Me like coffee skrev 2012-05-09 12:08:32 följande:
Ja, kvällarna är rätt lugna ändå. Där har vi möjlighet att vara förutseende och lite mer flexibla. Problemet dyker oftast upp vid hämtning på dagis. Sist var det mycket styrande och ställande med hur fort/sakta vi skulle gå till bilen, hon blev galen när jag öppnade dörren (vad är det med barn och öppna dörrar?

) så då fick vi stänga och börja om. Men då var det mesta redan fel och hur jag än gjorde blev det tokigt och sedan var utbrottet ett faktum när vi nådde bilen. Till råga på allt började lillebror bli ledsen och jag kände mig rätt stressad... Det hela slutade med att jag faktiskt tvingade ner henne i stolen och åkte hem innan båda var helt hysteriska. Kände mig verkligen som en urusel mamma

. Jag kunde inte stanna kvar och ha henne springandes runt på gatan och samtidigt trösta lillebror så någonstans kändes det som den enda utvägen... Ja, kanske måste jag inse att detta kommer att ske ibland, jag kommer att känna mig maktlös och (hur dumt det än låter) rädd för att andra föräldrar ska döma mig när vi är mitt upp i all kalabalik. Jag är ju verkligen inte den mamma jag vill vara i den stunden och jag har svårt att släppa tanken på att jag borde kunna göra något för henne... Kanske måste jag inse att kalabalik kommer att inträffa och dessutom har jag ju inte perfektionism på min lista över hur jag vill vara som förälder.
Vad händer om ni gör något annat innan ni tar er hemåt? Leker en stund på förskolans gård eller liknande. Vi har lite grönområde utanför vår förskola där vi ofta är en stund innan vi går hem etc. Ofta kan det ju vara själva "procerdurandet" som är kopplat till hemgående som strular. Man ska klä på sig, sätta sig i bil, skynda sig.....
Brukar ofta gå lättare med barn när man låter saker ta tid. Vi bor knappt 5 minuters gångväg ifrån förskolan och det tar ofta närmare timmen från det att jag kliver in på förskolan tills vi kliver in genom vår ytterdörr. Hur gammal är lillebror nu?