chokladkaffe skrev 2012-06-16 16:36:36 följande:
Vår storebror har ju fortfarande blöja. Vi har lockat med potta sen årsskiftet typ men vad att göra när han verkligen inte vill. Nu börjar jag känna lite oro, hur ska det gå att bli av med blöjorna. Han är ändå 3år och 3mån och inget intresse. Idag skrotade jag helt enkelt blöjan hela tiden vi varit hemma. Han har kissat i tre kalsonger med en tvättlapp i. Tänkte då börjar han väl märka att han kissar iaf. Efter andra gången satte han sig på pottan men det kom ju såklart inget då. Jag vet inte om det är rätt strategi att gå, rycka blöjan helt enkelt och låta honom kissa igenom hela tiden. Fortfarande vill han ju inte testa på pottan när jag frågar utan vi väntar på "olyckorna". Känner mig rätt desperat om jag ska vara ärlig, jag orkar inte ha blöjor mer och det känns så hopplöst. Ja jag fattar han kommer att sluta nån gång men jag ser inte hur, och det är det som tär mig. Det verkar som "alla andra" barn bara följer efter föräldern in på toan när det är tal om potta eller att de en dag bara sätter sig där självmant. Men jag kan inte tvinga mitt barn att sätta sig där, blir ju bara värre. Suck...tips, tankar eller funderingar?
Om ni känner er lite manade så skulle jag nog köra på så här i sommartider

. Vi plockade ju bara blöjan för vår yngsta förra sommaren för att vi ville se om vi kunde få bort den innan förskolestart....kändes liksom lättare när man hade honom hemma på heltid. Det tog ett par dagar i alla fall innan han fattade hur han skulle "släppa på"

, närmare en vecka skulle jag tro. Att din son inte fattat efter en dag är alltså inte så konstigt. Därefter hade vi ungefär en vecka då han kissade på pottan eller ute om man så att säga gick och kissade med honom. Han sa inte till själv men gick vi regelbundet så kissade han på potta/gräsmatte/i buske etc

. Efter ytterligare en vecka så sa han till själv. Vi har dock haft en låååååång övergång vad gäller bajset. Det är egentligen först nu det börjar fungera rätt bra. Han bajsade i kalsongerna konsekvent första halvåret. Därefter började han gå på toaletten och bajsa men i och med et så började han hålla sig. Gick oftast en vecka mellan bajsen så det blev lactulos etc. Han var inte förstoppad men bajsen blir ju hård om man håller sig alltför länge och så blir det jobbigt att bajsa och ond cirkel. Han vill gärna hålla sig fortfarande men det börjar släppa. ÄNTLIIIIIGEN

.
Stora gick ju egentligen aldrig att potträna. hade aldrig kunnat göra som med lillebror för han blir så förtvivlad av att inte klara/kunna. Han sa till en kväll själv att han ville kissa på pottan och efter det ville han inte ha blöja. Men han är 4,5 nu i veckan och "läcker" mycket fortfarande. Han kissar aldrig på sig helt, men däremot så kommer det ofta lite i kalsongerna för att han inte hunnit riktigt i tid. Både lite slarv och omognad skulle jag tro.
Båda har nattblöja.
Inget av mina barn har bara självmant följt med och pottränat

. Storebror tog i och för sig initiativet själv, men han vi hade ju frågat och försökt lite försiktigt långt tidigare och det var totalt NEEEEEJ!!!!