• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee

Tänkte ställa en fråga till er som har en hel del erfarenhet kring amning. Jag har nämligen fått en ljus förhårdnad på ena bröstvårtan... nästan som en liten kula. Googlade lite snabbt och fann någon som hade haft samma sak som mig som ställde frågan på radiumhemmets forskningsfonder om det kunde vara cancer. De tyckte inte att det lät så. Men hon som ställde frågan ammade också så då funderar jag ifall det finns någon koppling... Nån som vet nåt eller känner igen det jag beskriver?

• Hundägare i Gbg
    Me like coffee skrev 2010-11-11 20:55:13 följande:
    Tänkte ställa en fråga till er som har en hel del erfarenhet kring amning. Jag har nämligen fått en ljus förhårdnad på ena bröstvårtan... nästan som en liten kula. Googlade lite snabbt och fann någon som hade haft samma sak som mig som ställde frågan på radiumhemmets forskningsfonder om det kunde vara cancer. De tyckte inte att det lät så. Men hon som ställde frågan ammade också så då funderar jag ifall det finns någon koppling... Nån som vet nåt eller känner igen det jag beskriver?
    White spots? www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/om_amning/mamma/white_spots.htm
  • k girl

Hshs, jsg hade precis täntt länka till samma sida. Sitter och ammar o skriver med vänsterhanden.

• Me like coffee
    Hundägare i Gbg skrev 2010-11-11 21:19:28 följande:
    White spots? www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/o m_amning/mamma/white_spots.htm
    Fast förhårdnaden är mer som en kula än vita prickar... Men väldigt ljus och det kommer ingen mjölk där... Läste på flera olika ställen att det kan bli ljusa förhårdnader vid mjölkstockning. Tror ni att det kan vara det? Har jag klarat mig från mjölkstockning i 1,5 år men ska få det nu??
  • Makadam
    Me like coffee skrev 2010-11-11 21:53:28 följande:
    Fast förhårdnaden är mer som en kula än vita prickar... Men väldigt ljus och det kommer ingen mjölk där... Läste på flera olika ställen att det kan bli ljusa förhårdnader vid mjölkstockning. Tror ni att det kan vara det? Har jag klarat mig från mjölkstockning i 1,5 år men ska få det nu??
    Det var det första jag tänkte på när jag läste din fråga, att det var en sådan förhårdnad som jag läst att det kan bli vid mjölkstockning. Men, mjölkstockning känner du väl om du har, förutsätter jag?
  • Marlene
    Me like coffee skrev 2010-11-11 21:53:28 följande:
    Det låter som white spots, det kan vara en hård kula. Går den att peta bort?
  • Me like coffee

Peap: Nä, jag känner inte alls något förutom att det är lite ont när hon ammar på det bröstet. Men det är lite.

• Flickan och kråkan

Jag har haft en white spot. För mig var den väldigt liten och aningens hård.......den var så liten så jag skulle aldrig tänkt tanken på cancer eller liknande. Den var som en knappnålshuvud. Liten vit/ljusgul prick/fläck som var aningens hård och lite öm. Jag fick stockning (det är ju stopp i en utgång) och när jag tittade noga på bröstvårtan så såg jag den. Det är inte helt lätt att få bort dem kan jag i ärlighetens namn säga. jag fick håll på öpnningen rätt lätt men den täppte till rätt snabbt igen.

Jag kontaktade amningscentrum och fick följande svar:

Hej!
    Det som du beskriver låter som white spot, precis som du själv säger. En white spot är att det bildats en hård kristall av kalk från mjölken i kontakt med syre. Den kan så att säga bli större genom att den byggs på. Växer den till kan den, som du beskriver, täppa till en utförsgång. Det bästa är om du kan få bort den. Ett bra sätt är att då du är riktigt varm (exempelvis efter ett varmt bad) ta varm olja (lagom varm, inte så du bränner dig) och lägga på bröstet en stund. ta sedan något och försök att pilla bort kristallen. Oljan är både glidmedel och gör att du ska bli varm och avspänd så mjölkgången vidgar sig maximalt.
    Skriv gärna och berätta hur det går.
    Hälsningar
    Sofia Zwedberg & Kristin Svensson
    barnmorskor spec. amning
    Amningscentrum
    Karolinska Universitetssjukhuset Solna
    www.karolinska.se/amningscentrum

• Me like coffee

Madelene: Jag ska försöka pilla bort den men jag tvivlar på att det går... Vad gör man i såfall? Varför får man det?

• Flickan och kråkan

Kan tillägga att när jag skulle se om det kom någon mjölk vid pricken så blev den liksom större och buktade nästan ut lite.....jag kunde så att säga se att det var vätska bakom som försökte komma ut men som inte kom ut. Om du förstår min halvtaffliga beskrivning .

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd