Jag var tvungen att gå tillbaka till era beskrivningar av fyraåringar. Mhm, fick lite bekräftelse där ja... Min stora är snart tre år och åtta månader. Det börjar vara en annan slags strider här hemma, mer egoistiskt beteende, mer motargumentation på en högre nivå än tidigare. Eller att hon inte bryr sig alls om tillsägelser. Inte helt lätt alla gånger, men kul att era fyraåringsbeskrivningar stämde så väl in. Hon börjar dessutom bli självständig, går själv till gårdens lekplats, och när vi var på Backafestivalen nyligen (Sveriges barnvänligaste festival skulle jag tro), vågade jag släppa henne utan uppsyn under flera timmar sammantaget.
Hur har ni det förresten med kladd? Jag är väl ganska liberal, eller har tvingats bli, då stora alltid varit en riktig kladdare. Men en källa till konflikt är det onekligen att hon kladdar ner sig extremt varje gång vi äter, och inte kan sitta kvar på sin plats utan ska komma till mig med kladdet, eller runt om i huset och helt obetänkligt ta med sina kladdiga händer både här och var. Jag undrar när hon ska internalisera känslan av renlighet.
Lillebror blev ett år idag. Går vilken dag som helst. Ammar friskt. Har rejält humör när han inte får som han vill, men är glad för det mesta i övrigt. De börjar kunna leka ihop mer nu, och han är dessutom av den typen som gärna pillar med sitt för sig själv långa stunder. Detta till skillnad mot stora som aldrig lämnat mig längre än några meter. En amatörmässig teori är att han tar igen den högre graden av självständighet genom flera amningsuppvak varje natt, till skillnad från stora då som sov hela nätter från tio mån.
På det hela taget har vi det så fint ihop, och det är med blandade känslor jag tänker på att förskoleterminen snart börjar igen. Härligt med långt sommarlov!