chokladkaffe skrev 2012-05-31 21:10:45 följande:
Acelise jag känner igen mig i din beskrivning. Så där kan jag också känna och reagera och naturligtvis är det mitt "fel" att jag ev smittar av mig av nån ev oro osv, det känns som barnets ledsenhet beror bara på mig. Sen glömmer jag att barn befinner sig i andra sammanhang och det kan vara nåt annat som gör hen ledsen.
Jag känner också igen mig i att måla saker mörkare än vad som kanske är nödvändigt. Han tyckte inte det var lönt att gråta därför satt han och var glad med pärlorna. Ja, så kan jag lätt tänka.
Fast egentligen...är det verkligen så? Han kanske bara hade en dag då han vant sig vid att vara hemma och inte var sugen på dagis. Klart han visade han ville vara med dig men när det var klart och lämnat så tja...dagis är ju rätt kul ändå. För så upplever jag storebror här. Han vill ofta inte bli lämnad men han vill heller inte gå hem. När jag gått blir han glad och anpassar sig. Ärligt talat tror jag inte det har med att göra att han itne tycker det är lönt att protestera. Häromdagen protesterade han ju, slet sig ur pedagogens famn och sprang ut efter mig.
Jag tänker att man kan se saker i olika synvinklar och ditt (och ofta mitt) sätt att se det är rätt svartmålat. Och även ganska egoistiskt...jag har så lätt att överföra min osäkerhet och göra barnets känslor till mina och framför allt något jag alltid i alla lägen kan påverka men så är det ju inte. Jag svamlar väl en del här och vet inte riktigt vart jag vill komma merän att jag känner igen mig i ditt resonemang men det är inget jag vill föra själv för jag tror nite det ger något för barnet eller för mig.
Misstolka inte egoistisk...det jag menar är att barn har andra sammanhang...allt kretsar inte kring mig. Att man ofta kan se sig själv som så extremt viktig och ta för givet att det är en själv som är problemet. Klart man är viktigt men det finns annat...svårt att förklara men hoppas du fattar