Jag är ju ensam med mina två. Stora var 2 år och 8 mån när lillebror föddes. Stora sover i spjälsängen med borttagen sida dikt an till min säng, där jag och lillebror sover. Läggningen blev från start sådan, att jag amningssövde lillskrutt medan stora såg på några små filmer på laptopen i sängen. Jag liggammade, och kunde greja med datorn samtidigt. När lillebror somnat kunde jag sedan lägga stora i vanlig ordning. Om han vaknade för extra amning mitt under hennes läggning, kunde hon antningen hålla handen med mig, eller hålla en hand om min tå
beroende på hur vi låg. Tandborstning och sånt var avklarat redan före filmerna. Numer störs lillebror av filmtittandet, så nu får hon sitta ute i andra rummet och titta medan han oftast somnar ganska snabbt av amningen (tretton mån nu). Ibland får jag söva dem samtidigt, och då brukar stora krypa upp bakom min rygg och ligga nära när jag ammar. Sällan bekymmer, tack och lov!
Ja, vet inte om du är hjälpt av hur vi gör Yamma, men i alla fall. Jag tänker mig, att om bägge barnen är mammanödiga, så kanske stora kan acceptera att det får bli på lite annorlunda vis med tanke på lillas behov, om man ändå försöker låta bägge vara nära samtidigt så att säga. Så får pappan rycka in andra tider på dagen kanske?