chokladkaffe skrev 2012-07-18 21:27:34 följande:
Nu kanske jag neggar lite över det här men vi har en lite tuff period med kidsen och tillvaron över huvudtaget. Jag och maken mår inte bra av att inte delat på föräldraledigheten hur vi än vänder och vrider på det. Hursom, ni som säger att ni ser det längre perpspektivet med trean, hur tänker ni då? Jag tycker inte allt blir enkelt för barnet fyller 1år. Vi kämpar t ex fortfarande med storebrors krävande läggning, vi har hållt på 30min-2h per kväll i hela hans liv och jag ser inget slut på det. Med tre blir det ju tre barn som ska läggas, vem vet hur trean blir. Lätt som lillebror eller svår som storebror. Som en kompis till mig sa, hon har tre barn ibland då hon passar sin systers 5-åring plus sina egna 3 och 1åirng. Det är lättare med en femåring men det är ändå tre barn. Så tänker jag också, hur jag än vänder och virder på det blir det tre ungar och nej, våra barn har inte blivit lätta för de fyllt ett eller två eller ens tre år.
Jag tycker tvärtom, bebistiden innan de lär sig gå (alltså typ innan 1 år) är relativt enkel. Värsta åldern tycker jag nog är från 1,5 till 3. Jag har en 4-åring och tycker nog att tillvaron men honom är relativt enkel. Han går hem till kompisar, kan roa sig själv långa stunder, han är intressant att prata med, man kan ta med honom överallt, man umgås med honom på ett helt annat sätt. Man kan göra överenskommelser med honom...Lillebror däremot...han är en helt annan historia. Och så kommer det vara med honom tills han blir fyra. Minst.