• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    Yamma skrev 2010-11-08 21:51:52 följande:
    Hundägare i Gbg - Jag måste få fråga hur stor/liten du är i och med att Manducan är för stor. Är liten själv o funderar på en sån.
    *hoppar in*

Jag har st 34/36 och är 174 cm. Manducan passar mig fint, likväl som min man som är 198 cm.

Det kan vara så att Manducan har långa snören/band och att den inte passar om man måste dra åt dem över axlarna/ryggen.
    D v s det kanske inte är bredden som avgör utan längden.
  • Flickan och kråkan

Ni som är små och smala satsa inte på en manduca. Det är en jättebra bärsele (sambon använder den) men den är inget vidare för mig. jag är 1.60 och väger 48 kilo. Axelremmarna är för långa och höftbältet går inte att dra åt ordentligt. Inte bekvämt. Fungerar hyfsat på mage (om man korsar bak), men på ryggen blir det tuuuungt och jag får ont snabbt. Jag har burit i angelpack och boba2G.  Peap, jag tänkte på att du sa att det kändes tyngre på ryggen.....du tror inte det beror på att du helt enkelt är lite för smal för den......om du har stl 34/36. För mig är det jättestor skillnad med boban då jag kan få upp båda pojkarna ordentligt högt och ha dem riktigt tajt på ryggen.

• Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-09 07:39:16 följande:
    Ni som är små och smala satsa inte på en manduca. Det är en jättebra bärsele (sambon använder den) men den är inget vidare för mig. jag är 1.60 och väger 48 kilo. Axelremmarna är för långa och höftbältet går inte att dra åt ordentligt. Inte bekvämt. Fungerar hyfsat på mage (om man korsar bak), men på ryggen blir det tuuuungt och jag får ont snabbt. Jag har burit i angelpack och boba2G.  Peap, jag tänkte på att du sa att det kändes tyngre på ryggen.....du tror inte det beror på att du helt enkelt är lite för smal för den......om du har stl 34/36. För mig är det jättestor skillnad med boban då jag kan få upp båda pojkarna ordentligt högt och ha dem riktigt tajt på ryggen.
    Kanske, har ju inget att jämföra med då jag inte provat någon annan sele på ryggen.

Som sagt Manducan passar mig fint på magen, så vi/ni som är smala behöver inte dissa den
    jag är ju 14 resp 17 cm längre än de som den inte passat så är man lång och smal så kan den funka.
  • Makadam

*babblar vidare*

Vad har ni för preventivmedel och vad är ni nöjda med etc?
    Babbla på :)

• chokladkaffe

Hur får ni upp dem på ryggen smidigt? Nu när det är vinteroverall och klumpigt kommer jag inte för mig att bära på ryggen. I somras var det mycket mer...

Vi har inget preventivmedel förutom "familjeplaneringsmetoden", det vill säga man lär känna sin kropp. Det funkade super innan första barnet men nu andra barnet är ju ett resultat av mindre fungerande Jag vill också veta om någon annan har något bra även om jag ser framemot dryga året utan till.

• Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2010-11-09 08:59:34 följande:
    Hur får ni upp dem på ryggen smidigt? Nu när det är vinteroverall och klumpigt kommer jag inte för mig att bära på ryggen. I somras var det mycket mer...
    Jag "snor" runt höften. Och ja, det är klumpigare med mycket kläder....hade vinteroverall på igår. Längtar till våren.....fast då vill väl ingen bäras mer.
  • Hervor 1
    Makadam skrev 2010-11-09 08:49:48 följande:
    *babblar vidare*

Kör på LAM/Billingsmetoden. väldigt nöjd, inga biverkningar
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-11-09 08:59:34 följande:
    Innan jag bröt handleden svingade jag upp henne på ryggen. Numera så böjer jag mig ner och hon liksom lutar sig över ryggen, sätter handen under rumpan och "skuffar" upp henne. Eller så snor jag runt henne över höften. Funkar fint! Har man mycket kläder på (vilket man har nu) så är alternativ ett att föredra. Funkar ju dock bäst på ett lite större barn, men det har ju du i detta avseende iaf.
  • Me like coffee
    Makadam skrev 2010-11-09 06:59:32 följande:
    Nja...det är väl inte min definition av att se på TV.
    Men, i tråden har det ju pratats om bebisar som sett TV:n och barn på t ex 2 år som själva sitter och ser på TV:n, så jag undrade väl mest om det var så att din 1½ åring aldrig varit i närheten när du/ni sett på TV?
    (Hänger du med?
    Vår dotter fyller 1 snart och jag har svårt att se att jag kommer sätta henne att titta på något barnprogram på SVT Play det närmsta halvåret, så då skulle jag kunna exakt som dig, d v s att hon aldrig sett på TV.
    Ja, då hänger jag med ! Men helt ärligt så var det länge sedan hon var med när vi kollade på TV. Vi tittar nog uteslutande när hon sover och även det tv-tittandet har minskat. Det finns så mycket annat jag vill hinna med att göra när hon sover
  • Me like coffee
    Makadam skrev 2010-11-09 08:49:48 följande:
    *babblar vidare*

Vi använder inget alls. Har inte gjort på flera år. Går väl på den sk säkra metoden Har funkat fint hittills!

Men jag har ju å andra sidan inte fått tillbaka min mens ännu... Eller jag tror faktiskt att den kom tillbaka igår men det verkar gå trögt. Jag har ju faktiskt längtat lite efter den då vi har blivit lite sugna på en till... Men nu när den dyker upp känner jag mig otroligt osäker på om vi skulle fixa det.

Jag är rädd för att jag ständigt ska gå med dåligt samvete över att inte ha samma tid för dottern, inte orka vara lika pedagogisk och tålmodig som jag är idag, hur ska jag hinna med två barn, två hundar och en man??

Hur får ni livet att gå ihop? Hur är det med tålamodet? Känner mig mest rädd... samtidigt som jag vet att jag vill ha flera barn.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd