Makadam skrev 2010-11-09 17:47:48 följande:
Mina ögon blir stora och munnen lite som en fågelholk när ni pratar om 4 (!!!!) barn
Jag vet inte ens om jag vill ha någon mer än dottern. Jag känner att jag vill ge henne ALL min tid. Hela tiden.
Jag antar att ni vill ha fler för att det blir mer mys, mer kärlek, fler hjärtan som slår... men, hur tänker ni med att få tid med dem, och varandra dvs (man/hustru)?
Nu har jag iof bara två barn än så länge så jag kanske inte rätt kvinna att svara - Örtagård, detta är nog mer en fråga för dig
Men som det är för oss så tycker inte jag (hittills) att tiden är svår att få att räcka till, maken och jag har vår tid när barnen sover. Vi gör saker på tu man hand med barnen var för sig lite då och då. Men jag känner väldigt starkt att umgås som en familj är fullt tillräckligt, det behöver inte vara 100% på ett barn hela tiden för att det barnet skall må bra, känna sig uppskattat, sett och älskat. Jag tror dessutom att uppmärksamheten, tillgivenheten och kärleken barnen får från sina syskon är svårslagen. Att de lär sig en hel del andra saker tack vare syskon, som exempelvis konflikthantering och att vara generös och hänsynsfull är ju inte heller så dumt. Det tror jag att de lär av varandra bättre än av oss föräldrar även om vi självklart måste finnas där och guidar dem rätt i interaktionen med varandra - om det behövs