• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • fågelungarna

Hur är läget är i gruppen? Länge sedan någon skrev. Jag ville väl bara länka till dagens dn-artikel om EC, med tanke på vår diskussion längre tillbaka i tråden. www.dn.se/nyheter/sverige/tidig-pottraning-minskar-risken-for-infektioner

Jag börjar jobba den 14/1. En ny vardag på ingång. Känns mest som ett nödvändigt ont, men det blir säkert bra vad det lider. Trivs förträffligt med förskolan i alla fall, så jag har ingen större ångest över att behöva lämna barnen vilket känns mycket skönt.

För övrigt, Flickan och Kråkan, så har jag fått en känsla av att du har en flicka på väg den här gången. Har jag rätt?

• Flickan och kråkan
    fågelungarna skrev 2013-01-02 21:03:26 följande:
    För övrigt, Flickan och Kråkan, så har jag fått en känsla av att du har en flicka på väg den här gången. Har jag rätt?
    Jag har faktiskt ingen aning . Kul att höra av någon här i tråden. Länge sedan som sagt. Jag är nere i min vanliga graviditetssvacka som jag brukar få runt den här tiden. Får sådana plötsliga nojor.....som att jag nog dragit på mig listeriasmitta genom att före jul äta kalla färdiglagade köttbullar på en landgång vi fick på jobbet .

Vi har valt att göra fvp den här gången pga ålder. Gjorde det idag. Var en sådär upplevelse. Läkaren fick sticka två gånger. Första gjorde verkligen djävulusiskt ont (vilket det inte ska) så han fick börja om. Berodde troligtvis på att han träffade en nerv oturligt nog, för annars såg det mycket komplikationsfritt ut sa han. Andra kändes inte mycket alls. Han trodde inte att han nått fostersäcken första gången i alla fall. Så nu sitter jag här och är orolig....orolig för vattenavgång och komplikationer kring det......orolig för provsvaret etc. Är helt till freds med vårt beslut, men jobbig period just nu i alla fall.

Huruvida det blir pojke eller flicka är oss totalt likgiltigt. Vi kan få veta det genom provet men inget vi kommer att be om . Förra gången trodde vi det skulle vara en flicka, men nej . Jag har uppenbarligen noll intuition för sådant .

Barnen njuter till fullo av julledigheten. Jag ser inte jätteframåt till jobbet. Har gått upp till 100% för att få en vettig FP. Sambon har gått ner i tid så att barnen inte ska få långa dagar.  

Vi trivs också väldigt bra med vår förskola. Däremot kommer de att utöka antalet barn det här halvåret....grrrr. Vi har varit så priviligierade tycker vi med en liten lugn och harmonisk 3-5-årsgrupp.

Vårt första barnkalas har vi haft också. Hyrde en liten gymnastiksal - rekommenderas mycket varmt!  
  • fågelungarna

Vilket tips om gympasalen, det ska jag komma ihåg!

Håller tummarna för ett bra resultat på provet, och att graviditeten blir komplikationsfri. Det brukar ju gå bra för det mesta...

• Flickan och kråkan
    fågelungarna skrev 2013-01-02 21:47:04 följande:
    Vilket tips om gympasalen, det ska jag komma ihåg!

Håller tummarna för ett bra resultat på provet, och att graviditeten blir komplikationsfri. Det brukar ju gå bra för det mesta...
    Ja, det var kanon. Man slipper vara hemma och barnen har massor med spring- och lekutrymme. Lätt att ordna lekar och de leker bra på egen hand. Brukar nästan inte kosta någonting. Den lilla hallen vi hyrde tog de 50:-/h för för barnkalas . Vi dukade upp i ena hörnet. Hade med oss två skivor bara som vi la på långbänkar och så satt de på tunnmadrasser på golvet. Fiskedamm i ett hörn. Inledningsvis sprang de bara runt som tokiga bland ballonger med partyhattar på huvudena blåsande i kalaspipor . Pyntade med ballonger och serpentiner. 
  • Alexe

Kul att höra från er igen. Ja, verkligen bra tips m gympasal, ska komma ihåg t nästa år. Tror att även treårskalaset blir hemma eftersom det fortfarande inte finns några fsk-kompisar utan bara våra vänner o deras barn o de är mindre nästan allihop.

Har fått skjuta på fsk-start då det inte finns några platser på de tre fsk jag helst vill ha. Kvinnan på antagningen hatar mig, men jag vidhåller att om vi nu har väntat så länge så vill vi väl inte ta första bästa plats liksom. Hoppas nu på plats i mars.

Håller tummarna för bra provsvar, FoK. Måste vara sjukt jobbigt att vänta. Hur lång tid tar det? Gjorde ni alls nåt KUB innan?

Läste artikeln. 9 månader... Oj, vad vi ligger efter m 14-månadersHannes :) Fast har ju verkligen inte ec:at honom som med storebror. Tar honom på toa 5-7 ggr om dan, men han blir så sjukt arg om jag inte gör det i exakt rätt tid, så jag har nästan gett upp allt utom bajset. Det verkar han dock tycka om att få göra på toa tack o lov.

• Me like coffee

Gick in och såg att någon hade skrivit i den här tråden. Blir alltid lika glad!

Flickan och kråkan: Skönt att graviditeten fortskrider som den ska men jag förstår om det är jobbigt med nojorna! Tack för tipset om gympasal. Har tänkt på det förut men det har liksom fallit i glömska

Här hemma har vi det bra! Jag fortsätter vara hemma med båda barnen och det funkar riktigt bra. Vi är en hel del på öppna förskolan där det är några äldre barn och just nu innan jul träffade jag ytterligare en mamma med två barn som hade tagit hem det äldre barnet från förskola när lilla föddes. Min stora och hennes stora hittade varandra direkt så det känns spännande!

Som syskon har barnen verkligen funnit varandra och det är så kul att se hur de månar om varandra. Blir alldeles varm i hjärta.

Sedan har några vänner till oss just flyttat upp från Stockholm och det är verkligen superkul!!

Men på måndag börjar vardagen igen efter tre veckors ledigt tillsammans. Känns tungt. Längtar också väldigt mycket efter hus! Det underlättar verkligen att bo i hus när man har både barn och hundar.

• Flickan och kråkan

Alexe:
    Något större 3-årskalas har vi inte heller haft. Äldsta fyllde ju 5 år nu så då började det kännas lagom. Nu var ju lillebror med på kalaset så klart och han pratar ju inte om annat än att han också ska ha kalas när han fyller år så det blir barnkalas för honom med nu i vår när han fyller 4 år. Det kändes annars rätt lagom med 5-åringar.

Nej, vi gjorde inte KUB innan. Vi har gjort det med de tidigare barnen, men vi valde att gå direkt på fvp den här gången eftersom jag är så pass gammal. Hade jag gjort KUB så hade risken varit rätt överhängande att jag fått "dåliga" siffror oavsett just pga ålder. Åldern drar ju ner rejält. Och det hade i alla fall jag haft jobbigt att förhålla mig till. Vi har haft en väldigt förstående BM i alla fall. Vi gör snabbanalysen som brukar ta cirka veckan, vi har ju inga ärftliga sjukdomar eller liknande. 

Me like coffee:
    Skönt att ni har det så bra nu. Här börjar vardagen på tisdag. Känner som du. Jag är numera tomtägare i alla fall . Vi har ju fått en tomt av min sambos föräldrar men nu är lagfart och annat klart så jag är på pappret numera tomtägaren. Ingen liten present. Hus lär dröja ett tag till. Egentligen skulle vi bara kunna börja bygga, men det är ju det här med mitt jobb. Och så blir det - förhoppningsvis - barn till sommaren och fokus kommer att vara på annat. Ja, ja, vi får väl se .  

• k girl

Kikar in här på FL ibland, men inte är det så ofta. Bra för sinnesfriden, måste jag erkänna. Min fina pojke har äntligen börjat härma oss, så nu kommer det nya ord lite nu och då. Vi väntar angeläget på att få komma till logoped igen för att få lite tips på hur vi ska gå tillväga nu, vi blev lovade en tid inom tre månader och det börjar dra ihop sig nu.

Lillasyster blir elva månader om en vecka. Helt galet! Jag tycker hon känns så liten, men möjligen spelar det fortfarande lite roll att hon kom för tidigt. Och att hon är lillasyster. Sonen är så otroligt fin med henne och tycker att det är jättespännande (och frustrerande!) att hon tar sig runt på egen hand och tar kontakt med honom.

Sonen har äntligen fått sitt lekrum också. Vi gjorde i ordning där under julen och samma kväll som jag bäddade i ordning sängen bestämde han sig för att sova där. Vi hade inte ens frågat om han kunde tänka sig det, så det kom lite oförhappandes. Han har sovit varje natt sedan dess där och är skitglad åt att få gå och lägga sig. Huj vad stor han blev helt plötsligt! Första nätterna sov pappa där inne på en madrass på golvet (vi har köpt en säng som går att dra ut till dubbelsäng, men det ville han inte). Det har blivit lite spring... men i natt sov han faktiskt hela natten igenom utan uppvak. Få se hur det blir när han börjar om förskolan.              

• Alexe

Me like coffee: härligt m ny kompis. Hoppas ni får till det o att de är lika trevliga som de verkar.

Flickan o kråkan: vad roligt m tomt, men förstår om ni ändå inte vill börja bygga precis nu. Tänker ni er att bygga själva sen? Byggsats? El köpa nyckelfärdigt?

Jag är sjukt sugen på att bygga eget, men här nere runt Malmö har vi knappt råd pga tomtpriserna o utanför Sala där sambon är från o där vi kan få typ gratis tomt eftersom hans familj äger mark, där vill jag helst inte bo. Så vi fortsätter att leta efter "drömhuset".

K girl: hur gammal är er kille? Lät ju som ett härligt sätt att gå över till egen säng o eget rum, fast sorgligt kanske också att han bara blev självständig sådär vips.

Vi har också gjort lekrum, men har tyvärr inte plats för säng där eftersom byråar, bokhyllor o skötbord också måste bo där. Å andra sidan tror jag inte att nån skulle sovit där ändå. Möjligen sambon när han kommer hem sent el ska gå tidigt...

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd