• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan

Här har skor ärvts flitigt. Nu för tiden sliter de ju ofta ut ett par mjukare skor av typen joggingskor/sommarskor på en säsong så de åker oftast i soptunnan när de inte passar längre - brukar vara rejält slitna och just ingångna i bärarens fot. De storebror hade när han var riktigt liten, dem har lillebror haft allihop. Gummistövlar, vinterkängor ärver de. Känns självklart för mig. De gummistövlar jag själv har nu är nog de första som jag inte har ärvt eller fått på annat vis . Ju äldre de blir desto mer "ingågna" blir det och då blir det märkligt att ärva välanvända skor, men för riktigt små barn så ser jag inget problem.

• k girl
    chokladkaffe skrev 2012-05-11 08:56:10 följande:
    En helt en annan grej....låter ni era barn använda begagnade skor? Jag är väldigt kluven. Känns självklart att jag själv inte gillar att använda skor formade efter någon annan, att barns fötter är ännu känsligare. Samtidigt känns det vansinne att köpa dubbla när alla storlekarna ligger i källaren. Hur gör ni här?
    Ja, stövlarna sonen hade förra sommaren (då 1,5) var begagnade och det var de enda hans fot rymdes i som han kunde gå i. Sandalerna och gympaskorna köpte vi nya och de ser knappt ut att vara använda. Storebror är född i november och lillasyster i februari, hon ärvde mina pyttefötter och han har ärvt pappas stora, breda med hög fotrygg, så det kommer bli svårt för oss att ha samma skor till barnen. Vinterskorna har dock sonen använt väldigt, väldigt flitigt, så de är ingångna. Det blir kanske så när vintersäsongen är så lång som den är här.
  • msKitten
    Kryssarinnan skrev 2012-05-06 11:23:52 följande:
    Visst känner vi igen det där... Det värsta är att vi alla i familjen är så inställda på konflikt... Sonen förväntar sig (det säger han när vi pratar om detta) att vi ska bli arga på honom i vissa situationer, vilket gör att han krånglar och protesterar ännu mer redan från början, och det gör att vi vuxn - fastän vi verkligen ANSTRÄNGER oss för att visa tålamod och kärlek - till slut brister och säger till på skarpen. Eftersom det är tusende gången vi måste säga samma sak. Vi har så svårt för skrik och gnäll "utan orsak" eftersom det tar så mycket energi från oss. Först skrik för att han inte vill gå till parken och sedan skrik när han är där för div. anledningar och sedan skrik för att han inte vill gå hem...

Mina öron och mitt hjärta bara pajjar av all stress det orsakar. Det är okej att han har svårt att ställa om, det är okej att han inte kan överblicka tid eller konsekvenser, allt han gör är okej. Men skriket bara skär in i min hjärna och gör att jag tappar orken. Jag orkar inte gå till parken eftersom det "kostar" så mycket. Just nu är far och son i parken och jag hemma med lillasyster som ju också kräver en massa av min energi. Hur jag ska orka med att vara ensam med dem båda det vet jag inte. 

Jag vet att det är vi vuxna som måste leda förändringen. Dvs. vi måste visa tålamodet som styr om skutan i en mer positiv riktning, men... hur man än försöker så är det minst en gång om dagen som det blir ett riktigt bråk och det verkar förstöra alla goda ansträngningar.

Vi pratar alltid ut efter en "urladdning", vi vuxna ber om ursäkt om vi betett oss fel, och vi försöker också att prata om detta när alla är lugna. Försöker fråga hur han uppfattar situationen och hur han skulle vilja ha det. Men han kan inte riktigt sätta ord på sina känslor eller säga något konstruktivt, han är väl för liten för det.

Igår grät jag av uppgivenhet och sade till honom att "Du måste skrika mindre. Jag försöker göra rätt och göra saker som du tycker är roliga, men du måste göra som jag säger när vi t.ex. ska klä på oss kläderna och gå ut för det är jättejobbigt för mig när du skriker". Samtidigt vill jag ju inte skuldbelägga honom som ensam orsak när något inte är bra, för det mår han nog inte bra av. MEN för mig känns det som att om han bara var mer "tyst och lydig" (ursäkta uttrycket och ursäkta min fåfänga dröm) så skulle vi kunna ha det mycket mysigare. 

Suck. 
    I hear ya!!

Jag blir också galen på skrik. Och på gnäll. Jag klarar inte gnäll!! Jag vet inte vad det är men just gnällandet blir jag vansinnig. 

Ikväll blev det skrik om det ena och det andra. Efter duschen torkade jag fel med handduken, jag tog fel tandkräm, jag stängde av vattnet för tidigt (allt detta medan lillebror går omkring och pillar på allt i badrummet) jag hade inte sköljt av fötterna på rätt sätt (först vänster sen höger fot). När lillebror hade lyckats få tag på toaborsten och vevar med den i högsta hugg så det skvätter över hela badrummet tappar jag behärskningen helt! Efter att ha torkat och ställt undan toaborsten, tvättat av lillebror (allt medans storebror gnäller och skriker av för mig helt obegriplig anledning) Till slut vände jag mig mot den skrikande och gnälliga storebrorsan och tar tag om hans ansikte och säger skarpt: "NU slutar du skrika! Jag orkar inte! Jag har ont i öronen!"

Han blev nog chockad för han slutade på en gång. Men jag såg att han blev ledsen. Men jag hade inte mer tid för honom just då, var tvungen att ta hand om lillebror. Några minuter senare kom storebror till mig och ville kramas och pussas. Då sa han: "Mamma, ibland bråkar vi. Och ibland bråkar vi inte." "Ja" svarade jag, "så är det. Men vi älskar alltid varandra. Jag älskar dig alltid, även när jag blir arg så älskar jag dig."

Det var ändå relativt smärtfritt. Men vissa dagar alltså....

Det är skönt att läsa om att man inte är ensam i alla fal. :)

Styrkekramar till dig och din familj! 
  • msKitten
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-06 09:06:36 följande:
    Hej!

Jag har ju en 4-åring jag med .

Nu har vi det inte precis som er, men jag kan relatera rätt mycket till det här med 4-åringar. Vår stora är ju som sagt en rätt sansad individ som aldrig har haft så stora känslouttryck, men han har en jobbig period nu. Han har aldrig varit så "konfliktbenägen" som han är nu sedan han var 2 . Skillnaden är väl att det är så mycket mer medvetet och kontrollerat nu. Det handlar inte bara om att han vill och sedan bara blir genuint ledsen för att han inte får, utan nu handlar det om en maktkamp. Visst vill han ha något, men får han ett nej så handlar den fortsatta konflikten inte huvudsakligen om huruvida han får det eller inte utan om vem som har rätt att faktiskt bestämma just detta/fatta beslutet. Små saker som känns begatellartade, och som varit bagatellartade tidigare, kan sluta i giganternas kamp .

Nu är ju min äldsta några månader äldre än din son och hans 4-årshumör har börjat kännas rätt hemtamt här nu så vi börjar hitta sådant som fungerar så man slipper få tokspel själv. Jag tycker att det mest effektiva är att vara dunderkonsekvent och övertydlig och så ge tid. När jag märker att vi är på väg mot något i konfliktväg så säger jag direkt och jättetydligt vad jag vill respektive inte vill. Igår satt jag med honom mitt på avenyn i Göteborg i ungefär en kvart. Han skulle ha en glass...och vi skulle inte äta glass då. För mig var det viktigt just då av olika orsaker. Vi satt bara där mitt på trottoaren. "ALDRIG!" är favorituttrycket . Han skulle ALDRIG gå därifrån om han inte fick en glass. Jag skulle gå hem, men han skulle minsann ALDRIG röra sig ur fläcken innan han fått en glass.... . För oss fungerar det inte att bli arga, det är som att hälla olja på en eld. Att vara superrak med vad som gäller och så så att säga "stick with that" fungerar bäst. Det i kombination med tid att vänta ut. Det är inte alls samma sak med lillebror som är 3 år. Han är fortfarande mer i det spontana "vill". Mitt tips (lättare sagt än gjort kanske) är att inte spela med....om du har tålamod och ork att inte. 

Sedan upplever jag att storebror för tillfället är i en väldigt ego period. Han ska ha först, är bäst, är längst, hoppar högst, pärlar finast etc etc. och han måste tydligt tala om detta för lillebror hela tiden. DET kan jag få tokspel på. Vi har mycket samtal kring detta och det känns som om vi inte kommer någonstans, men det gör man väl.....som med allt annat som känts likadant tidigare. 

Läste att 4-årsåldern är motsatsernas tid........det stämmer väldigt väl överens med vår äldsta.       

Jag upplever min 4 åring som en liten diktator. Det är väldigt mycket jag är först, jag är snabbast.....jag är äldst, störst....lala. Hur pratar ni om sånt?

Nåt som jag upplever är att storebror kräver mycket: "Jag är hungrig!!!!!" Kan han vråla rakt ut, vilket följs av "Mamma gör pannkakor till mig!" Eller t ex "Jag är törstig!!!! Ge mig vatten!!!!!" 

Vi jobbar mycket med att man ska ha en trevlig ton, att man ska be andra människor om saker, inte domdera eller bara "beställa". Jag gör ju mycket för honom, såklart, han är ju mitt barn, men jag upplever inte att han gärna gör saker för mig.

Häromdagen bad jag honom att gå och hämta papper åt en snorig lillebror. Han stod närmast dörren. "Nej, jag vill inte" säger han bara och går. Jag blir så otroligt provocerad av det här, för han kräver oerhört mycket service av oss föräldrar men vill inte göra saker för oss. Jag förstår att han ser det som självklart att vi ska hjälpa honom med saker...och jag förstår att han inte kan förstå att hans hjälpsamhet har nånting med min hjälpsamhet att göra. När jag säger att jag inte vill hjälpa honom med något ( t ex sitta och hålla honom sällskap när han bajsar - det vägrar jag) så får han tokspel och skriker och blir arg. Han slåss ibland också när han inte får som han vill (gå hem till grannen kl 20 på kvällen t ex).

Jag vet inte. Ibland känns det som att jag har en ouppfostrad, bortskämd liten gnällapa. Då blir jag ledsen :(
  • Flickan och kråkan
    msKitten skrev 2012-05-12 22:41:33 följande:
    Jag upplever min 4 åring som en liten diktator. Det är väldigt mycket jag är först, jag är snabbast.....jag är äldst, störst....lala. Hur pratar ni om sånt?

Nåt som jag upplever är att storebror kräver mycket: "Jag är hungrig!!!!!" Kan han vråla rakt ut, vilket följs av "Mamma gör pannkakor till mig!" Eller t ex "Jag är törstig!!!! Ge mig vatten!!!!!" 

Vi jobbar mycket med att man ska ha en trevlig ton, att man ska be andra människor om saker, inte domdera eller bara "beställa". Jag gör ju mycket för honom, såklart, han är ju mitt barn, men jag upplever inte att han gärna gör saker för mig.

Häromdagen bad jag honom att gå och hämta papper åt en snorig lillebror. Han stod närmast dörren. "Nej, jag vill inte" säger han bara och går. Jag blir så otroligt provocerad av det här, för han kräver oerhört mycket service av oss föräldrar men vill inte göra saker för oss. Jag förstår att han ser det som självklart att vi ska hjälpa honom med saker...och jag förstår att han inte kan förstå att hans hjälpsamhet har nånting med min hjälpsamhet att göra. När jag säger att jag inte vill hjälpa honom med något ( t ex sitta och hålla honom sällskap när han bajsar - det vägrar jag) så får han tokspel och skriker och blir arg. Han slåss ibland också när han inte får som han vill (gå hem till grannen kl 20 på kvällen t ex).

Jag vet inte. Ibland känns det som att jag har en ouppfostrad, bortskämd liten gnällapa. Då blir jag ledsen :(
    Hög igenkänningsfaktor. Det var ju det jag menade med "ego"-period . MEN, det har börjt bli mycket bättre här har vi upptäckt sista tiden.

Han är för det mesta väldigt resonlig och lätt att ha att göra med, men sedan har just de där "beställningarna" kommit eller snarare "kraven" och med urilsken ton. "Ska ha!" och "Mamma/Pappa ska...åt mig!" Vi har nog bara gjort som ni, pratat om det helt enkelt och sagt till att jag inte accepterar att han kräver för då tappar jag lusten att hjälpa. Påminna om att fråga och tacka. Vägrat gå med på det. Han slogs också, men när jag tänker på det nu så har han nog helt slutat med det nu....vet inte när det upphörde egentligen. Han vill nästan alltid ha sällskap på toaletten, appropå det. Just det har jag inte gjort till en kamp för oss. Oftast tycker jag att det är OK att följa med. Däremot finns det andra saker jag vägrar göra.  

Det har som sagt generellt blivit mycket bättre. Lite mindre störst, bäst och vackrast gentemot lillebror. Jag är noga med att lillebror får välja och vara först på samma sätt som storebror och det verkar ha börjat sjunka in hos äldsta nu efter ett par månader av "4-årshumör". Lillebror fyllde ju 3 år för två veckor sedan. Han fick en ipad. DET gjorde underverk . Storebror får låna och vi ser till att de delar, men det är lillebrors ipad så han får göra först om han vill etc. Annars är det ju alltid lillebror som får saker efter storebror, får ärva kläder och saker etc etc. Härom kvällen skedde undret. Vi åt middag och lillebror var übergnällig. Allt var fel, ville sitta i knä, ville/ville inte än det ena och än det andra. Han var övertrött. När vi nästan ätit färdigt och jag har lillebror i knät så vrålar han att han måste ha papper - skriker och vrålar. Jag säger att jag inte når pappret då jag har honom i knät och han sitter och sparkar. Jag är trött. Då ser jag hur storebror reser sig upp, sträcker sig efter en bit hushållspapper och ger det till mig. Jag blev fulkomligt överrumplad. Han har senaste tiden inte lyft ett finger om jag bett honom, allra minst när det rört lillebror.

Vi låter honom helt enkelt få tokspel.....är väl kontentan av det hela

Jag tycker ofta att vi har rätt lika "problem" med våra stora om än i lite olika tappning efter personlighet. Antingen är vi lika usla fostrare, eller så har vi helt "normala" barn. jag tycker att vi bestämmer oss för det senare .     
  • Me like coffee

Jag känner verkligen igen domderandet och dikterandet i vår dotter. Hon har hållt på så rätt länge men det har absolut blivit bättre på sistone. Jag försöker verkligen att skilja på när jag ber om något och när jag kräver något. När jag ber henne att ex hämta hushållspapper så är det hennes fulla rätt att säga nej eller vänta. Jag har bett henne och hon vill inte. Jag önskar ju självfallet att hon vill hjälpa mig men vill hon inte så blir det ingen grej av det. Ibland kräver jag saker, till exempel att hon ska plocka upp något hon slängt eller så, då vill jag att hon gör det innan vi påbörjar nästa sak. Det kräver ofta sitt lilla tålamod från min sida . Jag tycker att det är viktigt att inte ha förväntningar på mina önskemål då jag vill att hon ska lära sig att säga nej till sådant som hon faktiskt inte vill. Även i sånt som vi kanske tycker är småsaker. Sedan försöker jag ofta vara tillmötesgående i hennes önskemål då jag gärna vill att mina barn ska vara hjälpsamma individer. Men de ska inte handla av någon annans förväntan utan av genuin vilja att hjälpa. Oj vad det var svårt att beskriva mina tankar! . Sedan tror jag också att vi alla har högst normala barn!

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-13 10:13:43 följande:
    Hög igenkänningsfaktor. Det var ju det jag menade med "ego"-period . MEN, det har börjt bli mycket bättre här har vi upptäckt sista tiden.

Han är för det mesta väldigt resonlig och lätt att ha att göra med, men sedan har just de där "beställningarna" kommit eller snarare "kraven" och med urilsken ton. "Ska ha!" och "Mamma/Pappa ska...åt mig!" Vi har nog bara gjort som ni, pratat om det helt enkelt och sagt till att jag inte accepterar att han kräver för då tappar jag lusten att hjälpa. Påminna om att fråga och tacka. Vägrat gå med på det. Han slogs också, men när jag tänker på det nu så har han nog helt slutat med det nu....vet inte när det upphörde egentligen. Han vill nästan alltid ha sällskap på toaletten, appropå det. Just det har jag inte gjort till en kamp för oss. Oftast tycker jag att det är OK att följa med. Däremot finns det andra saker jag vägrar göra.  

Det har som sagt generellt blivit mycket bättre. Lite mindre störst, bäst och vackrast gentemot lillebror. Jag är noga med att lillebror får välja och vara först på samma sätt som storebror och det verkar ha börjat sjunka in hos äldsta nu efter ett par månader av "4-årshumör". Lillebror fyllde ju 3 år för två veckor sedan. Han fick en ipad. DET gjorde underverk . Storebror får låna och vi ser till att de delar, men det är lillebrors ipad så han får göra först om han vill etc. Annars är det ju alltid lillebror som får saker efter storebror, får ärva kläder och saker etc etc. Härom kvällen skedde undret. Vi åt middag och lillebror var übergnällig. Allt var fel, ville sitta i knä, ville/ville inte än det ena och än det andra. Han var övertrött. När vi nästan ätit färdigt och jag har lillebror i knät så vrålar han att han måste ha papper - skriker och vrålar. Jag säger att jag inte når pappret då jag har honom i knät och han sitter och sparkar. Jag är trött. Då ser jag hur storebror reser sig upp, sträcker sig efter en bit hushållspapper och ger det till mig. Jag blev fulkomligt överrumplad. Han har senaste tiden inte lyft ett finger om jag bett honom, allra minst när det rört lillebror.

Vi låter honom helt enkelt få tokspel.....är väl kontentan av det hela

Jag tycker ofta att vi har rätt lika "problem" med våra stora om än i lite olika tappning efter personlighet. Antingen är vi lika usla fostrare, eller så har vi helt "normala" barn. jag tycker att vi bestämmer oss för det senare .     
    Glömde: Storebror har varit en retsticka à la gigantiska mått gentemot lillebror. Det har också börjat ge vika aningens. Dök också upp strax efter 4 årsdagen.

Du tror inte att det handlar mycket om att verkligen lära känna värderingar och sociala spelregler på ett lite djupare plan än vad de gjort tidigre? Lillebror är ju så oerhört här och nu fortfarande. Får han inte vara med så blir han störtledsen här och nu utan någon djupare analys. Storebror har ju på ett annat sätt börja utforska det här med vad det innebär att låta respektive inte låta någon vara med. Vad hans eget agerande och vad han säger får för reaktioner. Han talar så medvetet om vad lillebror (och andra) får och inte får, är bra och inte bra på etc etc för att markera något slags makt eller kanske handlar det om att särskilja sig = frigörelse? Vet att jag tog upp det tidigare här i tråden, då min stora och en flicka uteslutit andra barn. Nu är det ett tag sedan, men jag pratade med honom härom dagen efter att de kommit hem. Vi pratade allmänt om vad de hade gjort på förskolan och vilka de lekt med. Storebror sa att han lekt med M. "Jaha, var det bara du och M eller var det fler som lekte tillsammans?"  Glad lillebror svarade att han också varit med. Storebror sa då att M sagt att lillebror inte fick vara med, men att han då sagt att det fick han visst och sedan hade de lekt allihopa. Det värmde i hjärtat .     
  • Kryssarinnan

Jag känner igen det där med "bortskämdhet" och får två tankar: 

1: Det är svårt för vår son att förstå varför han kan be om ett äpple kl 15 men inte få choklad kl 17:30. Därför testar han allt och blir också ofta förvirrad, besviken och arg - han känner sig nog lite lurad och missunnad. 

2: Vi säger till vår son att han är "snäll" när han hjälper oss, och vi tackar så mycket. Än så länge älskar han att hjälpa till och det gör honom delaktig i det vi gör - han kan slänga lökskalen i soptunnan även om han inte får skära med kniven.
    MEN... Det där med att vara "snäll" är jag kluven inför, för å ena sidan så kan det inkräkta på den snälle och uppoffrande personens integritet. Å andra sidan så är det trevligare att leva tillsammans och lättare att få kompisar under hela livet om man ger och tar emot tjänster och utbyter tack för det. Så vi försöker uppfostra honom till en hjälpsam och generös person. 

Okej, morsor... här kommer en uppdatering om hur det gått för oss under en vecka: 

Jag har fått ett utbrott, och pappa har fått ett. Jag fick ett när jag var ensam med båda och försökte amma lillan till sömns i sängen och storebror ryckte mig i kläderna och det eskalerade tills han skrek. Jag var jättestressad för lillasyster har problem med magen och hade varit vaken i flera timmar och kinkat vid det laget, och förbannad över att han är så "bortskämd" med att få vår uppmärksamhet direkt att han inte kan vänta ens två minuter.  

Pappan fick utbrottet när sonen nyvaken grät och skrek utan orsak. Vi vet inte varför han gör så, men enda sedan han var under ett år så är han ofta sådan när han vaknar på morgonen och ännu oftare efter lunchvilan. Nu hade det varit mycket gnäll och räkna-till-tio och till slut så blev min man så stressad att han skrek åt honom och höll honom hårt i armen. 

MEN i övrigt har vi varit ganska bra, faktiskt. Och vi märker de senaste dagarna att sonen är lite mer harmonisk. Han tjatar inte lika länge om orimliga saker (i morse ville han ha hallon!?! vi har inte hallon) och han sover mycket bättre.

Nu gäller det bara att bestämma sig för att fortsätta, nu när vi har bevisat att det går i en begränsad period så måste vi ju ha som mål att fortsätta att vara så bra vi kan. Att man får ett utbrott handlar ju om att man tillåter sig själv att ha det, och egentligen vill jag inte bete mig så. Visst kommer det att brista fler gånger, men vi har i samma veva blivit mycket bättre på att hantera våra känslor innan det går så långt. Det känns faktiskt inte alls orimligt, utan enklare att vara en mamma som är stolt över hur hon beter sig. Men vi får se hur det blir när jag har två större och mer rörliga barn, som i MsKittens exempel i badrummet. 

• Esmeraldah

När det gäller att undvika att själv få utbrott (som är starkare än man själv trivs med) upplever jag att det för mig kan hjälpa att vara "tydligare med mina egna gränser" a la Juul. Om jag tillåter mig att bryta en situation innan den gått för långt för mig kan jag (oftare) göra det på ett lugnt och bestämt sätt som både barnen och jag trivs bättre med. Men som höggravid (v 38), föräldraledig med fyra barn mellan 14 månader och fyra år kan jag lova att det blir små explosioner emellanåt, vare sig jag vill eller inte ;)

• chokladkaffe

Det känns som många kämpar på här. Jag har inte upplevt det här med bortskämdhet som ni beskriver, eller kanske har det men jag har nog inga förväntningar på att storebror ska göra nåt för mig. Ibland gör han det och ibland går han bara iväg som msKitten beskriver. Att jag tagit bort förväntningarna är mer för att inte få utbrott. Jag har nån konstig grej hos mig själv att jag har svårt att ge mig om jag börjat. Så förväntar jag mig att han ska göra nåt och han inte gör det bubblar ilskan upp inom mig på ett mindre bra sätt. Därför försöker jag hålla låg profil och se det som positivt när han gör något. Det här med att plocka undan har funkat bra sen jag läste här att "barnet ska hjälpa till med en grej" . Har anammat det och då kan jag lägga ner striden inom mig snabbt och hela situationen blir bättre. Jag vet inte, men hänger inte allt det här ihop. Vi blir provocerade av olika beteenden...och jag blir nyfiken på vart de kommer ifrån. Det eftersom jag själv har lättare att lära in mer bra beteenden hos mig själv om jag identifierat något och fattar lite vart det kommer ifrån.

msKitten, jag kan itne låta bli att tänka att ni har ju haft era duster men nånstans har ju storebror passat in sig i familjen och lärt sig lösa saker på ett bra sätt. Jag tyckte det lät bra hur han kom tillbaka och uttryckte sig som du säger    

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd