Hej Me Like Coffee (och alla andra här inne), jag svarar dig här i din tråd i stället för den andra, nattamningstråden, som jag inte riktigt gillade tonen i.
Jag ville bara tacka för dina tips! Det har varit gråt, absolut, men inte otröstligt som jag var rädd för. Och det har minskat SNABBT! Första kvällen, och andra var det pappa och jag tillsammans som lade sonen. Utan bröstet, och på natten samma sak. Igår var pappa på jobb så jag fick natta själv. Han somnade halv elva, men han somnade lycklig, utan tårar eller direkta protester (men han ville inte ligga ner, somnade tillslut sittande) och utan bröstet. För första gången frågade han inte ens efter det. Tredje kvällen!
På nätterna vaknar han (redan) markant mindre och somnar om fortare än med bröstet. Första uppvak kommer senare och det räcker som regel med att lägga upp honom på armen, gosa huvudet nära hans och hålla handen. Andra, tredje och ibland fjärde uppvak har det blivit lite gråt, men inte mycket, och han har tröstats av gos, hålla handen, berätta saga eller sjunga lite. I natt frågade han inte/försökte ta bröstet.
Han vaknar givetvis tidigare för morgonen. Där jag tidigare har kunnat "snooza" är det nu dags att gå upp. Men det gör inget, han har alltid varit en sjusovare och tidigare morgon innebär ca halv åtta.
Så allt i allt borde jag vara skitnöjd. Enda misstaget var första natten när jag skittrött och efter att ha svarat på frågan om bröstet med att "jag vet att du vill det vännen, jag vet att det är jobbigt nu, men mamma har ont", o.s.v. presterade att säga att "du är ju så stor nu, O, du klarar det här". Ångrade mig direkt, och kände mig pissig. Inte stor, liten, svarade min lilla, lilla, 2,5-åring.
Ångesten var stor just då, men allt i allt är detta absolut det bästa vi kunde göra just nu. Han kan fortfarande sova mellan oss, men jag sover med en av pappas t-shirts på natten för att inte råka amma ofrivilligt i sömnen.
Men nu har det som skulle vara ett avslut av nattamning blivit ett avslut av amning. Han har inte frågat efter bröstet på dagen, dagsömnen har varit med mig en gång och då somnade han utan. Det känns konstigt, tomt och lite tragiskt nästan. Min lilla, lilla, tuttglada kille, vad har jag tagit från honom? Tack gode någon för att jag får en ny att amma om ett tag. Då ska nog O få smaka om han ber om det. Hur har ni andra gjort? Någon som har tandemammat? Någon som har låtit barnet smaka igen senare, efter avslutad amning? Och hur har det gått?