• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • msKitten

Tack chokladkaffe (fast för mig är du alltid madeleine Glad)

Även om jag inte känner någon här personligen (eller IRL som nån annan skulle kalla det) så känns det bra att ni ger mig stöd {#emotions_dlg.flower}

• chokladkaffe
    msKitten skrev 2012-10-06 20:08:56 följande:
    Tack chokladkaffe (fast för mig är du alltid madeleine Glad)

Även om jag inte känner någon här personligen (eller IRL som nån annan skulle kalla det) så känns det bra att ni ger mig stöd {#emotions_dlg.flower}

Jag skriver alltid Skruttpåväg och Frösöblomster när jag inleder nåt till dem så jag vet vad du menar

Visst är det lite märkligt med internettrådar. Så fort jag stöter på nåt hemma med barnen tänker jag att jag ska ta upp det här för stöd och tips. Jag läser inte så mycket själv och har inte så mycket kompisar att ventilera med så då känns den här tråden bra att ha. IRL-vänner eller internetvänner spelar inte så stor roll i "stöd" sammanhanget  
  • Flickan och kråkan

Lite OT, men idag har jag plussat

MsKitten: hoppas du har det fint på ditt håll. Barnen och pappa har det med all sannolikhet

• k girl

Grattis Flickan och kråkan!

Jag behöver er hjälp. Jag har just fått veta att förskolan vår son går på sedan tre veckor infört time out.

• k girl

Va, försvann halva inlägget? Hursomhelst, det går ut på att barnet får sitta ensam på toa. Jag håller på att skriva ett brev, men behöver hjälp med att formulera mig - är så arg att jag skakar. Illa nog som det är, men kan inte ens föreställa mig vad det skulle innebära för min språkförsenade son.

• fågelungarna

Flickan och Kråkan, grattis!!! Inte utan att man blir lite avundsjuk... Hoppas den håller i sig.

K girl. Ensam time-out på toa när barnet gjort något som misshagar personalen? Det låter ju som en parodi rent ut sagt. Jag kan inte komma på formuleringar till din hjälp just nu, men kom att tänka på Lars H Gustafsson. Han har ju skrivit en bok om förskolan. Har inte läst den, men kanske han tar upp time-out där, som han gjort i andra böcker? Borde ju räcka att ge dem ett utdrag från den boken, eller någon av hans andra... Usch och fy, hur kan sånt leva kvar? Har man minsta intellekt borde man väl ta till sig vad som finns att läsa kring time-outens negativa effekter??

Vi har idag tagit farväl av gamla förskolan. -Vem ska nu kämpa för oss, sa de. Är det inga andra föräldrar som reagerar på saker och ting, funderar jag. Sen var vi på besök på nya waldorfförskolan. Genomtänkt, lugn och ro, kreativt, välkomnande. Jag ser verkligen fram emot inskolningen nästa vecka. Men Chokladkaffe, du har rätt kring det där med frukost. Fika kl 09 har de, så det får bli till att trycka i barnen något ätbart tidigt på morgonen sen när jag börjar jobba. Det får gå på någon vänster...

• Alexe

Grattis Flickan och kråkan! Jag blir inte avundsjuk, men väl lite nostalgisk :)

Fågelungarna: vad skönt m nya förskolan, hoppas att det blir precis lika bra som det verkar. Hur fungerar deras inskolning? Som på vanliga fsk el mer föräldraaktiv?

K girl: kan inte heller hjälpa att formulera nåt brev. Hade nog bara sagt att fortsätter ni med detta så slutar mina barn. På toa ensamma dessutom? Låter ju rent sadistiskt. Hur kan de ens få lov att göra så?

• Flickan och kråkan
    k girl skrev 2012-10-11 18:51:13 följande:
    Va, försvann halva inlägget? Hursomhelst, det går ut på att barnet får sitta ensam på toa. Jag håller på att skriva ett brev, men behöver hjälp med att formulera mig - är så arg att jag skakar. Illa nog som det är, men kan inte ens föreställa mig vad det skulle innebära för min språkförsenade son.
    gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21600/1/gupea_2077_21600_1.pdf

Läs speciellt kapitel 7.4.2. Här kan du nog få konkreta tips.

larsh.files.wordpress.com/2011/01/etik-politik-och-barnets-mc3a4nskliga-rc3a4ttigheter.pdf
  • fågelungarna

Inskolning, ja, jag vet faktiskt inte. Vi har bara sagt att vi kommer på tisdag, och så tar vi det i den takt som passar. Personalen känns extremt måna om barnen i alla fall, att de ska känna sig trygga och så. Det känns som en genomtänkt verksamhet på många plan.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd