Ladybug79 skrev 2012-06-05 23:27:17 följande:
Btw, ni andra med viljestarka, egensinniga barn, upplever ni oxå att det blir svårare och svårare att "tillämpa" ett ap-tänk ju äldre barnen blir? Mina inlärda automatiska reaktioner har så lätt att ta över när 3-åringen VILL så mycket, och istället för att vara lyhörd och uppmärksam blir jag lätt helt tvärtom, irriterad och grinig tillbaka.
Om ni känner igen er hur gör ni för att hålla rätt fokus?
Behöver lite råd nu, om två månader kommer tvåan och jag bävar lite inför att vara närvarande och lyhörd med två...
Jag tror inte att jag har väldigt viljestarka barn i förhållande till andra barn. Jag tror att barn helt enkelt ska och bör vara det i den åldern

. Det är något sunt

.
Att det blir svårare att vara AP när barnen "kräver" mer viljemässigt är ju egentligen inte särskilt konstigt. Det är ju egentligen då man måste börja sätta gränser och det är ju svårt

- AP eller inte. Tänker på vad Juul säger: Att säga ja, är det vi vill göra gentemot dem vi älskar, men det är i längden inte särskilt kärleksfullt

. Att sätta gränser - även om det är runt sig själv - innebär ju att man hamnar i konfrontation med någon på ett eller annat sätt och att att hantera konflikter är svårt (med konflikter menar jag självklart inte bråk).
Jag har fått jobba mycket med mitt "tänk". Med en 3- och 4-åring handlar lyhördhet och närvaro inte om att alltid ha barn som är nöjda och glada. Vi har mycket heta känslor här hemma - åt båda hållen så att säga. I början när våra började bli mer uppenbart egensinniga så kunde jag få dåligt samvete för att jag inte hade ständigt harmoniska barn, att jag gjort något fel/mött mina barn fel för att han skrek och vrålade för att han inte fick etc. Jag blev stressad av det och då mötte jag inte det hela på bästa sätt heller.
Idag känner jag att jag tar gråt och skrik och vilda protester med rätt stort lugn. Jag ser det inte som ett bevis på mina egna brister utan snarare på att jag har normala barn som utvecklas som de ska. De ska ifrågasätta, vilja och ha andra åsikter än jag. Det är ju faktiskt med det som mål som jag har fostrat dem.......så då bör jag ju välkomna det inte tvärt om

.
Med det perspektivet så möter jag dem på ett annat sätt. Jag sätter - oftast - utan dåligt samvete gränser kring mig själv. Ja, det kan bli arga och ledsna ibland då, men det innebär inte att jag inte är lyhörd eller närvarande. Jag vill ju att de ska kunna sätta gränser kring sig själva och då måste jag ju lära dem det genom att själv göra det. Jag vill också vidareföra vissa värderingar och då måste jag ju stå för dessa även om de inte delar min uppfattning. De får bli hur arga de vill.
Jag har också lärt känna mig själv bättre och vet vad jag går i taket över och försöker bryta sådana situationer innan det går så långt. Stannar t.ex. dem om jag är jättetrött och känner mig lite småirriterad av andra orsaker och säger rakt upp och ner att jag är väldigt trött och att jag just nu inte orkar med gnälliga röster. Jag hjälper dem gärna med vatten eller toalettbesök eller vad det nu månde vara men att de måste prata med mig med vanlig röst utan att gnälla för då blir jag galen. Och det fungerar i 9 fall av 10. Från att "maammmaaa.......vaaaaattttteeeeen" så får jag ett "mamma kan jag få vatten". Och så tackar jag för hjälpen.
Min erfarenhet är att just vara jätterak med vad man själv står och känner och att vara/säga detta tidigt underlättar något enormt. Att man inte försöker uthärda i något slags missriktad välmening. Och känner man att man är helt ute och cyklar med sina känslor, bara lämna en stund. Jag har mer än en gång gått in i sovrummet och vrålat i en kudde. När jag tittat upp har jag haft två pojkar som storögt och nyfiket undrat vad jag håller på med

. Jag har svarat att jag kände mig arg och behövde avreagera mig lite och att det ibland hjälper att få skrika. De brukar fråga om jag är arg på dem. Jag brukar svara nej, att jag är arg på mig själv och på andra saker som hänt under dagen. "Jaha, brukar det svara"......"ibland blir man arg mamma". Ja, ibland blir man arg

....och det är OK

.
Ha en försonande inställning helt enkelt.....med sig själv och med andra man har runt omkring sig

.