Alexe skrev 2012-05-21 23:47:37 följande:
Acelise: håller med chokladkaffe om att lära barnen att satsa på sig själv, men skulle också gå sönder lite vid tanken på heltidsdagis.
Finns det möjlighet så är det ju toppen om pappan kan sluta tidigare/börja senare så att ni går omlott. Kan du lägga nåt av jobbet kvällar el helger el är du bunden till tid o plats? Finns det mor-/farföräldrar el andra som kan hjälpa?
Och hur mkt av dina känslor hänger egentligen mer ihop med oron över själva förändringen o att dagiset verkar svaja lite? Vore det lika illa om allt var fantastiskt där? Kanske ta ett möte m nån av pedagogerna o få klarhet i vad som händer? Alltid bättre att veta än att fantisera o gissa känner jag. Då brukar en del ångest ge med sig.
Tack för dina råd, jag håller med om att ovissheten kring dagisverksamheten i stort nog är en bov i dramat också. Idag var det två helt okända vikarier på plats och två ordinarie som hade fullt upp...
Sonens lämningar är nu helt annorlunda. Han klamrar sig fast vid min hals. Helt tyst. Inte ledsen, men inte heller glad. När jag pratar med honom och sätter mig på bänken (alltid lite stressande när en pedagog står och väntar på att "ta" honom) för att ge honom kärleken han behöver, så nästan småskrattar han lite, som att han är finurlig och vill busa. Men sen när jag för 3522:e gången säger att jag ska gå och kommer sen, så klamrar han sig fast igen. Helt tyst. Känns SKIT att då gå.... Även om han inte gråter, så vill jag ju inte att han fysiskt inte är "färdig".
Känns som att han behöver något nu och jag inte kan sätta fingret på hur jag ska hjälpa honom. Kan ju vara all förändring (och min inre ångest) som även påverkar honom. På eftermiddagarna när vi är i parken är han oerhört sprallig, glad och springer gärna iväg (med koll på mig) och är kavat.
Det hjälper massor att skriva här... tack för att ni finns!