Gsson skrev 2012-06-04 15:50:30 följande:
Hej, har ni plats för ännu en AP-förälder? Här kommer ett ganska långt första inlägg i er fantastiska tråd!
Jag är nybliven mamma (4 mån) och har inte särskilt många vänner med barn. Jag visst inte att uttrycket AP fanns, jag trodde att det var såhär man gjorde! Jag visst inte att det fanns människor som lät barnen sova ensamma fast de grät, använde sömnmetoder och ammade på klockan...
Min son har alltid varit svår att få nöjd. Det har varit svårt (läs omöjligt) att lägga honom ifrån sig, vaken som sovandes.
Han behandlades i Von Rosen-skena för höftledsluxation hans första 6v, så liggamning gick inte då han inte kunde ligga på sida. Dessa veckor sov han nästan uteslutande på mig eller på sin pappa. Tack och lov kunde han sjalas med skenan så jag kunde lätt bära runt på honom hela dagar (och ibland nätter) när han inte fick ro.
Han grät ofta hos andra, så jag föredrog att hålla i honom själv. Bättre det än att han grät. Att farmor inte fick "trösta" tog henne mycket hårt, och det tärde på mig som nybliven mamma att bli ifrågasatt i min förädraroll hela tiden. Att jag dessutom ammade massor i början då det var det bästa sättet att hålla honom nöjd (han behövde väl säkert tryggheten det gav) var jobbigt för hans farmor, hon kunde ju inte hålla i honom då.
Jag stöter ofta på patrull i mitt föräldraskap, både från den äldre generationen men även från min mammagrupp. Jag vet att jag gör rätt med just MITT barn, men känner att jag behöver lite stöttning när jag gång på gång får höra hur dålig jag är som förälder...
Jag bär gärna min son, har honom ofta i sjal både ute och inne. -"Du kan ju inte bära runt på honom jämt, han måste lära sig att ligga ensam på en filt annars blir han bortskämd."
Ammar på hans signaler. -"Ska han verkligen äta nu igen?" "Nu behöver han inte äta på natten längre, det r han på tok för stor för".
Samsover. -"Det kommer bli trångt i er säng när han är 12 år och inte lärt sig sova ensam". "Det är farligt att sova i samma säng som barnet".
Tar upp honom när han visar missnöje/gråter. -"Du kan inte låta honom bestämma, låt honom gråta lite så lär han sig att det inte är så farligt att ligga på en filt".
Ammar till sömns. -"Hur ska det går när du slutar amma då? Då kommer han ju aldrig kunna somna".
Vagnar till sömns. -"Man ska inte vänja barnen vid att vagnen rör sig jämt när de ska somna, då skämmer du bort honom".
Hur gör man då?!?!?!
Vet du vad. Fortsätt att vara precis den mamma du är....UTAN skuldkänslor

. Vad de tycker i mammagruppen är ju totalt oväsentligt om man ska vara ärlig. Ta inte illa vid dig. Tänk vad härligt du och ditt barn har det. Skulle du vilja byta med någon av de mammor som kritiserar dig? Skulle du vilja att ditt barn möttes på annat sätt än han nu blir mött av dig och så vitt jag förstår hans pappa? Människor tycker om allt

. Var trygg i den mamma du är. Var inte rädd för att andra inte delar din uppfattning. Man måste inte tycka lika. Jag förstår att det är svårare med de egna föräldrarna och svärföräldrarna - man har ju ett lite annorlunda förhållande till dem. Mitt tips är att bara svara glatt och nöjt att du förstår att personen i fråga tycker som hon/han gör, men att du inte delar den uppfattningen. Vad andra tycker är ju egentligen irrelevant. Vad tycker du själv och vilka värderingr har du? Stå trygg och rakryggad för dem

.
Sedan kan ju farmors "agerande" handla om välvilja och kärlek i botten

. Hon älskar och vill vara en viktig del i sin sonsons liv och känner sig kanske lite avskuren. Jag menar inte att du gör det utan att det är hennes upplevelse. Dt kan också vara bra att ha i baktanken när man möter varandra. Inte så att du ska ändra dina värderingar kring sonen utan mer hur du kanske bemöter hennes "kritik" och så att säga tar den själv.
Självklart skämmer du inte bort ditt barn

.