Me like coffee skrev 2012-05-07 10:35:43 följande:
Flickan och kråkan: Oj vad jag känner igen mycket av din fyraåring i min treåring

. Hon har ju som bekant haft en hel del utbrott av rang och jag har aldrig riktigt känt igen andras beskrivningar av hur det hela sker med deras barn i samma ålder. Men i din beskrivning är igrnkänningsfaktorn hög

. Favorituttrycket här hemma är just nu "Du får inte säga så" i syfte att försöka bestämma vad som ska sägas i vilka situationer. Andra är "när jag vill göra det så gör jag det" uttryckt med mycket styrka i rösten

. Skitjobbigt ibland men en sak är säker, det finns inte någon som kommer att kunna sätta sig på vår dotter. Inte nu och - om vi sköter korten rätt - inte i framtiden heller.
Igenkänningsfaktor är ju bra - tyder på något slags normalitet då

. Lillebror är precis likadan i att vilja bestämma vad som ska göras sägas etc. Igår var jag och sambon i köket och fixade i ordning efter middagen. Plätsligt hör vi ett bestämt vrål från vår 3-åring: "Pappaaa! Kom hit! GENAST!" Vi hör storebror stillsamt fråga sin lillebror vad problemet är och han får till svar ett irriterat: "Jag pratar inte med dig! Pappa kom hit GENAST, annars slår jag dig!" Vid det laget bryter jag och sambon ut i skratt. Några sekunder senare hör vi att lillebror bryter ihop i gråt. Sambon går och kikar vad det hela gäller. Lillebror gråt-skriker att han inte vill ha sitt bananskal längre

.
När det gäller vår 4-åring så är det en rätt distinkt nyansskillnad, tycker jag. Svårt att sätta fingret på men inte så situationsbundet eller vad man ska kalla det som med vår 3-åring. Mindre känslostyrt och mindre här och nu. Mer ifrågasättande på något vis.