• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    Your Mama Bear skrev 2012-06-24 00:12:29 följande:
    Kul!

För oss går det inte alls bra. Han vill verkligen inte vara utan blöja och han blir jätteledsen när det kommer i kalsongen. Vet inte hur vi ska göra.  
    Barn är ju olika. Min äldsta ville heller inte och blev ledsen. Vi gav honom tid helt enkelt. Han var året äldre när han var ok med potta och kalsonger och det gick rätt lätt då.
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2012-06-22 11:19:17 följande:
    Åh ett genombrott här. Vi har ju haft kalsonger på storebror och kisset har flödat fritt i en vecka. Jag har undrat om han verkligen varit redo men vi har kört på ändå, han själv misstycker ju inte att det rinner hit och dit. Så imorse...nattblöjan var fortfarande på och han säger "mamma, byt blöjan jag har kissat nu". Nån form av tecken att han fattar vad som händer. Sen nu satt han naken i soffan och pillade lite, jag frågade "behöver du kissa" varpå han nickar och vi springer ut till toan där han kissar Sån lättnad och glädje, det kanske kommer att bli blöjfritt här nån gång också Det var himla lättnad att läsa att ni andra gjort ungefär på samma sätt, annars hade jag nog tvivlat och tagit på honom blöja igen.
    KUL !
  • chokladkaffe

Jag tänker lite som kråkan och flickan Mama bear. Nu inser jag ju min nog varit redo sedan ett tag men vi inte vetat hur vi skulle göra. Tänker ändå att 21mån inte är så gammalt, inte ens två år. Sen tror jag deras faser är viktigt också, är de inne i en känslig fas blir det säkert svårare att rucka på en trygghet. Vet ju inte var din son befinner sig nu.

Om det är så att storebror är klar med kissandet nu, han har varit det hemma två dagar och det går tydligen bra utan blöja hos farmor och farfar också. Då får jag nog hålla med de som menar att en dag är de redo, jag tycker det har gått så bra

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2012-06-22 11:19:17 följande:
    Åh ett genombrott här. Vi har ju haft kalsonger på storebror och kisset har flödat fritt i en vecka. Jag har undrat om han verkligen varit redo men vi har kört på ändå, han själv misstycker ju inte att det rinner hit och dit. Så imorse...nattblöjan var fortfarande på och han säger "mamma, byt blöjan jag har kissat nu". Nån form av tecken att han fattar vad som händer. Sen nu satt han naken i soffan och pillade lite, jag frågade "behöver du kissa" varpå han nickar och vi springer ut till toan där han kissar Sån lättnad och glädje, det kanske kommer att bli blöjfritt här nån gång också Det var himla lättnad att läsa att ni andra gjort ungefär på samma sätt, annars hade jag nog tvivlat och tagit på honom blöja igen.

Vad skönt för er!
  • Me like coffee

Mama Bear: Kanske släpper det lite i sommar. Dottern gick helt naken ute på sommaren och då trillade polletten ner rätt snabbt. Tänker att det kanske faller sig ganska naturligt att vara utan blöja när man plaskar lite i poolen eller badbaljan, pysslar med lite vatten på gräsmattan eller så. Annars är det väl bara att vänta tills han trivs bättre utan blöja.

• Acelise
    Your Mama Bear skrev 2012-06-24 09:06:12 följande:
    Han är 21 månader.
    Tror det är rätt "litet" för att potträna! Självklart kan det funka galant ändå, men ingen idé att göra en issue av det nu - många av sonens kompisar på förskolan har inte ens tänkt tanken och de är 2,5-åringar hela bunten i princip.
  • Your Mama Bear

Ja, kanske är han för liten. Samtidigt är det så klart för hans skull jag vill ha honom blöjfri - för att han ska slippa blöjan. För oss är det mycket enklare att bara fortsätta byta blöjorna. Inga av de föräldrar vi umgås med som har barn i hans ålder har börjat potträna heller, men jag hade önskat att vi kunde "göra bort" den processen själva innan han börjar förskolan. Speciellt eftersom det verkar vara så känsligt för honom.

Men självklart ska vi inte tvinga honom! Det har vi inte gjort hittills, men däremot har vi fortsatt att fråga om vi ska ta på kalsongen och om han vill bajsa i pottan o.s.v. Det vill han alltså icke.  

Om vi får fler barn ska vi definitivt prova EC. Berätta gärna mer om det om du har tid, fågelungarna.

Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • fågelungarna

Ja, jag som kör EC har en helt annan uppfattning. För mig är det helt uppenbart att bebisen kan styra över tarm/blåsa från första veckan. Nu har jag en snart elvamånaders som är utan blöja dagtid, oftast även när vi är iväg. Vi har haft tre heltorra dagar hittills. Är vi hemma blir det oftast en till tre missar eftersom man då har en massa annat som matlagning etc att sköta. Men oftast håller han sig bra, och vi rutinkissar ca en gång i halvtimmen. Förhoppningen är att han, liksom storasyster, tar eget ansvar och säger till när han behöver när han blir kring 18 mån.

Men jag inser också att det är betydligt svårare att bli blöjfri när man i två eller tre år har vant sig vid blöja. Särskilt barn som våra, chokladkaffe, som avskyr förändringar i alla former. Och man ska inte skämmas för att man använder blöja till sina barn och inte börjar med potträningen förrän efter två år, för numera är det en del av vår kultur. Även jag använder ju tygblöjor som komplement, och engångs när vi är på resa eller som nu i kväll/natt när lillebror är febrig och definitivt inte kommer att uppskatta potta och blöjbyte mitt i natten.

Däremot tycker jag ju att ur ett generellt samhällsperspektiv är det synd att blöjan är en sådan självklarhet att den över huvud taget inte ifrågasätt, liksom att blöjavvecklingen på bara några decennier framskjutits ett par år. Både med tanke på privatekonomi, miljö, och barnets eget välbefinnande. Libero och kompani har verkligen lyckats!

Men det där med att "vänta tills barnet är redo" har jag aldrig riktigt förstått. Man väntar ju inte tills barnet är redo att borsta tänder, det gör man ju även om barnet inte är direkt överförtjust. Likaså ta på bälte i bilstolen eller vad det nu månde vara som barnet protesterar emot. Jag menar inte att man ska köra över eller tvinga, däremot ta kommando och vara tydlig med vad som gäller. Och så är det förstås skillnad på att vara blöjfri och att vara torr, oavsett om barnet är tio månader eller tre år... Oj, nu kan jag inte finputsa inlägget, feberbebisen vaknar. Hoppas ingen känner sig "påhoppad", för detta är ett evigt känsligt ämne... Glad

• Alexe

Your mama bear: vi har också kört ec med stora, men han hann inte bli torr innan lillebror kom när han var 1,5. Efter det började han vägra toan, ville bara ha blöja o ju mer vi "tjatade" desto mer stod han på sig. Strax innan han fyllde två var jag rätt säker på att han skulle kunna vara torr, o provade under en Thailandssemester. Det gick fint i två dar, men när han sen missade o det kom i byxan så började han göra en grej av det o kissa på sig m vilje istället. Samma sak sen varenda gång vi provade blöjfritt.

Jag tolkar det som att han var rädd för att misslyckas o då var det bättre att förekomma o själv "välja" att kissa i byxan el på golvet. Dessutom ledde det oftast till att han fick tillbaka blöjan o så behövde han inte anstränga sig mer.

Det dröjde tills han var 26 månader innan jag bestämde mig för att vänta ut honom. Då hade han börjat kissa på sig även i sängen o i andra situationer som han aldrig gjort innan, så det kändes som att om jag inte gjorde det nu skulle vi bli fast m blöja för alltid. Tog 1,5 dag av kissande, typ var tionde minut emellanåt, torkande, duschande, bytande av byxor och paniktvättande då kalsonger o byxor tog slut. Två gånger grät han efter blöjan o jag kände mig rätt usel, men stod på mig och sa att det inte gjorde nåt om han kissade i byxorna, men att det såklart var bättre på toa och att nej, oavsett så blir det ingen mer blöja. Och till slut sa han: Inte kissa byxan mer. Och sen har han inte gjort det, mer än småläck när vi inte hunnit i tid.

Vet inte om vår historia tillför nåt, men jag tänker att om din kille blir ledsen av att kissa på sig så kanske ni kan ha träningsblöjor el tygblöjor i en övergångsperiod. Då känner han att han blir våt o börjar kanske förstå sambandet, men behöver inte känna att han kissat ner sig. Och sen kan ni ju ta honom t pottan på rutin efter mat o sömn o skapa positiv stämning runt att kissa/bajsa där så att han kanske så småningom själv väljer att gå dit.

• Alexe

Fågelungarna: hur långt har ni mellan era? Och hur har du orkat/hunnit potta lillebror?

Vår lillebror har tyvärr blivit väldigt eftersatt där. Vi började bra, pottade över vasken redan på bb (han var väldigt tydlig m signaler i början), men vid en månad el så kändes det som att det liksom bara inte orkades med mer. Så då blev det några gånger om dan bara och först nu när han är 8 månader börjar vi komma in i det igen. Men är ändå långt ifrån hur "noga" vi var m stora. Kanske är det vårt "bakslag" med honom som färgat o gjort oss mindre benägna? Kanske att lillebror är en annan sort som skriker så fort det blir minsta lilla fel, vilket innebär att han blir helt förtvivlad om man erbjuder toa när det var nåt annat han ville.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd