msKitten skrev 2012-05-05 10:58:03 följande:
Idag är jag inte en stolt mamma.
Blä för konflikter med en 4-åring som är mitt i en jobbig utvecklingsfas och en mamma ur balans :(
Jag vet inte vad jag vill med det här. Skriva av mig. Få lite tröst.
Det har varit skrik och bråk HELA morgonen och HELA förmiddagen. Det känns som att vi är på storebror hela tiden; "Inte så, jag vill inte att du gör så, sluta, kom hit, nej, inte så, sluta, inte så".....osv osv
ARGHYUDGUHVSV!!!!!! Jag blir galen!!!! Och han blir det också.
Och så är han på lillebror; han får inte ta det, inte det, jag bekräftar hans känslor, plockar bort lillebror, "säger åt" lillebror. MEN INTE BLIR DET BÄTTRE!
Det känns som att vi ibland måste hamna i totalt bråk där jag skriker, han blir rädd och sen ber jag om ursäkt, han gråter i min famn att jag skrämde honom....Det är som att han på det sättet släpper på en ventil...och jag med! Alla små konflikter slutar inte förrän det blir totalt haveri.
Är det nån som känner igen det?
Jag vill verkligen inte ha det så!
Hej!
Jag har ju en 4-åring jag med

.
Nu har vi det inte precis som er, men jag kan relatera rätt mycket till det här med 4-åringar. Vår stora är ju som sagt en rätt sansad individ som aldrig har haft så stora känslouttryck, men han har en jobbig period nu. Han har aldrig varit så "konfliktbenägen" som han är nu sedan han var 2

. Skillnaden är väl att det är så mycket mer medvetet och kontrollerat nu. Det handlar inte bara om att han vill och sedan bara blir genuint ledsen för att han inte får, utan nu handlar det om en maktkamp. Visst vill han ha något, men får han ett nej så handlar den fortsatta konflikten inte huvudsakligen om huruvida han får det eller inte utan om vem som har rätt att faktiskt bestämma just detta/fatta beslutet. Små saker som känns begatellartade, och som varit bagatellartade tidigare, kan sluta i giganternas kamp

.
Nu är ju min äldsta några månader äldre än din son och hans 4-årshumör har börjat kännas rätt hemtamt här nu så vi börjar hitta sådant som fungerar så man slipper få tokspel själv. Jag tycker att det mest effektiva är att vara dunderkonsekvent och övertydlig och så ge tid. När jag märker att vi är på väg mot något i konfliktväg så säger jag direkt och jättetydligt vad jag vill respektive inte vill. Igår satt jag med honom mitt på avenyn i Göteborg i ungefär en kvart. Han skulle ha en glass...och vi skulle inte äta glass då. För mig var det viktigt just då av olika orsaker. Vi satt bara där mitt på trottoaren. "ALDRIG!" är favorituttrycket

. Han skulle ALDRIG gå därifrån om han inte fick en glass. Jag skulle gå hem, men han skulle minsann ALDRIG röra sig ur fläcken innan han fått en glass....

. För oss fungerar det inte att bli arga, det är som att hälla olja på en eld. Att vara superrak med vad som gäller och så så att säga "stick with that" fungerar bäst. Det i kombination med tid att vänta ut. Det är inte alls samma sak med lillebror som är 3 år. Han är fortfarande mer i det spontana "vill". Mitt tips (lättare sagt än gjort kanske) är att inte spela med....om du har tålamod och ork att inte.
Sedan upplever jag att storebror för tillfället är i en väldigt ego period. Han ska ha först, är bäst, är längst, hoppar högst, pärlar finast etc etc. och han måste tydligt tala om detta för lillebror hela tiden. DET kan jag få tokspel på. Vi har mycket samtal kring detta och det känns som om vi inte kommer någonstans, men det gör man väl.....som med allt annat som känts likadant tidigare.
Läste att 4-årsåldern är motsatsernas tid........det stämmer väldigt väl överens med vår äldsta.