Chokladkaffe: Det låter som om du har det lite extra jobbigt just nu och skulle behöva en paus. Jag känner igen allt du skriver, att behöva få en paus men det finns inget utrymme, att se hur maken kan läsa tidning eller surfa i godan ro medan man själv har två ungar som klättrar på en, känslan av att vara arbetsledare osv, jo, jag känner igen hela paketet! Framförallt upplever jag detta när vi, precis som ni, bara ska vara hemma och göra inget. Det blir så tydligt. Jag blir alltid mer irriterad på allt när maken är hemma för det är då jag får perspektiv och ser att han har mycket lättare att få vara ifred en stund. Så mina tips till dig? Se till att få huset för dig själv emellanåt, kanske varje dag. Då kan du slösurfa, läsa en bok, dricka kaffe, ta en dusch, se på tv eller annat i lugn och ro. Jag upptäckte verkligen detta då jag blev sjuk förra veckan och fick vila, kolla på tv och göra ingenting i tre dagar. Jag blev som en ny människa
. Sedan tror jag faktiskt att man får acceptera att det är som det är när barnen är hemma, det blir iaf lättare för mig. Eller acceptera och acceptera... Mot barnen får man nog acceptera situationen men ni föräldrar kan ju fundera på hur ni ska underlätta för dig. Det är väldigt lätt att ta på sig allt ansvar medan den som jobbar inte hinner identifiera allt. Därför är det ju väldigt viktigt att man pratar om det och inte bara irriterar sig på det. Fundera över i vilka situationer du känner att du har tagit på dig för mycket ansvar och berätta tydligt för din make vad du behöver. Jag har ofta en tendens att gå och irritera mig på att jag tar för mycket ansvar och får göra allt (ja, jag gör mycket insåg jag när mannen fick ta över under tiden jag var sjuk) men väntar alldeles för länge med att ta upp det och istället för att berätta vad jag behöver så blir det mer anklaga den mot att maken inte gör ditt och datt. Inte speciellt konstruktivt
. Berätta vilka områden du inte längre vill ansvara för, handla?, packa med kläder?, hitta på mat för dagen?, planera aktivitet?, etc och lämna helt enkelt över ansvaret. Jag tror tyvärr att man måste vara ganska noga med att ha tydliga ramar under tiden då den ena jobbar och den andra är hemma annars blir det lätt skevt i fördelningen. Och sist men inte minst, gå ut och gör saker. Inne tycket jag lätt att det blir kaosartat