Ringer 3 år och 4mån nån klocka hos någon här? Storebror har gått in i nån fas kan man milt säga. Det kom väldigt plötsligt för nån vecka eller två sedan. Varje dag har förvandlats till en never ending konflikt. Det är som det ska bråkas om allt. Jag trotsar väl honom eller nåt, ja det gör jag verkligen när jag tänker efter. Det är småsaker han får utbrott över, stora utbrott. Jag tar på skon på fel sätt, jag väljer fel tröja, jag föreslår tröja ute när det är kallt, jag går ner med fel fot för trappan, jag ska inte bära lillebror, maten ligger på fel tallrik, han ville inte ha mjölk utan VAAAAATTTTEN, dumma dumma dumma mamma. Igår kom vi knappt ifrån biblioteket för tre bokställ stod fel, de skulle stå i rad, den sista vek av något och han fick flipp. Idag var det middagen jag kommer ihåg på rak arm. Jag lade upp lite ärtor, spagetti och köttfärssås. 20min gick åt att gråta, skrika och kalla mig dum eftersom det låg 3(!) ärtor bland spagettin och köttfärsen. Han tyckte helt plötsligt inte om köttfärs men vägrade att äta ärtorna eftersom de tre var blandade. Efter 20min "mamma nu tycker jag om köttfärs igen".
Läggningarna är en mardröm av tjafs om hur leksakerna på golvet ska ligga, vilka böcker som ska läsas, vilken ordning, hur jag ska ligga på kudden eller inte på kudden, lampan tänd eller inte, när ska det avslutas och så vidare. Förutom den här manin över hur allt placeras och utförs är det massa springa ifrån mig fast jag säger ifrån grejer. Han ska klättra på berget bredvid spårvagnsspåren exempelvis. Allt som går emot honom följs av stora utbrott.
Nu är jag ensam med barnen den här veckan och jag får boksavligen panik. Detta tjafsande tär sönder mig. Det känns som vi är i en evig konflikt och ibland innebär utbrotten sparkar, slag och bitandes. Han blir väldigt aggressiv vilket jag har svårt för. Skrik och gråt, ja jobbigt men slag och aggressivitet är inte nåt jag är helt bekväm med.
Emellanåt är det fina stunder då vi har det mysigt och rofyllt, de kommer men de är tyvärr inte så många och framför allt stunder.
Kände mest jag behöver skriva av mig men har ni något klokt att komma eller mindre klokt, kom med det också. Behöver lite input.