• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • fågelungarna

Jag är ju ensam med mina två. Stora var 2 år och 8 mån när lillebror föddes. Stora sover i spjälsängen med borttagen sida dikt an till min säng, där jag och lillebror sover. Läggningen blev från start sådan, att jag amningssövde lillskrutt medan stora såg på några små filmer på laptopen i sängen. Jag liggammade, och kunde greja med datorn samtidigt. När lillebror somnat kunde jag sedan lägga stora i vanlig ordning. Om han vaknade för extra amning mitt under hennes läggning, kunde hon antningen hålla handen med mig, eller hålla en hand om min tå Skrattande beroende på hur vi låg. Tandborstning och sånt var avklarat redan före filmerna. Numer störs lillebror av filmtittandet, så nu får hon sitta ute i andra rummet och titta medan han oftast somnar ganska snabbt av amningen (tretton mån nu). Ibland får jag söva dem samtidigt, och då brukar stora krypa upp bakom min rygg och ligga nära när jag ammar. Sällan bekymmer, tack och lov!

Ja, vet inte om du är hjälpt av hur vi gör Yamma, men i alla fall. Jag tänker mig, att om bägge barnen är mammanödiga, så kanske stora kan acceptera att det får bli på lite annorlunda vis med tanke på lillas behov, om man ändå försöker låta bägge vara nära samtidigt så att säga. Så får pappan rycka in andra tider på dagen kanske?

• chokladkaffe

JAg har inga bra tips egentligen Yamma.När jag läser fågelungarnas berättelse inser jag att barn är olika. Att min stora skulle nöja sig med att hålla handen eller tån är ju helt otänkbart. Han hade tagit tillfället i akt och studsat som en boll upp och börjat leka. Är jag själv med dem söver jag lillebror i vagn på balkongen medan storebror ser nåt på tvn. När lilla sover nattar jag storebror i hans säng. Det är enda lösningen. 
    Men det var inte det du frågade om utan hur det var när de var mindre. Vi delade helt enkelt upp varsitt barn på gott och ont. Storebror fick pappa eftersom lillebror ammade som en tok i början och sen blev han mammig. Storebror var ledsen ibland som jag mindes det men jag försökte ge honom mer dagtid. Nån perioder gick det ju bra att lillebror ammades till sömns och sen tog jag mig an storebror. När lillebror började sova av selpromenad tog pappa honom. Vi har väl delvis haft inställningen att barnen inte alltid kan välja utan att vi får dela upp det som vi tycker. Har storebror varit med pappa och ber om mamma får han det även om lilebror vill ha mamma 5e kvällen i rad. Det är inte så himla lätt allt det där, få två barn är tufft när det gäller att man inte kan klona sig.  

• Alexe

Tack o lov gick det väldigt smärtfritt för vår stora att göra pappa till sin person när lilla kom. Gjorde såklart ont i mammahjärtat de kvällar jag kunde mysa m honom o han hellre valde pappa. Men bra för honom tror jag.

Men - de kvällar jag varit o är ensam m dem (nu 2,5 o 11 mån) så funkar det ungefär som hos fågelungarna förutom att jag läser el sjunger istället för filmer. Visst kan det vara med besvikelse fr storas sida som han får nöja sig med en hand el bara krypa intill ryggen, men ja, vet inte hur vi annars skulle göra. Nu när vi äntligen fått till att de har typ samma läggtid så vill jag verkligen lägga dem samtidigt också. Så Yamma, kanske kan ni prova? Annars får väl pappa locka stora m nåt hon verkligen gillar medan du nattar om lilla. Här har sambon alltid Youtube med klipp på stora maskiner i beredskap... :)

• fågelungarna

Chokladkaffe, det är allt ett yrväder till stor unge du har Flört. Fast egentligen gör vi ju samma, stora ser på film under tiden lilla nattas, sen är det storas tur. Skillnaden är väl här, att min stora nästan aldrig kan tänka sig att vara själv en stund, utan ska gärna sitta vid sidan av även när lilla ska sövas dagsov. Håller hon tyst går det ju an, men börjar hon tissla och tassla en massa, då blir det irritation här i huset. Du får fånga in, jag får schasa undan... Men puh, jag är nog tacksam för att jag har det som jag har det, och varken du eller jag är väl särskilt sugna på att byta bort våra stora små barn! Det är fint tycker jag, att varje familj hittar sin samklang med just sitt/sina barn.

• Arvidsmamma1

Jag har inga tips till er med 2 barn eftersom jag ännu bara har en liten...Ville bara berätta att jag nu har jobbat i fyra dagar och det har gått jättebra för sonen och pappan. Han har kunnat somna när han blivit trött utan gråt och de har haft det jättemysigt. När jag kommer hem brukar han bli lite mammig och vill gärna mysa och amma en stund, och pappa duger inte när han ska sova när jag är hemma, men det gör ju ingenting, jag är bara så glad och lättad att dagarna har fungerat så bra  Glad

• chokladkaffe

fågelungarna: Grejen med balkongen är ju för att skapa lite distans och för att lillebror bara somnar där. Det är som du säger, det är olika familjer och man får anpassa sig till sina ungar

Arvidsmamma: Vad glad jag blir av din beskrivning Det där är just min erfarenhet, man själv målar upp värsta scenariot innan men sen när det är dags går det superbra och alla är glada och nöjda Jag tyckte amningen var super att ha när man kom hem från jobb, nu tröttnade min efter ett par månader men i början främst.   

• Arvidsmamma1

Ja jag har inga planer på att försöka sluta med amningen, även om många i min omgivning tycker det är konstigt att fortsätta amma nu när jag börjat jobba. Jag tycker det känns jättebra att ha kvar den närheten. Han vill somna vid bröstet på kvällarna och sedan blir det en hel del nattamning fortfarande. Vi får väl se hur länge han vill fortsätta, han är ju bara 11 månader än...

• chokladkaffe

Nä så länge mamma och barn trivs med amma är det ju kanon. Nattamningen fick jag dock avsluta med bägge barnen vid 8-9mån för det var en gång i timmen och det funkade inte varken med jobb eller med två barn på dagarna. Den stora fick sluta själv när han ville vid 14mån och den lilla avslutade jag vid 11mån för jag inte orkade längre själv. Vad andra tycker är ju skitsamma. Frö mig var det svårt att sluta så tidigt som 11mån, kände nog mer press att fortsätta. Däremot var lilla lätt, han blev inte särskilt ledsen över att det inte fanns tutte till hands.

• Alexe

Chokladkaffe: hur slutade du nattamma? Vår stora slutade av sig själv, trappade ner mer i mer o ville inte ha ens när det trugades på morgonkvisten framåt ettårsdagen. Men lilla är en annan sort o suttar friskt på en gång i timmen nätterna igenom trots att han nu närmar sig 11 mån. På dagarna har han slutat för nån månad sen.

Och som du säger - med två barn är det slitigt att fungera m så lite sömn som det blir. Jag har provat att ge vatten istället. Funkar inte; han ammar, dricker vatten o ammar lite till. Samt kissar massor. Jag har provat att vyssja i famnen, dock inte med nån ihärdighet eftersom jag tröttnar tredje el fjärde gången han vaknar, drar fram brösten o bara vill att han ska somna om fortast möjligt. Hjälp...

• chokladkaffe

Alexe, vi gjorde så att maken tog barnen då jag kände det var dags att trappa ner. Jag sov i ett annat rum. Har lite svårt att tänka mig att det funkat om jag varit där och viftat med vatten. När pappa erbjöd en pipmugg vatten istället och somna på hans bröst gick det bra med bägge. Om jag inte minns fel gjorde vi så att han fick amma tills jag somnade, alltså nåt mål efter han somnat och efter 6 på morgonen eller nåt sånt.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd