Your Mama Bear skrev 2012-05-22 12:52:55 följande:
Ja, alltså, det känns ju inte bra. Att hålla fast honom mot hans vilja går egentligen emot allt jag tror på. Jag försöker alltid att prata igenom saker med honom istället för att bara köra över honom. Men saken är den att han antingen försöker rymma, eller så väntar vi tills han är så trött att han bara går runt och gråter av trötthet. Inget av det känns helt bra, så vi måste försöka välja det bättre alternativet.
För det mesta "nöjer" jag mig med att han är kvar i sängen, och det brukar inte utlösa så mycket protester (mer än upprepade rymningsförsök...), och det känns mer okej för mig. Ibland studsar han dock som en studsboll upp och ner, och/eller nyps/drar i håret, och då håller jag fast honom till slut - som du säger, det kan vara den minst dåliga lösningen men det känns inte okej för det. Sedan jag skrev sist har vi haft det lite blandat med läggningarna: ett par helt okej, en framför tv:n (Eurovision :D, men han somnade inte förrän jag la in honom i sängen - förstår inte hur han kan vara en sådan mästare på att hålla sig vaken) och så gårdagen som var rätt skit igen. Först (ja, inte först av allt alltså utan "som första desperata åtgärd", fasthållningar borträknat...) hotade jag med att lämna rummet om han inte slutade göra mig illa, kände mig som en skurk. Efter förlikning och nytt dra-i-håret-race sa jag istället att jag skulle lägga mig i den andra sängen så att han inte skulle kunna nå mig. Gråt, men han låg kvar (!). Efter ett tag kunde jag flytta tillbaka till honom och han somnade. Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om det givet. Å ena sidan försvinner jag ju inte långt (en halvmeter på sin höjd :p) och det hindrar honom från att göra mig illa - å andra sidan känns det så lagom kul att lämna honom - om än väldigt symboliskt - "ensam" när den största delen av hans beteende förklaras av att han är så trött.