Acelise skrev 2012-06-27 12:33:17 följande:
Tack för kloka råd och fina ord. Så himla bra det där med att förekomma och att vara "arg på sig själv" ska jag anamma direkt!! Ovärderligt att få sådana konkreta råd.
Vad gäller att be om ursäkt är jag lite försiktig med det eftersom jag tycker det är svårt när sonen är så liten som 2,5 år. Det blir lätt att jag lämpar över ansvaret att förlåta mamma på honom , vilket känns helfel. Men om jag då använder "arg på mig själv"-grejen är det ju lättare och framför allt tydligare...
Är extremt stressad just nu. Jobbar ju bara 9-15 (frilans) och har nu fått STORT uppdrag med kort deadline. Sista veckan innan semester och mitt i alltihop står dagispedagogerna och ler och säger att sonen ska ha matsäck med sig i morgon, för de ska på utflykt. Jahopp. En grej till på listan.
Så, det är inte konstigt att jag är arg och sur...
Kram alla!
Jag tänker att ett förlåt snarare validerar hans känsla av att mamma nu var orättvis eller att det mamma gjorde/sa inte kändes bra i honom. Det visar att du äger dina handlingar och inte han.
Jag säger alltid förlåt om jag har varit sur eller höjt rösten obefogat, så att säga. Sedan försöker jag att prata om saken på en nivå som han kan ta in. "Nu blev jag arg." - "Mm. Mamma ajj." - "Blev du rädd när jag sa till dig att sluta slänga mat på golvet?" - "Ja/Nej." - "Vet du, ibland blir jag också arg och då kan det bli så att jag skriker på dig, men jag älskar dig mest i hela världen ändå." Typ. Vet inte om det är överkurs men jag vill gärna börja med sådana samtal tidigt så att det faller sig naturligt.
Däremot håller jag med Me like coffee om att inte be om ursäkt för känslorna i sig, utan för ett beteende som går över gränsen. Det är okej att jag blir arg, men jag behöver ta ansvar för hur jag hanterar det. Svårt!