Även här går syskonsämjan upp och ner. Ettan och tvåan (fyllde 5 resp 3 i juli) har mycket kul ihop men det bråkas en del också. Sista månaderna har de börjat slåss, ger varandra tjuvnyp och bankar på varandra när de är osams, ofta handlar det om att de har olika syn på vem som har rätt till nån pryl. Jag tänker att det är väl så med syskon, ömsom vatten ömsom vin, även om jag förstås försöker få dem att hitta andra sätt att lösa sina konflikter på. Värsta perioden mellan dem var när tvåan var 6-12 månader. Då var ettan på honom massor. Slog honom helt oprovocerat. Riktigt jobbigt och väldigt tråkigt för mammahjärtat. Det skedde dock bara inne i vår lägenhet så det gällde att komma iväg ut, hem till nån kompis eller till nåt av de barnvänliga muséer som småbarnsföräldrar brukar hänga på där vi bor. Problemet var bara att det när det var som värst tog typ fyra gånger så lång tid som det borde tagit att fixa i ordning sig själv och barnen för att ge sig iväg eftersom man hela tiden fick försöka avstyra attackerna och skydda tvåan. Trots den hårdhänta behandlingen ville han alltid vara där storebror var så försökte jag sära på dem och ha lillebror dit där jag var kröp han ofelbart iväg till storebror vilket ledde till ny attack, trösta, ta med lillebror nånannanstan, varpå han kröp tillbaka till storebror och så samma visa igen.... Trean har klarat sig från hårdhänt behandling vilket är väldigt skönt. Storebröderna blir förstås less ibland när han ska ta deras grejor och så, men det leder mer till "Mamma, ta lillebror. NU!" Senaste veckorna har han för övrigt börjat leka så smått med storebröderna. Idag drog de ut alla våra sänglkläder och byggde koja under soffbordet. De hade jättekul alla tre och jag lät dem hållas och passade på att prata i telefon med min föräldraledige lillebror.
Vi har ju tre barn och vi är inte intresserade av barn så där i största allmänhet. Det var jag som var drivande när det gällde att försöka sig på en trea och det bottnar mest i att jag själv kommer från en trebarnsfamilj, och en släkt där normen är minst tre barn. Jag har alltid uppskattat mina syskon så mycket och har velat ge mina barn samma sak, även om jag förstås vet att alla syskon inte blir tajta. Jag och min syster är ganska jämngamla och lekte, och bråkade, massor när vi var små. Min bror är 8,5 år yngre än mig så honom hade jag förstås en helt annan relation till under uppväxten, men när han kom upp i övre tonåren blev vi mer jämngamla och fick en annan relation. Vi har våra barn ganska tätt (4 år och 2 månader) mellan ettan och trean och det beror på att jag är lite till åren kommen så skulle det bli en trea ville vi inte vänta. Jag tror våra barn har varit ganska "lätta". Vi har inte haft så mycket sömnkrångel, ingenting efter 1-årsdagen, och de har nästan aldrig varit sjuka. Jag vet inte, kanske hade vi nöjt oss med två om vi haft det tuffare med ettan och tvåan.