Chokladkaffe: Oj, du är absolut inte ensam med dessa känslor! Jag kan ju bara tala för mig själv men jag tror ändå att dessa känslor är mer vanliga än det talas om. Att vara hemma i sig kan ju vara ganska isolerande emellanåt. Lite kontakt med vuxna, mycket konflikthantering under dagens gång, serverande av mat å mellanmål, trösta någon som ramlat, ingen möjlighet till rast eller ens gå på toa själv. Har man dessutom barn som är sjuka så blir det ju rätt kämpigt. Jag ska själv vara hemma med båda till hösten då vi har flyttat eftersom vi vill att hon ska få landa i flytten innan det blir någon inskolning. Inte för att vi skulle få någon plats på dagis om vi så ville heller... Och visst känns det lite motigt att veta att jag ska vara hemma med båda själv. Vi har pratat mycket om det här hemma och jag har sagt att om jag ska orka det så är det oerhört viktigt att jag får komma iväg och göra något själv nästan dagligen. Jag måste få möjlighet att få en paus från att ta hand om andra hela tiden annars går jag under och blir en mycket arg mamma och fru, och det vill ju ingen av oss
. Att ha barn har ju många sidor. Det är roligt, jobbigt, spännande, utvecklande, frustrerande, irriterande, härligt, fantastiskt, uttröttande och alldeles alldeles underbart
. Eller så är det i alla fall för mig
. Egentligen vill jag bara säga att jag känner igen känslan du beskriver och jag tror att det är väldigt viktigt att du ger känslan utrymme och hittar en strategi som gör att du tillfredsställer det behov du har. Vilken strategi det är får ni väl diskutera i familjen vad som funkar bäst för er men jag tycker absolut inte att du ska känna att du skulle vara ensam i den här tråden med dessa känslor. Jag tror faktiskt att de allra flesta känner igen sig!