chokladkaffe skrev 2012-06-16 16:32:28 följande:
Jag funderar lite vi väntar lois, varför det "verkligen inte känns okej" att din ettåring skriker. Här skriks det också i jättestora mängder av lillebror när något går honom emot. Som du säger funkar det inte alltid med avledning men man kan behöver inte ignorera heller. Jag gör som med storebror, bekräftar honom verbalt och tröstar honom. "Ja du ville kasta ut det där från balkongen och så fick du inte...klart du blir arg" eller nåt sånt. Det är ju ettåringars sätt att uttrycka missnöje och inte så mycket att göra åt merän att finnas där.
Ja, "verkligen inte okej" är lite hårt uttryckt, vi är bara väldigt trötta i öronen just nu
Jag har också alltid tänkt att det är okej eftersom hon inte har lärt sig andra sätt att uttrycka sig på än, självklart ska hon få säga till när hon är missnöjd. Kanske har vi tidigare varit bortskämda med ett ovanligt tillfreds barn men nu känns det som att väldigt mycket triggar igång henne.
Jag har varit så inställd på att vara nära henne och har väl lite svårt för att hon så gärna vill iväg på diverse upptåg, vill springa runt, klättra m.m. och sedan uttrycker sitt missnöje så kraftfullt. Barnen vi umgås med har antingen inte lärt sig gå ännu (vår har varit på benen i några månader) eller så är de väldigt lugna till sin personlighet. Man kan väl säga att hon sticker ut med sina busiga upptåg

Jag är själv väldigt lugn som person och hennes pappa har nog större igenkänningsfaktor i aktivitetsnivån