Me like coffee skrev 2012-06-30 19:27:04 följande:
Åh nu känns det sjukt jobbigt med denna mammighet!! Främst för att jag tycker såå synd om min man som aldrig får känna att han duger men även för egen del som nästintill alltid är första och enda valet i de allra flesta situationer. Lilla är just nu som en liten apunge som inte kan släppa mamma en decimeter ens i vaket tillstånd. Sedan är stora som alltid ska tröstas, nattas och få hjälp av mamma. Pappa duger inte! Ikväll var det stora och pappas tur att somna ihop (då tar jag lilla i sjal och går ut med hundarna). Vi byter och kör varannan kväll. Men nästan alltid när det är pappas tur att lägga stora så säger hon att hon vill gå och sova med mamma. Sen blir hon ledsen och nästintill panikslagen

. Ikväll frågade min man henne varför hon inte vill gå och sova med pappa och hon svarar "För jag tycker inte om det"

. Känns sååå oändligt tråkigt och jag tycker så synd om min man som alltid bemöter henne väl, är så fin med henne och vill allt väl i världen. Det är ju mycket som händer här just nu med flytt och allt och stora är lite mer orolig men det här funkar inte. Tidigare lyssnade vi en hel del på henne och jag tog rätt många kvällar men de senaste månaderna har vi kört rätt hårt på varannan eftersom vi båda vill lägga båda barnen. Samtidigt vill jag ju att hon ska känna att vi lyssnar på henne... Aaahh vad jobbigt det känns!!! Jag blir så ledsen för min mans skull

Jag har tyvärr inte så många råd att komma med, förutom att hälsa att vi har lite av samma sak här. Skillnaden är väl att vår stora inte är jättemammig. För hans del går det lite i vågor. Han har senaste tiden varit lite mammig kvällstid, men han myser ändå jättegärna med pappa. Lillebror är en HELT annan femma. Han är übermammig och har egentligen alltid varit. Vi kör varannan kväll här sedan länge för att storebror vill nattas av båda och det känns självklart, men pappa får oftast "ta" väldigt mycket när det är hans kväll med lillebror. Jag tycker också synd om honom. Han vill inget hellre än att mysa med honom och får kalla handen rakt av. Lillebror är demonstrativt avståndstagande. Jag förstår att sambon blir ledsen över detta. Det hade ju jag också blivit. Vad som dock har hänt sista tiden här hemma hos oss är att lillebror har blivit väldigt intresserad av att vara med pappa dagtid och göra saker med pappa på egen hand - bara han och pappa. Han vill följa med pappa överallt. Det känns väldigt positivt. Han kan börja stortjuta när han upptäcker att pappa har åkt och han inte fått följa med. Det hände aldrig förut. Jag vet inte vad din man har för intressen, men kanske något som kan intressera henne som blir hans och hennes så att säga. Min sambo är väldigt teknikintresserad och båda mina är väldigt förtjusta i att följa med pappa och "greja".
Blev lite full i skratt när du nämnde att din yngsta är som en liten apunge. Jag var iväg in i stan med min yngsta idag - bara jag och han. Han ville åka på ryggen i sele hela tiden och hade hela tiden armarna om min hals och klappade mig på halsen och bröstet. Ville inte ens ner när vi åkte spårvagn och tåg. Men min "apunge" har passerat 3 år

.