chokladkaffe skrev 2012-06-19 20:14:59 följande:
k girl: klart man blir orolig, jag kan känna igen mig, det ena kan vara det andra. Samtidigt är det ju som du säger, bra det kollas upp. Vi upplevde att teckenspråk gjorde jätteskillnad för storebrors språk. Nu var han kring två då det lossnade vilket jag antar är normalt men efter han börjat förskolan där de jobbade med tecken hela tiden kom språket snabbt. Vid 1.5års ålder sa han mamma och katt, inget annat.
H hade jättemånga ljud när han var 1,5. Djurläten alltså, Bäbä, raoow (lejon), mjau, vovvov, hoho (uggla) osv. En stor del av hans verbala ordförråd består än idag av onomatopoesi. Sådant snappar han upp väldigt fort, men det är sämre med vanliga ord.
Jag blir lite arg på mig själv för att jag inte har tagit itu med det här tidigare, för nog misstänkte jag något redan när han var två. Fast jag tror inte att vi hade fått remiss då, tyvärr. Jag hoppas, hoppas att det lossnar med mer övning och träning.
Flickan och kråkan: Jo, logopedkontakten känns bra i sin helhet!

Men jag är förstås orolig för min sons språkförsening och att den förseningen eventuellt är lite större än vad jag trodde att den var.