Hej alla!
Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Har läst men inte haft något vettigt att säga.
chokladkaffe, har vi samma mamma?! Jag upplever exakt samma sak med min med skillnaden att hon bor långt bort. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan välja allt annat framför sitt enda barnbarn. Sedan han föddes i september 2010 har hon hälsat på en gång, i oktober 2010. Efter det har vi åkt upp för att träffa henne (och även sambons familj som bor i samma håla) några gånger per år. Vi har alltså rest 120 mil enkel resa med buss, tåg och flyg flera gånger per år för att de ska få träffa honom, trots att jag av olika skäl mår jättedåligt av att resa. Första resan var i december 2010 då vi reste med en 3-månadersbebis över hela Sverige. Varför i helvete gjorde jag det?
För några månader sedan insåg jag mitt i allt att jag faktiskt inte måste göra det där. Jag vägrar till och med! Om de vill träffa honom, fira jul med honom, fira hans födelsedag, se honom växa upp - ja, då kan de komma till oss. Jag vägrar spendera en enda jul till i någon annans hem och behöva anpassa mig efter dem när jag mycket, mycket hellre skulle vara hemma i lugn och ro. I somras hade sambons mamma dessutom mage att kritisera oss för att vi inkluderar mitt barns morfar i många samtal. (Till exempel "titta vilken rolig kotte, kommer du ihåg att morfar målade en sådan med dig?") Buhu, snyft, stackars. Men guess what? Morfar kommer hit var tredje månad året runt och stannar tio dagar trots att han bor i ett annat land. Det är väl självklart att A har en närmare relation till honom. Vad fan väntar de sig?
Vad gäller min mamma upplever jag att hon behandlar honom som ett objekt och att allt handlar om att visa upp en fasad. Hon går runt på byn och pratar om sitt älskade barnbarn som hon saknar sååå mycket och får folk att tro att hon känner honom väl. Det gör hon INTE. Och om du nu saknar honom så jävla mycket, hur kommer det sig då att du aldrig reser hit? Hans uppväxt är nu, den kommer inte att vänta på dig! Nä, usch, jag blir så fruktansvärt arg över att mitt barn blir något slags vandringspokal som hon ska visa upp. Om hon backade upp det med engagemang i vanliga fall vore det en helt annan sak, men som det är nu blir det bara falskt. Det värsta är att jag inte tror att hon fattar att hon är så här. Hon tror nog att hon är så himla varm och kärleksfull och det räcker. Hennes ursäkt har alltid varit att hon inte har råd, vilket jag skulle kunna förstå om det inte vore så att hon lade tusentals kronor på att försörja min vuxna bror varje månad. Hyra, mat, snus och tusen andra saker till en vuxen människa istället för att träffa sitt barnbarn. Fuck off liksom.
Jahapp, det var dagens psykbryt.