msKitten skrev 2012-05-12 22:41:33 följande:
Jag upplever min 4 åring som en liten diktator. Det är väldigt mycket jag är först, jag är snabbast.....jag är äldst, störst....lala. Hur pratar ni om sånt?
Nåt som jag upplever är att storebror kräver mycket: "Jag är hungrig!!!!!" Kan han vråla rakt ut, vilket följs av "Mamma gör pannkakor till mig!" Eller t ex "Jag är törstig!!!! Ge mig vatten!!!!!"
Vi jobbar mycket med att man ska ha en trevlig ton, att man ska be andra människor om saker, inte domdera eller bara "beställa". Jag gör ju mycket för honom, såklart, han är ju mitt barn, men jag upplever inte att han gärna gör saker för mig.
Häromdagen bad jag honom att gå och hämta papper åt en snorig lillebror. Han stod närmast dörren. "Nej, jag vill inte" säger han bara och går. Jag blir så otroligt provocerad av det här, för han kräver oerhört mycket service av oss föräldrar men vill inte göra saker för oss. Jag förstår att han ser det som självklart att vi ska hjälpa honom med saker...och jag förstår att han inte kan förstå att hans hjälpsamhet har nånting med min hjälpsamhet att göra. När jag säger att jag inte vill hjälpa honom med något ( t ex sitta och hålla honom sällskap när han bajsar - det vägrar jag) så får han tokspel och skriker och blir arg. Han slåss ibland också när han inte får som han vill (gå hem till grannen kl 20 på kvällen t ex).
Jag vet inte. Ibland känns det som att jag har en ouppfostrad, bortskämd liten gnällapa. Då blir jag ledsen :(
Hög igenkänningsfaktor. Det var ju det jag menade med "ego"-period

. MEN, det har börjt bli mycket bättre här har vi upptäckt sista tiden.
Han är för det mesta väldigt resonlig och lätt att ha att göra med, men sedan har just de där "beställningarna" kommit eller snarare "kraven" och med urilsken ton. "Ska ha!" och "Mamma/Pappa ska...åt mig!" Vi har nog bara gjort som ni, pratat om det helt enkelt och sagt till att jag inte accepterar att han kräver för då tappar jag lusten att hjälpa. Påminna om att fråga och tacka. Vägrat gå med på det. Han slogs också, men när jag tänker på det nu så har han nog helt slutat med det nu....vet inte när det upphörde egentligen. Han vill nästan alltid ha sällskap på toaletten, appropå det. Just det har jag inte gjort till en kamp för oss. Oftast tycker jag att det är OK att följa med. Däremot finns det andra saker jag vägrar göra.
Det har som sagt generellt blivit mycket bättre. Lite mindre störst, bäst och vackrast gentemot lillebror. Jag är noga med att lillebror får välja och vara först på samma sätt som storebror och det verkar ha börjat sjunka in hos äldsta nu efter ett par månader av "4-årshumör". Lillebror fyllde ju 3 år för två veckor sedan. Han fick en ipad. DET gjorde underverk

. Storebror får låna och vi ser till att de delar, men det är lillebrors ipad så han får göra först om han vill etc. Annars är det ju alltid lillebror som får saker efter storebror, får ärva kläder och saker etc etc. Härom kvällen skedde undret. Vi åt middag och lillebror var übergnällig. Allt var fel, ville sitta i knä, ville/ville inte än det ena och än det andra. Han var övertrött. När vi nästan ätit färdigt och jag har lillebror i knät så vrålar han att han måste ha papper - skriker och vrålar. Jag säger att jag inte når pappret då jag har honom i knät och han sitter och sparkar. Jag är trött. Då ser jag hur storebror reser sig upp, sträcker sig efter en bit hushållspapper och ger det till mig. Jag blev fulkomligt överrumplad. Han har senaste tiden inte lyft ett finger om jag bett honom, allra minst när det rört lillebror.
Vi låter honom helt enkelt få tokspel.....är väl kontentan av det hela

.
Jag tycker ofta att vi har rätt lika "problem" med våra stora om än i lite olika tappning efter personlighet. Antingen är vi lika usla fostrare, eller så har vi helt "normala" barn. jag tycker att vi bestämmer oss för det senare

.