Min stora är 3 år och 9 mån nu. Me like coffee, jag kan bara säga att jag känner igen beteendet. Vill ofta vara jättenära, men kan i nästa veva fullt medvetet fortsätta att t ex putta lillebror trots att jag står och ser allt och säger stopp stopp stopp!!! Du är bra mycket mer analytisk än jag i de situationerna märker jag. Men hur var det nu, hade du inte slutat med att skuldbelägga dig själv pga dotterns utvecklingssprång?
Jag tänker inte så mycket på det sättet, försöker bara följa hennes behov. Vill hon vara jättenära så försöker jag tillgodose det. Gör hon något så där utstuderat dumt markerar jag att det inte är ok. Ibland blir det lite för mycket bråk, som nyligen då hon såg film under tiden jag sövde lillebror. Just när han näääästan lyckats somna tog hennes film slut (han stökade mer än vanligt), varpå hon börjde gnälla och kräva att jag skulle komma och sätta på ny. Jag sa att jag kommer snart, men hon accepterade det inte utan gnällde vidare så att lillebror vaknade upp igen. Då morrade jag definitivt lite extra... Men hon fick en ny film, och sen när lillebror lyckats somna kom vi gemensamt fram till att hon kan ta en bok och titta i om samma situation uppstår igen, vilket hon så fint gjorde nu i kväll.
Här är jag på väg att byta förskola till de små. Jag ska börja jobba i januari, då lillebror närmar sig 18 mån. Det lär inte bli plats på samma förskola som stora, som dessutom är dåligt bemannad och ständigt ökande antal barn, samt tråkig utemiljö och rätt trånga lokaler. Nu har vi i stället varit på besök på en waldorfförskola, och snacka om skillnad. Fantastisk utemiljö!!! Ekologisk hemlagad mat. Barnen delaktiga i matlagning, bak varje vecka, tydliga och återkommande rutiner. Lugn och avskalad inomhusmiljö, naturmaterial. Högre personaltäthet och betydligt mindre grupper, samt fick jag positiv känsla för alla i personalen. Hönor, kanin och hund på gården (djurälskande dottern föll direkt!). 95 % säkert att de får plats. Visst finns det kritik gentemot waldorf, men också mycket positivt. Det är svårt att sålla och ta ställning känner jag, men i det här läget känns det bara rätt.