Jag är oftast nöjd med hemmatillvaron, men måste hålla med om att det inte var direkt kul idag vid lunch. 3,5-åringen satt i bara trosor och grät hela måltiden igenom över att hon var kall. Men hon ville inte hämta nya kläder, och inte hämta de hon hade tagit på sig på morgonen och tämligen medvetet spillt ner riktigt rejält och därefter på eget bevåg lagt i tvättmaskinen i väntan på tvätt. Vill inte vara utan kläder, vill inte ta nya, vill inte ta de gamla, uääääääääää. Suck. Efter ett tag höll jag på att få frispel. det gick liksom inte att få henne på andra tankar.
Nåväl, vi har överlevt denna dagen med. På em fick vi oplanerat besök av grannflickan, 9 år. Min stora är helt fascinerad av henne, och ville berätta om allt viktigt och oviktigt som sker i vår vardag. Grannflickan lyssnar som hastigast, svarar knappt, för hon är ju mest intresserad av att gulla med bebis och att prata med mig. Åh, min fina stora unge som vill vara stor och ändå är så liten. Men besöket gav i alla fall mig den input som behövdes för dagen. I morgon far vi ut och lyssnar efter sommargylling och klockgrodor. Det blir nog fint!
Jag associerade för övrigt till Barbro Lindgrens Lilla Sparvel när ni skrev om det sociala nätverket och ursprungligt föräldraskap. Stadsbarnen som lämnades vind för våg i tidig förskoleålder och stötte på allt möjligt skrämmande, när det sociala nätverket var uppluckrat av industrialisering och urbanisering, men samhällets nätverk med förskola inte var utbyggt. I det ljuset är ju dagens situation trots allt betydligt bättre. Till och med i min usla kommun där de efter nyligen gjorda nerdragningar har 2,75 tjänst på 18 barn på dotterns avdelning.