Hej!
Jag läser den här tråden ibland och gillar tonen och tankeutbytet som ju skiljer sig milsvida från vad som brukar vara normen i många andra trådar på FL.... Jag har en fundering kring förskolestart som jag tänkte skriva om och så får jag se om någon av er vill kommentera det.
Vi har tre barn födda 07, 09 och 11. De äldsta har börjat förskolan när de varit 18 månader, vilket var min smärtgräns, och det har funkat super. Tvåan hade dessutom följt med vid hämtning och lämning av storebror under föräldraledigheten så han tyckte snarast det var kul att äntligen få stanna på förskolan och leka på riktigt. Trean har precis fyllt ett år. Med ettan och tvåan delade pappan och jag på föräldraledigheten men av olika skäl får jag ta allt den här gången. De stora barnen går på ett jättebra föräldrakooperativ där minstingen inte får nån plats förrän i augusti 2013. Ekonomiskt kan jag vara hemma tills dess, men jag är så sugen på att börja jobba lite grann efter jul. Jag kan jobba mycket hemifrån (= ingen restid) och jag kan välja att jobba 50%. Skulle innebära att minstingen är på förskola t ex 8-14 tis, ons, tors. Men nu får han alltså inte plats på kooperativet, det får bli kommunal förskola i så fall. Hade förstås känts hundra gånger lättare om det varit kooperativet som han känner till och där han har storasyskonen. Jag har ställt honom i kö med det kommunala dagis där ettan gick i 1,5 år och vi känner personalen som är oerhört trygg och bra, men i vår kommun innebär kommunal förskola större barngrupp och inte syskongrupp så det är många småttingar.
Jag velar så hur jag ska göra, men jag behöver ju inte bestämma mig än på ett tag. Jag VET ju att han egentligen kommer att vara pytteliten (15-16 månader). Ena dan hör jag föräldrar som berättar om inskolningar av så små barn som gått jättebra, och jag ser det ju också på barnens förskola där det verkar funka väldigt bra. Tänker då att jag kan ju testa. Går det så går det och går det inte så backar jag och stannar hemma tills efter sommaren. Andra dan hör jag om småttingar som inte alls är redo för att börja på förskolan så tidigt, och då känner jag mig så egoistisk och tänker att usch nu får jag sluta att sätta mig själv i första rummet. Det funkar egentligen rätt bra att vara hemma, både de dagar de stora är på förskolan och de dagar jag har de stora hemma. Och jag vet att detta är en så kort tid av livet, jag ska passa på att njuta, sen blir det jobb, jobb, jobb i så många år (men även när jag börjat jobba på riktigt blir det inte heltid för barnet, pappan och jag kommer att saxa så det blir lite kortare dagar och en dag i veckan ledigt). Samtidigt känner jag en sån längtan att komma igång med jobbet (jag är forskare). Och så tänker jag att jag kan ju testa.
Nån som har nån kommentar?