• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan

Vi har ju logopedkontakt vi med vår äldsta, känns bra tycker jag i sin helhet . Igår var vi och kollade upp näsa och hals, han har alltid låtit som ett tröskverk när han sover, och det blir operation - polyper och mandlar.

• k girl
    chokladkaffe skrev 2012-06-19 20:14:59 följande:
    k girl: klart man blir orolig, jag kan känna igen mig, det ena kan vara det andra. Samtidigt är det ju som du säger, bra det kollas upp. Vi upplevde att teckenspråk gjorde jätteskillnad för storebrors språk. Nu var han kring två då det lossnade vilket jag antar är normalt men efter han börjat förskolan där de jobbade med tecken hela tiden kom språket snabbt. Vid 1.5års ålder sa han mamma och katt, inget annat. 

H hade jättemånga ljud när han var 1,5. Djurläten alltså, Bäbä, raoow (lejon), mjau, vovvov, hoho (uggla) osv. En stor del av hans verbala ordförråd består än idag av onomatopoesi. Sådant snappar han upp väldigt fort, men det är sämre med vanliga ord. 

Jag blir lite arg på mig själv för att jag inte har tagit itu med det här tidigare, för nog misstänkte jag något redan när han var två. Fast jag tror inte att vi hade fått remiss då, tyvärr. Jag hoppas, hoppas att det lossnar med mer övning och träning.  

Flickan och kråkan: Jo, logopedkontakten känns bra i sin helhet! Men jag är förstås orolig för min sons språkförsening och att den förseningen eventuellt är lite större än vad jag trodde att den var.  
  • Flickan och kråkan
    k girl skrev 2012-06-19 22:17:14 följande:
    Flickan och kråkan: Jo, logopedkontakten känns bra i sin helhet! Men jag är förstås orolig för min sons språkförsening och att den förseningen eventuellt är lite större än vad jag trodde att den var.  
    Jag förstår det. Jag menade bara att jag upplevt logopedkontakten som positiv. Det har känts som om de vet vad de pysslar med. Vår äldsta har ju varit småsen med så många saker (vi gick ju hos sjukgymnast när han var mindre också) och lite egen på olika sätt och BVC har känts som ufo-verksamhet ibland om jag ska vara ärlig .
  • chokladkaffe

Åh ett genombrott här. Vi har ju haft kalsonger på storebror och kisset har flödat fritt i en vecka. Jag har undrat om han verkligen varit redo men vi har kört på ändå, han själv misstycker ju inte att det rinner hit och dit. Så imorse...nattblöjan var fortfarande på och han säger "mamma, byt blöjan jag har kissat nu". Nån form av tecken att han fattar vad som händer. Sen nu satt han naken i soffan och pillade lite, jag frågade "behöver du kissa" varpå han nickar och vi springer ut till toan där han kissar Sån lättnad och glädje, det kanske kommer att bli blöjfritt här nån gång också Det var himla lättnad att läsa att ni andra gjort ungefär på samma sätt, annars hade jag nog tvivlat och tagit på honom blöja igen.

• fågelungarna
    chokladkaffe skrev 2012-06-22 11:19:17 följande:
    Åh ett genombrott här. Vi har ju haft kalsonger på storebror och kisset har flödat fritt i en vecka. Jag har undrat om han verkligen varit redo men vi har kört på ändå, han själv misstycker ju inte att det rinner hit och dit. Så imorse...nattblöjan var fortfarande på och han säger "mamma, byt blöjan jag har kissat nu". Nån form av tecken att han fattar vad som händer. Sen nu satt han naken i soffan och pillade lite, jag frågade "behöver du kissa" varpå han nickar och vi springer ut till toan där han kissar Sån lättnad och glädje, det kanske kommer att bli blöjfritt här nån gång också Det var himla lättnad att läsa att ni andra gjort ungefär på samma sätt, annars hade jag nog tvivlat och tagit på honom blöja igen.
    Härligt med framsteg!
  • Your Mama Bear

k girl, hur går det? Förstår att det måste vara jobbigt. Särskilt alla tankar kring vad som kan vara fel.

Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Your Mama Bear
    chokladkaffe skrev 2012-06-22 11:19:17 följande:
    Kul!

För oss går det inte alls bra. Han vill verkligen inte vara utan blöja och han blir jätteledsen när det kommer i kalsongen. Vet inte hur vi ska göra.  
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • chokladkaffe
    Your Mama Bear skrev 2012-06-24 00:12:29 följande:
    Kul!

För oss går det inte alls bra. Han vill verkligen inte vara utan blöja och han blir jätteledsen när det kommer i kalsongen. Vet inte hur vi ska göra.  

Men hur gammal är han?
  • chokladkaffe
    Your Mama Bear skrev 2012-06-24 09:06:12 följande:
    Han är 21 månader.

Men är det inte ganska tidigt? Att det faktiskt kan vara så att han inte är redo?
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd