chokladkaffe skrev 2012-06-05 20:51:07 följande:
Jag tänker så här. Med storebror ansåg jag mig vara lite mer AP. Vi bar i sjal, vi samsov, ammade 14mån (sen dog det verkligen fast jag tänkt längre än så), lämnade inte bort honom över natten, inte mycket över dagen heller. Vagn var inget för honom, han skulle vara nära mig. Med lillebror försökte jag behålla det men jag tyckte inte det var särskilt användbart sätt att ha två barn. Tyckte allt blev lättare då jag köpte syskonvagnen (framvänd(!)), slutade amma honom, fick sova i eget rum (maken samsover förvisso med dem fortfarande men jag klarar inte det, fyra i en säng). I fredags hade jag och maken en egen kväll ute och vi sov till och med borta från barnen. Det känns väldigt inte AP att fortfarande leva på det dygnet för det var så välbehövligt. Jag vet ju barnen hade det bra och lillebror är väldigt trygg med mormor som samsov med honom då. Jag ser ändå att han varit lite extra klängig två dagar efter vi var iväg men jag tycker ändå det var värt det, jag behövde den kvällen och den natten. Så anledningen är väl att det som funkade så bra med ettan inte funkat så bra med två st. Samt att mina behov ändrats...jag har behov av mer space på nåt sätt.
Samtidigt försöker jag ändå måna om barnen till att de ska bli trygga individer som mår bra i sig själva och har en bra självkänsla. Dock har jag ändrat mig rätt mycket där, jag tror barn blir trygga genom andra medel än de jag tidigare trodde på. Inte för att bära, amma länge och så är dåligt men jag tror inte det är så nödvändigt som jag trodde förr. Självklart har jag också kramat min skrutt merän vanligt och ansträngt mig för att finnas till hands lite extra efter vi var borta.
Jag tycker varenda ord du skriver ÄR just AP.
Du är mån om dina barns välmående på ett sätt som gör att du hela tiden är medveten om deras inre liv och deras känslor. Du är lyhörd och du har respekt och empati för barnen som de är. Där och då. Och vad jag förstår (enbart hörsägen, eftersom jag endast har ett barn), är barn olika med olika behov.
AP är inte pekpinnar i sjal, samsovning och långtidsamning för mig. De tre exemplen är ju bara vägar till just trygghet, empati och förståelse för barnen....