chokladkaffe skrev 2012-08-20 21:30:32 följande:
Skulle vilja ha lite tips och råd. Samma 3.5-åring som ovan. Han har nyligen börjat göra sig omöjlig, jag orkar inte riktigt omförmulera mig korrekt, säkert vi vuxna som är trotsiga om man ska vara korrekt. Hursom, han testar gränser på ett sätt han inte gjort tidigare. Det är lite som att allt ska testas när vi säger ifrån. Idag var det sparka mig vid sänggåendet. Han ställde sig och kissade i lego-lådan. Han är på lillebror fysiskt. Det är lite som inget hjälper, säger vi ifrån skrattar han mest. Påminn mig bara lite, uppdatera mig. Hur ska man bemöta detta? Lär väl hända mycket inom honom men jag tappar ofta bort mig själv då jag kan bli väldigt provocerad vilket blir föga konstruktivt.
Min spontana tanke är:
- Lägg krut på det som verkligen är viktigt = "våldsamheter" mot lillebror och er. Var tydlig med gränssättningen här.
- Utgå från att han är "så här" just nu och att det är en del av hans utveckling och frigörelse etc etc. och förvänta dig att han kommer att protestera mot "Nej"/gränser i olika sammanhang. På det viset brukar man vara bättre på att välja sina strider, undvika sådana saker som man vet att barnet "går igång på" och helt enkelt bemöta det hela med ett större lugn....vilket i sin tur brukar innebära att man reagerar mer rationellt.
- Små barn gör inte som man säger. Gå inte själv igång på att han inte gör som ni säger utan försök att handgripligen ingripa. Undvik tjat och argumentation, lyft undan, hindra etc.
- Ta tid att sätta er ner med honom. När han sparkar dig vid sänggående, var tydlig med att du inte accepterar att han sparkar dig (man gör inte illa någon annan), men ta dig tid att vänta ut honom/tills ni får god kontakt i lugn och ro och ha ett lugnt samtal om varför du inte vill bli sparkad och att du förstår att han inte gjorde det för att skada dig etc etc se om ni kan hitta vad problemet faktisk var.
Jag kan hälsa att bland de elever jag har (högstadiet) så finns det mer än en handfull som beter sig på samma sätt

. Kommer i många omgångar och skepnader

.
Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete