• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan

Yamma: Vad har du för sjal? Det borde inte vara tungt om du har en vävd långsjal. Tycker du att det är bökigt så satsa på en bra bärsele .

madeleineh:
    Jag är kluven till TV mestadels för att jag vet att jag inte slår på den för dem utan för min egen del. JAG behöver ibland få ett par minuter för mig själv. Jag hade mycket hellre sett att de pysslat med något annat, men de fungerar inte. Det går en halv minut och sedan är det "Maammaaaa!", eller så tar det två minuter och sedan är de osams om något (inte allvarligt eller att de gör illa varandra på något vis) men tillräckligt för att jag behöver prata och hjälp-leka med dem så att säga. Vid TV:n kan det gå hela 5-10 minuter

Skruttpåväg:
    Vår äldsta såg inte på TV alls förrän han blev 2 år.....lillebror har liksom hängt på det tåget.

• Yamma

Jag har både en TicotSlen och en tunn vävd långsjal. Om jag bara går "rakt upp o ner" så kan jag bära henne länge men när jag tex mockar och böjer mig frammåt eller nedåt så känns det tungt. Sen är det väl lite lathet...man ids inte alltid lyfta på rätt sätt....

Jag bär bara på magen. Tycker dels att det är svårt att få upp henne på ryggen + att när man är själv kan man ju inte hjälpa henne om tex mössan hamnar på snedden eller om hon somnar. Det är himla mysigt att bära i sjal, man känner hur hon andas och kan pussa på henne .

Jag har aldrig provat en bärsele, är det lättare med den? Har ni förslag på någon som är bra?

• Flickan och kråkan
    Yamma skrev 2010-11-08 16:01:12 följande:
    Jag har aldrig provat en bärsele, är det lättare med den? Har ni förslag på någon som är bra?
    Det är väldigt mycket enklare i och ur på ryggen med bärsele. Jag tycker också att det är mysigt att bära på mage (även en 1½-åring ), men just när man gör något och behöver fritt spelrum framför sig så är det ju ruggigt smidigt att ha dem på ryggen. Vi har haft hästar så förstår att det kan bli tungt på mage när man mockar .

Jag är frälst i boba2G eftersom den är tänkt för lite äldre barn och ger fantastiskt bra avlastning, men hon är kanske lite liten för den......
  • Makadam

Vi har en Manduca, köpte den när dottern vägde ~11 kg och funkar bra att bära på mage. Mysigt
    Smidigt att sätta på och suveränt med avlastning som man får av höftbältet.

• Me like coffee

Jag älskar min sjal men på ryggen bär jag i manducan. Smidigt och lätt att få upp på ryggen, fixar det tom med ena armen i gips . Jag tränar ju rätt mycket hund och behöver händer fria + fritt utrymme å då är det oslagbart att bära på ryggen!

• Hervor 1

Hur gammalt var ert barn när ni började ha dem på ryggen? Jag har inga erfarenheter av bärsele men är intresserad! Använder bärsjal men har inte fått till knytet på ryggen (har iof bara provat med stora någon enstaka gång, men då tyckte jag att det kändes svajigt och inte så bekvämt). Övning ger färdighet sägs det ju men en sele verkar enklare..

• Me like coffee

Jag tror att dottern var runt året när vi började ha henne på ryggen. Men då handlade det om vissa tillfällen, tex när jag tränade hundar, när vi gick i skogen å det var mycket snö å svårt å se vart man satte fötterna osv. Numera bär jag nästan uteslutande på ryggen men saknar ändå ofta att bära på magen

• Makadam

Jag har testat att bära dottern på ryggen en gång (inomhus). Hon var ~11 månader. Dock så tyckte jag den, enda gången, att det var tyngre att bära på ryggen (?).
    Innan vi köpte selen fick jag info om att det var lättare att bära barnet på ryggen ju äldre/tyngre de är men jag tyckte då tvärtom. I Manducan sitter hon nära och våra kroppen "formas" bra efter varandra.

F.ö. tycker jag det rä mer rättvisande att tala om vikt än ålder när det kommer till att bära. En 7-månaders och en 2 åring kan väga så olika.

• Makadam
    Me like coffee skrev 2010-11-08 12:30:13 följande:
    Vår dotter (1,5 år) har faktiskt aldrig sett på TV! Inte för att vi är emot det direkt utan för att tanken har faktiskt aldrig slagit mig Konstigt men sant. Däremot tror jag absolut på resonemanget att barn behöver "bara vara" för tanke och reflektion men det får dottern under alla promenader med hundarna. Utan dem kanske TV:n hade varit ett  vanligt inslag i vår vardag. 
    Menar du att er dotter ALDRIG har sett på TV?

För mig innebär "se på TV"  t ex att en nyfödd kan ha ammat och somnat i famnen medan jag suttit och tittat på någonting.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd