• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2012-04-29 20:18:02 följande:
    Tack alla för er input. Just tandborstning går supersmidigt hos oss också, var mest exempel. Däremot är det smörja rumpan och tvätta håret som är saker han verkligen inte vill göra. När det gäller hårtvätt har vi reducerat detta till en gång i veckan. Då gör jag det bara. Jag säger alltid tydligt att nu ska vi tvätta håret varpå han gallskriker. Jag säger att jag vet han inte tycker om det, hör att han inte vill osv. Ibland går det att komma undan med att hälla muggar vatten över håret och då nöjer vi oss med det. Annars kör jag bara på. 

Jag respekterar också nej i alla andra lägen där det är ngt som inte måste göras. Säger att det vore bra men vi tvingar dig inte. Jag försöker också förhandla men jag är väl inte den mest tålmodiga så i sämret stunder blir det inte så mycket förhandlande. Jag ville mest höra hur ni skiljer på de här situationerna men det känns väldigt logiskt det ni alla skriver.

Ibland undrar jag också över det här med att testa gränser. Jag, storebror och hans morfar var och handlade idag. Han skulle köra egen vagn vilket aldrig är särskilt bra ide´efter som han springer ifrån den, börjar äta på godis och annat han blir sugen på för stunden.Det går inte att kontrollera honom. Idag fick han dock köra själv eftersom vi var två vuxna på ett barn. Hela handlingen var ett skämt, han sprang hej vilt och rev och slet. Till slut fick jag nog och satte mig ner (hade gjort det flera gånger och försökt förklara) och sa nu räcker det för idag. Tog honom i famnen varpå han blev väldigt arg, bar ut honom. Han började fråga varför och var morfar är, varför kunde vi inte betala med honom varpå jag svarade att det gick inte idag, mamma orkar inte springa efter dig längre på ica. Då först lugnade han sig när jag var rak och ärlig hur jag kände och upplevde det. "Jag tycker det är jobbigt att springa efter dig och det tycker morfar också, därför får vi vänta här ute nu".Som att han letat efter det här stoppet hela handlingen...     
    Tänkte bara på hårtvätten. Vår yngsta har verkligen hatat det...innerligt. Vi har väl huvudsakligen lagt ner det under långa perioder. Men så hittade vi plötsligt världens enklaste lösning. Vi håller en helt vanlig handduk ordentligt mot hans ansikte. Då får vi använda duschen och allt. Han får inte den minsta vattendroppe i ansiktet och då går det helfint. Glad 3-åring med nytvättat hår och en väldigt blöt handduk. Kan vara värt att testa om ni inte gjort det. Det är ju rätt vanligt att de handlar om det.....att det inte vill ha vatten i ansiktet på något vis och med handduk för så blir det heltorrt.
  • msKitten

Idag är jag inte en stolt mamma.

Blä för konflikter med en 4-åring som är mitt i en jobbig utvecklingsfas och en mamma ur balans :(

Jag vet inte vad jag vill med det här. Skriva av mig. Få lite tröst. Gråter 

Det har varit skrik och bråk HELA morgonen och HELA förmiddagen. Det känns som att vi är på storebror hela tiden; "Inte så, jag vill inte att du gör så, sluta, kom hit, nej, inte så, sluta, inte så".....osv osv 

ARGHYUDGUHVSV!!!!!! Jag blir galen!!!! Och han blir det också.

Och så är han på lillebror; han får inte ta det, inte det, jag bekräftar hans känslor, plockar bort lillebror, "säger åt" lillebror. MEN INTE BLIR DET BÄTTRE!

Det känns som att vi ibland måste hamna i totalt bråk där jag skriker, han blir rädd och sen ber jag om ursäkt, han gråter i min famn att jag skrämde honom....Det är som att han på det sättet släpper på en ventil...och jag med! Alla små konflikter slutar inte förrän det blir totalt haveri.

Är det nån som känner igen det?

Jag vill verkligen inte ha det så! Gråter 

• Your Mama Bear

Vad tusan - halva mitt inlägg försvann!

Jag skrev att inlägget handlar om att det inte är farligt att bråka så länge det finns stunder av gemenskap också. Men jag förstår att det måste kännas skitjobbigt att ha det så. Man vaknar varje morgon och hoppas att det ska bli en lugnare dag och sedan blir det inte så ändå.

En dum fråga: Har ni pratat med honom om vilka känslor situationen väcker hos er? "Älskling, nu blev det så där fel igen. Det känns så himla tråkigt när det blir så. Jag blir ledsen och trött av att bråka för jag vill inget hellre än att vi ska ha roligt tillsammans." Typ.

• lilaemma

Hej! I brist på bättre ställe provar jag att slänga ut en fråga här:

Ni som ammat länge när har ni fått tillbaka eran mens? Börjar undra hur lång tid den kan hålla sig borta... inte för att jag saknar den, men ändå... med sonen fick jag tillbaka mensen när han var runt året... dottern är nu drygt 20 månader... Borde man kolla om nått är galet eller är det normalt om man ammar "onormalt länge"?

• Your Mama Bear

Jag fick tillbaka mensen när sonen var 15 månader. Sedan dess har den dock varit oregelbunden och jag har oroat mig en del över min fertilitet.

Vet inte vad som är normalt, men ring kvinnohälsan och hör om de kan göra något ifall du känner dig orolig.

• lilaemma
    Your Mama Bear skrev 2012-05-05 19:05:25 följande:
    Jag fick tillbaka mensen när sonen var 15 månader. Sedan dess har den dock varit oregelbunden och jag har oroat mig en del över min fertilitet.

Vet inte vad som är normalt, men ring kvinnohälsan och hör om de kan göra något ifall du känner dig orolig.
    Tack för svaret. Kanske ringer och frågar dem på måndag i alla fall... är inte särskilt orolig, mest konfunderd...
  • chokladkaffe

msKitten, kanske låter lite märkligt men varje gång du "ventilerar" här drar jag lite av en lättnadens suck. Jag är inte den enda som hamnar i såna omöjliga situationer med min stora här. Nu är han 3 år och inte där din son är men just kaoset, de upprörda känslorna, förlåtet och dåliga samvetet, det finns här med. Varje gång jag läser dina ord tänker jag att det där är väl normalt, det låter ju inte märkligt men hos mig själv har jag svårt att tolerera det.

Vi försöker till varje pris (kanske ni också) att undvika de här hysteriska utbrotten jag kan få. Jag har inte bestämt mig vad som är bra eller dåligt i detta men jag tänker helt amatörmässigt tillbaka på min barndom. Det jag inte vill föra vidare till mina barn är långsinthet, ältande, aggressivitet som skrämmer och total depressivitet. Jag har haft dessa grejer i min uppväxt och det vill jag inte ha med mig. Jag försöker jobba med de bitarna genom att på nåt sätt flyta igenom de dagarna som du beskriver. Att alla ribbor på nåt sätt sänks när jag är ensam och tålamodet och orken inte finns. Jag driver inte saker, jag har inga ambitioner utan jag bara är med mål att inte lämna den jämna linjen. Ibland innebär det sockeryoghurt till mellanmål för storebror pekar på det i affären, ibland innebär det att bägge barnen får fördriva en timme i barnvagn för vi går ut och går (lugnt för mig) eller liknande. Jag är inte säker på att jag gör rätt men jag vill itne ha ojämnheten. Nu var det inte alls det här du frågade efter utan mer jag som passade på att ventilera jag också

Men precis som Mama bear säger tänker jag ofta att jag är en bra mamma för det mesta, det är därför ungarna gillar mig. Ibland är jag mindre bra mamma men de klarar de också. Vi har väldigt fina stunder i vår familj...dock itne alltid men det är okej, det måste få vara okej.    

• fågelungarna

MsKitten, vi hade en sån dag igår. Ibland är det som att det börjar fel redan på morgonen, och sedan kommer man liksom inte in på rätta spåret därefter.

Här går jag dessutom och har lite dåligt samvete över att jag inte räcker till för barnen. Dottern vill att vi ska läsa tusen böcker, och jag tar mig tid för en eller två. Lillebror får i långt högre utsträckning än hans syster pula ensam med grejer medan jag endera fokuserar på storasyster, eller hushållet. I ett parförhållande kan ju den ena vuxna vara med barnen medan den andra jobbar. Suck.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd