att jag vet att det inte finns någon som backar upp ifall det går helt åt skogen. Sen upplever jag också att jag blir lite mer närvarande i mitt sätt att vara med barnen. Det är jag som ska ha koll på barnen, det är inte uppdelat just då när jag är själv och det ger mig lite mer kontroll på situationen. Sen är det självklart jätte skönt när vi båda är hemma och man jan koppla bort kontrollen också men jag upplever nog ändå fler konflikter när vi är hemma båda två... Jag tänker på något som psykologen vi pratade med sa om att båda föräldrarna hämtar på dagis. Hon menade att barnen ofta blir lite förvirrade när ansvaret ska överlämnas från pedagogerna till föräldrarna - och när det då är två föräldrar så blir det svårt för barnet att veta vem som faktiskt har koll på läget. Vi kan omöjligt hämta tillsammans på dagis, det slutar nästan alltid i total katastrof. Lite samma kan jag ibland känna att det blir när vi båda är hemma på ett annat sätt än vad hon är van vid. Hon är van vid att det är jag som är hemma efter dagis (förutom på sista tiden då min man har tagit nästan alla hämtningar) och om min man då också skulle vara hemma blir hon lite förvirrad. Ja, det svävade iväg litegrann men det jag ville säga är att det ibland också kan bli ganska bra att vara ensam med båda också

• Me like coffee

Flickan och kråkan: Oj vad jag känner igen mycket av din fyraåring i min treåring . Hon har ju som bekant haft en hel del utbrott av rang och jag har aldrig riktigt känt igen andras beskrivningar av hur det hela sker med deras barn i samma ålder. Men i din beskrivning är igrnkänningsfaktorn hög . Favorituttrycket här hemma är just nu "Du får inte säga så" i syfte att försöka bestämma vad som ska sägas i vilka situationer. Andra är "när jag vill göra det så gör jag det" uttryckt med mycket styrka i rösten . Skitjobbigt ibland men en sak är säker, det finns inte någon som kommer att kunna sätta sig på vår dotter. Inte nu och - om vi sköter korten rätt - inte i framtiden heller.

• Acelise
    Me like coffee skrev 2012-05-07 10:35:43 följande:
    Flickan och kråkan: Oj vad jag känner igen mycket av din fyraåring i min treåring . Hon har ju som bekant haft en hel del utbrott av rang och jag har aldrig riktigt känt igen andras beskrivningar av hur det hela sker med deras barn i samma ålder. Men i din beskrivning är igrnkänningsfaktorn hög . Favorituttrycket här hemma är just nu "Du får inte säga så" i syfte att försöka bestämma vad som ska sägas i vilka situationer. Andra är "när jag vill göra det så gör jag det" uttryckt med mycket styrka i rösten . Skitjobbigt ibland men en sak är säker, det finns inte någon som kommer att kunna sätta sig på vår dotter. Inte nu och - om vi sköter korten rätt - inte i framtiden heller.
    Som vår son som säger "Mamma, prata inte sådär" och så hytter han med fingret... 
    :)

2,5 år...

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd