Me like coffee skrev 2012-06-30 21:09:28 följande:
Jo, de hänger en hel del på dagtid och då funkar pappa bra! Hon är ofta också positivt inställd till läggning med pappa på dagtid men när det väl är dags så funkar det många gånger inte. Men du nämner trötthet och att det gör det hela värre och det känns igen. Ikväll (kl 18.15!!) gick hon i princip in i väggen och då var det kört. Jag tog nattningen och det löste sig. Men jag tror ändå på att köra varannan eftersom vi vill turas om att lägga barnen (eller ja, lillebror somnar ju i sjal) men det är svårt när stora nästan får panik.
Vi har några specialknep som relativt ofta fungerar, inte alltid men rätt ofta. När lillebror blir sådär "VILL INTE SOVA MED PAPPA!!!!VRÅL, SKRIK!" så brukar jag påminna om något vi gjort under dagen som inte pappa varit med på och be honom berätta om det för pappa - typ: "Kommer du ihåg den roliga katten vi såg idag när vi var och handlade. Kan inte du berätta för pappa om den. Han var ju inte med då så han missade den". Och så fyller pappa i snabbt: "Såg ni en katt!? Vad var det för en katt?" etc etc. Får de bara igång ett samtal om något i sängen så brukar resten av nattningen gå fint. Lillebror behöver liksom brytas i sina tankar "Vill sova med mamma!" för han tycker ju egentligen att det är mysigt att vara med pappa. Det bukar ofta fungera fint om lillebor och pappa har busat och haft kul under i ordninggörandet - tandborstning, tvätt etc. och jag inte varit delaktig alls utan hållit mig borta. Då har liksom de varit i sin egen lille "bubbla" och bara fortsatt in i sovrummet och sängen. Inte alltid helt lätt att få till. Storebror kan glatt hoppa in med en liten höjdare som: "Mamma ska sova med mig ikväll!"

.