Fågelungarna och Chokladkaffe, tack för era svar!
Ja, det blir nog magkänslan som avgör. Som det känns nu skolar jag in honom med inställningen att det här ska gå bra, men märker jag att det barkar iväg åt skogen och han inte mår bra så backar jag. Han är en nyfiken och social typ som säkert kommer tycka det är kul med alla nya leksaker på dagis. Han protesterar redan högljutt när vi lämnar de stora på deras förskola och han inte får vara kvar. Men det är naturligtvis inte samma sak som att han vill att jag ska lämna honom där utan mig.
Pappan kan inte gå ner i tid så mkt att det blir nån vettig möjlighet för mig att jobba utan barnomsorg, blir för lite tid helt enkelt.
Det är nog så att jag börjar närma mig den punkt när jag helt enkelt skulle trivas bättre med tillvaron om jag fick göra något annat än att "bara" vara med barnen. Och då räcker det inte med några timmar här och där för att träna, träffa kompisar och så utan jag vill ha nåt att sätta tänderna i, nämligen lite jobb. Under de perioder vi jobbat båda två mellan barnen har vi turats om att vara lediga en dag i veckan och de två dagar i veckan då jag hämtat har jag hämtat kl 15. Minns att jag trivdes väldigt bra med tillvaron då. Nu skulle det alltså handla om 2 hellediga dagar och 3 kortare jobbdagar så det skulle bli en bra blandning.
Måndagar är på sätt och vis mina tuffaste dagar. Alla 3 barnen är hemma och 5-åringen går på simskola mitt på dagen, vilket hackar sönder dagen. Regnet öser ner, massor av kläder som ska på om man ska ut och leka, minstingen går kortare sträckor inne men det blir vingligt med alla kläderna ute, vill krypa, vägrar vantar osv. Det var enklare när vädret var bättre och man bara satte på skor och gick ut. Så det blev bara en kortare sväng ute idag och sen var det en del kaos inne med storebröder som hittade på bus och ett evigt plockande med mat fram, mat bort, disk osv. Nästa måndag får jag ha bättre struktur och se till att gör nåt vettigt efter simskolan. Så idag var en dag när jag tänkte att jo, klart jag ska börja jobba. Sen vet jag att resten av veckan är bättre. Ett par dagar när båda de stora är på förskolan och får leka av sig där, en dag när bara storebror är på förskolan och vi andra går på rytmik, och så är vi lediga allihopa på fredag, men då är det ingen simskola som hackar sönder dagen så vi har större frihet att göra saker utan tider som ska passas.