chokladkaffe skrev 2012-07-05 21:01:25 följande:
Men har han alltid varit så Flickan och kråkan? För jag har ju alltid haft en vild och temperamentsfull storebror, dock har han varit mer regerlig och mer samarbetsvillig.
I helgen ska han få vara hos farmor och farfar så jag får lite brejk. Jag ska väl inte vara sämre än att jag kan ta emot hjälp om jag känner det är tufft. Vi får se vad det gör med alltihopa.
Nej, han har inte alltid varit "sådan". Han har alltid haft temperament och starka känslouttryck men det har tagit lite olika skepnad så att säga i olika perioder. För tillfället är det väldigt mycket: "Nej, det gör jag inte!" och så stampar han ilsket iväg med händerna i sidan. Men det är väldigt kraftiga svängningar. Han är väldigt glad och positiv större delen av tiden, men med jämna mellanrum argt och protesterande - inte minst gentemot storebror. Jag upplever att han håller på att försöka markera tydligt kring sig själv så att säga - ta plats på ett annat sätt. Och så är det väl samtidigt så att vi andra också markerar våra gränser. Med det faktum att han blir större så ökar ju så att säga "kraven" på honom också.
Jag funderar lite på om det kan handla om - det faktum att mina pojkar varit så olika - att de är så olika bundna fysiskt så att säga. Lillebror är ju en närhetsfis av stora mått så till vida att han gärna vill sitta i knä, sova tätt, tätt, bäras, håll handen etc etc., behov av enormt mycket kroppskontakt och för att markera sjävständighet och egna gränser så kanske det blir viktigare för honom att visa det genom att just agera som han gör. Storebror som aldrig haft det behovet på samma sätt har kanske inte behövt "bryta sig loss" på samma sätt. Lillebror vill och behöver fortfarande all den där fysiska närheten, men är samtidigt i en åler då frigörelse och att markera sin egen integritet och individualitet är viktig och då blir det kanske knepigare......mer ambivalens så att säga.
Jag kanske överanalyserar

, men sådant jag funderat kring. Storebror har alltid varit mer självständig och då har det liksom blivit mer av en långsam och lugn process. Det känns som om lillebror mer måste kämpa sig loss på ett annat sätt. Förstärks av att storebror tryggt står fast vid sina nej gentemot honom.