Arvidsmamma1, jag vet inte varför läkaren tyckte det var så negativt med nattamning. Jag gissar dock att det var för att barn helt enkelt inte "ska" äta på natten vid den åldern enligt henne. Man äter på dan och sover på natten liksom. Minns att jag läste på Growing People, som BVC rekommenderade, när ettan var liten att barn som är äldre än 6 månader inte behöver mat på natten. Punkt. Klart man inte ska äta på natten hela livet, men jag har svårt att se vad det skulle kunna vara för farligt som händer om man nattammar vid 1 års ålder. Tänderna är det enda jag kan komma på. Men jag har också hört att bröstmjölken innehåller ämnen som hindrar kariesbakterierna och att just amning därför inte skulle vara skadligt på nätterna. Min etta och min tvåa nattammade tills de var runt året och de har i alla fall haft finfina tänder när vi varit hos tandläkaren.
Vissa BVC-sköterskor är såklart jättebra och klarar av att "tänka utanför lådan", men andra är ganska rigida och har svårt att se att det finns olika lösningar på ett problem. När vår etta var liten blev jag jättestressad av att han, till skillnad från alla andra barn i föräldragrupppen, inte slutat med nattätandet vid 6 månaders ålder. Jag fick en massa välmenande tips om att se till att han åt ordentligt under dagen, vilket dock inte var det lättaste eftersom han inte gillade skedmatning och puréer och jag inte kände till det där med plockmat, samt att ge välling före sänggåendet. Men ett tips som jag inte fick, men som jag kom fram till med tvåan genom sånt jag läst på nätet, var att göra nattätandet så enkelt som möjligt så länge det nu ändå pågick genom att samsova. Ettan sov ganska tidigt i spjälsäng i vårt rum, eftersom barn ju "ska" sova i egen säng. Då måste ju nån gå upp och hämta honom när han vaknade, och genast var man själv väldigt vaken och fick störd nattsömn. Men tvåan och trean har vi samsovit, och förutom enstaka nätter då det känns som de inte gör annat än äter, så är nattammandet inget större problem för mig (för andra kan det såklart vara det trots samsovning). Tänk om jag istället fått det tipset, samt fått lugnande ord om att det blir folk även av nattammare!
Min 5-åring och min 3-åring kan absolut somna själva, men vi ligger ibland hos dem när de ska somna i alla fall. Alla inblandade tycker det är jättemysigt. Men så kanske man inte heller ska göra enligt vissa BVC.