fågelungarna skrev 2012-06-24 22:28:32 följande:
Men det där med att "vänta tills barnet är redo" har jag aldrig riktigt förstått. Man väntar ju inte tills barnet är redo att borsta tänder, det gör man ju även om barnet inte är direkt överförtjust. Likaså ta på bälte i bilstolen eller vad det nu månde vara som barnet protesterar emot. Jag menar inte att man ska köra över eller tvinga, däremot ta kommando och vara tydlig med vad som gäller. Och så är det förstås skillnad på att vara blöjfri och att vara torr, oavsett om barnet är tio månader eller tre år... Oj, nu kan jag inte finputsa inlägget, feberbebisen vaknar. Hoppas ingen känner sig "påhoppad", för detta är ett evigt känsligt ämne...

Spännande att vi har så olika perspektiv. För mig känns det inte alls märkligt att "vänta tills barnet är redo" med potträning. Jag menar då inte att man måste vänta tills barnet själv säger att han/hon inte vill ha blöja men tills man märker att det känns ok för barnet. Ur miljöaspekt etc. så är givetvis engångsblöjor helt förkastligt. Det är ett argument jag köper, men annars tycker jag personligen inte att det gör någon skillnad om barnet är 2 eller 3 år gammalt när det blir blöjfritt. Ja, jag borstar tänderna för att gör man inte det kan det få rätt allvarliga konsekvenser även på längre sikt. Självklart måste de sitta fastspända i bilen eftersom det handlar om säkerhet och liv eller död. Huruvida blöjan är på tills de är 2 eller 3 år har för mig ingen sådan betydelse alls. Spelar i en helt annan liga. Jag uppmuntrar gärna och plockar blöjan, men jag backar om jag får en reaktion som känns fel i magen.
Min yngsta var tidigare än storebror av med blöjan, men de var ändå på samma ställe mer eller mindre när de var 3 år toalettmässigt. Storebror var till och med för sin lillebror när han var 3 år fast han var mer än halvåret senare att bli av med dagblöjan. Självklart skönt för lillebror att slippa ha blöjinpackad rumpa tidigare, men hade han haft det ett halvår till så hade jag inte sett det som något större problem. De har båda nattblöja fortfarande och den tar vi också när de är redo. För storebror skulle det var fruktansvärt jobbigt att ha olyckor varje natt. Jag ser ingen som helst poäng med det.
För mig är det inget känsligt ämne. All eloge till dem som EC:ar. Jag skulle aldrig klara/orka det. Jag hade blivit en kass mamma på andra sätt om jag gett mig in i det

. Vet mina egna begränsningar/svagheter

och har förlikat mig med dem.