Ja, jag som kör EC har en helt annan uppfattning. För mig är det helt uppenbart att bebisen kan styra över tarm/blåsa från första veckan. Nu har jag en snart elvamånaders som är utan blöja dagtid, oftast även när vi är iväg. Vi har haft tre heltorra dagar hittills. Är vi hemma blir det oftast en till tre missar eftersom man då har en massa annat som matlagning etc att sköta. Men oftast håller han sig bra, och vi rutinkissar ca en gång i halvtimmen. Förhoppningen är att han, liksom storasyster, tar eget ansvar och säger till när han behöver när han blir kring 18 mån.
Men jag inser också att det är betydligt svårare att bli blöjfri när man i två eller tre år har vant sig vid blöja. Särskilt barn som våra, chokladkaffe, som avskyr förändringar i alla former. Och man ska inte skämmas för att man använder blöja till sina barn och inte börjar med potträningen förrän efter två år, för numera är det en del av vår kultur. Även jag använder ju tygblöjor som komplement, och engångs när vi är på resa eller som nu i kväll/natt när lillebror är febrig och definitivt inte kommer att uppskatta potta och blöjbyte mitt i natten.
Däremot tycker jag ju att ur ett generellt samhällsperspektiv är det synd att blöjan är en sådan självklarhet att den över huvud taget inte ifrågasätt, liksom att blöjavvecklingen på bara några decennier framskjutits ett par år. Både med tanke på privatekonomi, miljö, och barnets eget välbefinnande. Libero och kompani har verkligen lyckats!
Men det där med att "vänta tills barnet är redo" har jag aldrig riktigt förstått. Man väntar ju inte tills barnet är redo att borsta tänder, det gör man ju även om barnet inte är direkt överförtjust. Likaså ta på bälte i bilstolen eller vad det nu månde vara som barnet protesterar emot. Jag menar inte att man ska köra över eller tvinga, däremot ta kommando och vara tydlig med vad som gäller. Och så är det förstås skillnad på att vara blöjfri och att vara torr, oavsett om barnet är tio månader eller tre år... Oj, nu kan jag inte finputsa inlägget, feberbebisen vaknar. Hoppas ingen känner sig "påhoppad", för detta är ett evigt känsligt ämne...