• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe

Jo naturligtvis. Var väldigt odramatiskt idag, han bara konstaterade han kissade. Bad aldrig om blöjan eller så. Det är väl därför det kändes bra men som sagt, jag funderade ändå en vända. Vi ska fortsätta imorgon iaf med samma approach.

• Your Mama Bear
    chokladkaffe skrev 2012-06-16 20:23:18 följande:
    Hm...min tolkning av det ni skriver om potta är egentligen att så jag gjort idag inte är fel. Jag blev bara lite orolig att han skulle se det som misslyckande men så har jag inte tolkat det alls egentligen, säkert typiskt mig att tänka så. Han har bara sagt till, mamma jag har kissat. Sen vill han inte gå på pottan när jag frågat, läste att det kan ha att göra med att de vill visa vem som bestämmer Det kändes lite lättare att se det så. Han ville dock sitta på toaletten så vi kanske får fixa en toa-ring.

Men då kör vi vidare nu, vi är hemma en hel vecka framöver nu till midsommar. Perfekt att låta han gå omkring i kalsonger. Jag vill gärna han har kalsonger och nån tvättlapp för inredningens skull men det blir väl samma. Okej, skönt med lite bekräftelse att jag inte är helt fel på det och så kör vi på. Som ni säger, en dag är ju för kort tid för han ska greppa Tack snälla ni!  
    Lustigt att du tar upp detta nu för vi har precis börjat potträna kiddo! Jag känner att jag gärna vill göra det under sommaren och att den här sommaren passar bra då jag ändå är hemma och ledig. Så det ska bli kul att följas åt.  

Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att det ska bli en bra upplevelse för honom. Han har hittills hunnit säga till några gånger när han börjar bajsa/kissa (fast han säger "bajsbajsbajs!" till båda, hehe) men det har ändå kommit i kalsongerna. Jag har sedan satt honom på pottan så fort som möjligt och låtit honom bajsa/kissa färdigt. Han har dock visat en motvilja för att sitta på pottan och jag förstår inte vad det är som besvärar honom. Han verkar också tycka att det är obehagligt att kissa och bajsa i byxan, vilket jag såklart förstår, men har är väl ändå för liten för att känna skam för det?

Och hur bör man bete sig när det kommer något i pottan? Jag har blivit överdrivet glad och peppad och tjoat som en tok, men jag vet inte om det är det bästa. Blir det för berömmande? Hmm, vad tror ni andra?
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • ViVäntarLois
    chokladkaffe skrev 2012-06-16 17:42:21 följande:
    Ah då är det det som ofta stressar mig. Omgivningens förväntingar? De andra barnen är lugna, vi är lugna, hon borde vara lugn men är inte det Jag satt just och funderade efter mitt inlägg om blöjorna om det är vad det handlar om här. Alla andra barn i hans ålder är ju blöjfria eller har kommit nån bit på vägen. Känner jag nån press av det? Varför är det ett problem för mig annars?
    Ja så kan det säkert vara, dels omgivningens förväntningar på hur ett "snällt barn" ska bete sig men också mina egna förväntningar på att hon ska vara lik mig. Jag försöker intala mig att vi kommer vara tacksamma över hennes viljestyrka sen när hon blir vuxen Tungan ute

Men visst kan det ibland vara bra att ibland stanna upp och fundera över varför en viss grej är viktigt för en, det var en bra tankeställning Glad
  • ViVäntarLois
    Your Mama Bear skrev 2012-06-16 22:01:16 följande:
    Hej!

Har du provat att bara skrika tillbaka? Inte på ett argt sätt utan helt enkelt svara på samma sätt. När sonen har varit galen på skötbordet har jag gjort så några gånger och det har fått honom att "tappa bort" sin ilska. Han blev så förvånad (då jag inte är en skrikare i vanliga fall) att han började le.
    Hehe, ja tanken har faktiskt slagit mig! Min mormor gör så ibland när det blir tokigt, hon härmar och sedan skrattar de tillsammans. De gånger dottern skriker utan någon större frustration egentligen så fungerar det ganska bra. 
  • Me like coffee

Vi började sätta dottern på pottan så fort det kommit kiss även i byxan men vi gav snabbt upp det då jag tycker att det mer ledde till att hon inte ville gå på pottan. Hon fick helt enkelt kissa klart i trosan eller på gräsmattan som var hennes stora favorit . Pottan tog vi till ifall det kändes bra när vi ändå var på toa. Men då bar vi ute mer eller mindre hela sommaren. När hon väl hade kissat på pottan berömde vi aldrig utan istället sa vi nog mer "å, vad skönt att kissa på pottan" och sen inget mer med det. Nu vet inte jag hur era barn är men min dotter har otroligt stark integritet och de gånger vi försökte styra att hon skulle gå på pottan (bara genom att fråga eller erbjuda) så sparkade hon ofta rakt ut. Det var något som hon ville och behövde bestämma själv över och när vi väl slutade fråga utan överlämnade beslutet helt och hållet till henne så gick det rätt fort. Men alla är ju olika och vissa mår säkert bättre av att bli påminda och tillfrågade.

• dontworrybehappy

Har aldrig tidigare varit i kontakt med begreppet AP-förälder men känner igen vår familj/vårt föräldraskap i mycket av det som beskriver just AP-föräldraskap!

Men när kan man klassa sig själv som AP??
    :)

• chokladkaffe

Nu är maken på väg att köpa toaring med storebror, vi får väl se om det går bättre för honom Han har fortsätt där jag började igår med samma resultat

• lilaemma
    dontworrybehappy skrev 2012-06-17 11:25:18 följande:
    Har aldrig tidigare varit i kontakt med begreppet AP-förälder men känner igen vår familj/vårt föräldraskap i mycket av det som beskriver just AP-föräldraskap!

Men när kan man klassa sig själv som AP??
    :)
    När man känner att det passar! ;) Välkommen.
  • k girl

Jag hänger allt mindre här på FL. Har märkt att det gör underverk för mitt humör.

Sonen fick köpa kalsonger igår, vi hade också tänkt börja nu under sommaren. Han råkar vara väldigt intresserad av det där med bajs just nu också.

För att göra en lång historia kort bad vi om en remiss till logoped för sonen när vi var där på tremånaderskontroll för lillasyster. BVC-sköterskan menade att de egentligen inte gör någon språkkontroll förrän vid treårskontrollen och då handlar det bara om förståelse och att det talade språket inte kontrolleras förrän vid fyra års ålder. Vid 1,5 hade han precis så många ord som krävdes.

Men, vi fick tidigarelägga treårskontrollen och sköterskan vi hade då tyckte inte att det var något att diskutera. Vi fick en tid med en gång och var där igår. Jag har blandade känslor. Å ena sidan är jag väldigt glad att veta vad vi behöver träna lite mer på och att få verktyg att jobba med, liksom att jag insisterade på att få en remiss så att vi kan ta itu med det nu. Å andra sidan förväntade jag mig inte att han skulle ha problem med språkförståelsen, vilket logopeden tyckte att han hade. Han hade lite problem med kategoriseringar och mer komplexa uppmaningar. Även begrepp som störst och minst, men det menade hon att man inte kan förvänta sig hos en 2,5-åring heller (han har inga problem med begrepp som många, stor, liten osv). Vi uppfattar det dock, liksom alla andra som träffar honom, att han förstår allt man säger. Vi ska träna med honom med teckenstöd i sommar och börja gå på behandling på logopedmottagningen i höst.

Vi har ju haft en del utmaningar med honom och jag blir i ärlighetens namn rädd för att det ska vara någonting mer än "bara" en språkförsening.

• chokladkaffe

k girl: klart man blir orolig, jag kan känna igen mig, det ena kan vara det andra. Samtidigt är det ju som du säger, bra det kollas upp. Vi upplevde att teckenspråk gjorde jätteskillnad för storebrors språk. Nu var han kring två då det lossnade vilket jag antar är normalt men efter han börjat förskolan där de jobbade med tecken hela tiden kom språket snabbt. Vid 1.5års ålder sa han mamma och katt, inget annat. 

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd