msKitten skrev 2012-08-30 22:34:06 följande:
Det finns en risk för att lillebror kommer vara arg på mig eller ledsen. Att han kommer visa det med att avvisa mig eller ignorera mig när jag kommer tillbaka.
Nåde min make då om han tar det tillfället att kritisera mig för att jag åkte typ "Vad var det jag sa?"
Då stryper jag honom
Hej, vi har en dotter som är väldigt mammig och har varit det länge (nu är hon 2 år och 4 månader). Det är alltid jag som lägger henne, det är bara mig hon "accepterar" om hon vaknar på natten och i alla lägen hon kan väljer hon mig. Hon har bra kontakt med sin pappa och han har varit föräldraledig i nästan 1 år.
Min man och hon åkte till hans föräldrar när hon var 1 år och 9 månader, och var borta ungefär 10 dagar. Det var under tiden han var föräldraledig och han hade då varit hemma med henne i flera månader. Jag var så klart orolig för hur det skulle gå...det gick jättebra. Vi pratade i telefonen under tiden hon var där (såg till att göra det på tider när hon var pigg och inte vid läggningsdags).
Vi trodde att mammigheten skulle avta i och med denna resa men icke. När de kom hem var hon glad att se mig, betedde sig precis som vanligt och återgick till att i alla lägen föredra mig.... Vi märkte inte på något sätt att hon skulle ha "farit illa" av att ha varit bort från mig trots att man annars uppfattar henne som "bunden" till mig.
Nu är inte min man lik din när det gäller att inte vilja att du ska åka men till hans försvar kan jag säga att jag kan förstå osäkerheten inför att bli ensam med barnen. Ofta är det ju så att pappor vet att det finns en mamma som kan trösta "om det kniper". De blir liksom aldrig tvungna att "lösa situationen" själva - nu generaliserar jag grovt så hoppas att ni inte retar upp er för mycket på det. Men det kan nog vara lite skrämmande.
Lycka till och hoppas att du får en trevlig resa!