k girl skrev 2012-10-13 20:46:28 följande:
Tack Flickan och kråkan.
Min man fick lämna över ett brev jag skrev i vårt namn. Jag skrev att vi ser detta som en bestraffning och därtill som en skamvrå. Jag citerade både Statens Folkhälsoinstitut som nämner isolerande time-out som "ett oacceptabelt sätt att behandla barn" och hänvisade till fall hos BEO/Skolinspektionen där time out använts och bedömts som kränkande behandling. Det tog skruv. Vid lunchtid fick vi ett mejl där de förklarade att det var borttaget, men det lät lite tyket. Lite som "vi tycker inte det här är fel, men för att vi fick klagomål så tar vi bort det". Illa tycker jag naturligtvis. Vi ska dit på möte på tisdag och då får vi prata om det. Det känns lite som att ha dängt dem i huvudet med en slägga, och det när sonen bara har gått i tre veckor. Men man kan ju inte bara låta det vara heller.
I övrigt är det bra med oss. Lillasyster är nu åtta månader gammal och har börjat ställa sig upp. Sonen är så förtjust i henne och vi har en rätt harmonisk tillvaro. Eller också känns allting lugnt efter sonens första år.

Däremot är det jobbigt (för både oss och honom) med hans språkförsening. Vi går på behandling hos logoped och använder TAKK i stor utsträckning; det fungerar ypperligt med sonen (logopeden säger att hon aldrig har träffat ett barn som tagit till sig tecknen på det sättet. Och det är ju skönt att han har en sådan kommunikationsvilja). Huruvida det är en språkförsening eller språkstörning återstår att se (min make var också språkförsenad och jag hoppas ju att det bara är så att han är pappas pojke).
Förstår att det är jobbigt med språkförseningen. Att han tagit till sig TAKK så väl borde väl ändå vara ett gott tecken. Tyder ju på en god kognition rimligtvis. Verkar han besvärad av det själv? Vår stora var ju allmänt sen med talet, men vi har aldrig upplevt att han själv upplevt det som ett problem.
Vi har också varit hos logoped i veckan, men det är ju på en annan nivå. Vår pojke har ju enbart en mild uttalsförsening. Det har inte hänt något det senaste halvåret på den fronten så nu ska vi få ett par täta träningstillfällen i november. Det festliga är att lillebror har tagit efter storebror. Han hade de bakre ljuden vid 1,5-2 år. Nu är de som bortblåsta. Han tar efter andra ljudfel också. Logopeden var lite förbryllad och sa att det var mycket ovanligt. Tecken på hur oerhört tajta de är antar jag och vilken enorm förebild storebror är för lillebror. Även om alla andra pratar på ett annat sätt i hans omgivning så gör han som storebror

. Hon sa att vi får ta med lillebror på träningståget också

.