• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee

Jag brukar också fundera på varför vi blev som vi blev... Jag har nog en hel del av förhållningssättet med mig hemifrån men inte att amma länge och även om jag sov ofta i mina föräldrars säng så sov jag också mycket i spjälsäng. Redan från första stund fanns det inget annat alternativ än att samsova för oss. Vår dotter har aldrig sovit i spjälisen, däremot var den jättepraktisk att ha som extra förvaringsutrymme när vi bodde trångt Den stog ju ändå bara där! Nu efter flytt till större står den på vinden....

Att bära är ju bara såååå mysigt! Speciellt när de är riktigt små och man bär på magen närmare kroppen. Även om jag tycker att det är väldigt mysigt nu också så är det inte riktigt samma mysfaktor med vinterjacka och vinteroverall mellan. Längtar otroligt mycket tills jag får bära en nyfödd i trikåsjal <3

• Hundägare i Gbg
    Makadam skrev 2010-11-18 20:10:08 följande:
    Från mat till någonting annat -

Vi har kollat på att köpa en regnponcho att ha över mig/maken och dottern när vi bär henne i selen.

Hur gör ni andra?
    Hur klär ni er resp. barnet?  Vi har overall till henne men just regn. Och blåst.
    Någon som använder något "speciellt" plagg? Smarta idéer, tips?

Vår första vinter med att bära
    Jag har en MaM Upgrade bärjacka, tycker att det är hur smidigt som helst. Maken bär i en bärjacka i fleece från Cali Calo www.clarabulle.com/catalog/product_info.php&products_id=310 Börjar väl bli lite kallt för fleece och så är det ju inte så bra om det regnar men det var det enda plagget för män jag hittade när jag köpte födelsedagspresent till honom.
  • Flickan och kråkan

Ja, nu har vi varit på första besök på förskolan som storebror ska börja på efter nyår. Kändes bra . Han ville hålla i handen först när vi gick in, sedan så började han rätt omgående att undersöka alla rum och började snabbt att leka med diverse intressanta leksaker. Knatade obekymrat omkring utan mig och lekte en bra stund i ett rum med stängd dörr. Han hade inte ett bekymmer i världen.....förutom att vi skulle gå hem efter en timme . Personalen kändes trevlig och barnen verkade trivas där. Han pratade och lekte med dem utan att vara minsta blyg på något vis. Gick på toaletten....och ja, bara var. 

Lillebror lekte också rätt frimodigt men han traskade efter sin bror och ropade på honom så fort han tappade kontrollen på honom = han hade försvunnit....och han började mot slutet prata om att han ville hem.....och "mamma bära". Jag tror att det kommer att bli bra för storebror.....han börjar ju faktiskt att bli lite "stor". Jag är så glad att vi har haft honom hemma så pass länge som vi haft......min separationsångest avtog betydligt . Vi får väl se hur det går när verkligheten knackar på och han blir lämnad....men som sagt, idag känns det som att det kommer att gå fint . Personalen var också väldigt tydlig att inskolningen anpassades efter barnen och att det får ta den tid det tar......känns också bra.......att de har en sund inställning.

• Prodin

Vad underbart, det låter som det knappast kunde gått bättre! Bra för er!

• Yamma

Appropå spjälsäng - vi använder vår spjälsäng på nedervåningen där vi tillbringar dagarna. Vi har katter så jag har gjort en sänghimmel som är kattsäker, dvs katterna kan inte komma åt henne när hon ligger där (inte helt sant men ....Obestämd). Nu var det iof länge sen hon sov där även på dagtid, brukar ha henne i soffan men har tänkt att det nog snart är dax att börja lägga henne i spjälsängen när vi är inne när hon ska sova (dagtid) så att hon inte ramlar ner. Hur gör ni andra? Vart lägger ni dem på dagtid?

Jag tycker att det har fallit sig naturligt hur "man är/vill vara som förälder" sen man fick barn. Jag är inte riktigt som jag trodde.....jag tycker att det känns som att man styrs väldigt mycket av instinkter eller hur jag nu ska uttrycka det.

• Prodin

VI har en korg på ben med hjul så den kan jag dra med mig så att han är nära mig när han vaknar. Annars sover han mycket i sjalen eller i min famn om han somnar när han äter. Då brukar jag passa på att äta lite, eller ha datatid med en sovande unge i knäet.

• Yamma

Jag brukar också ofta ha henne sovandes i knät - det är så himla mysigt ...men ibland får jag lite dåligt amvete och tycker att jag borde städa eller diska eller nåt annat nyttigt. Å andra sidan är de så här små så kort tag så det gäller att passa på !

• Hervor 1
    Yamma skrev 2010-11-20 10:04:23 följande:
    Appropå spjälsäng - vi använder vår spjälsäng på nedervåningen där vi tillbringar dagarna. Vi har katter så jag har gjort en sänghimmel som är kattsäker, dvs katterna kan inte komma åt henne när hon ligger där (inte helt sant men ....Obestämd). Nu var det iof länge sen hon sov där även på dagtid, brukar ha henne i soffan men har tänkt att det nog snart är dax att börja lägga henne i spjälsängen när vi är inne när hon ska sova (dagtid) så att hon inte ramlar ner. Hur gör ni andra? Vart lägger ni dem på dagtid?

Jag tycker att det har fallit sig naturligt hur "man är/vill vara som förälder" sen man fick barn. Jag är inte riktigt som jag trodde.....jag tycker att det känns som att man styrs väldigt mycket av instinkter eller hur jag nu ska uttrycka det.
    Jag ammar till sömns i dubbelsängen, så får hon ligga där och sova sedan (på sin plats längst in). Vi bor inte så stort så jag hör henne i samma sekund hon slår upp sina blå.
  • Makadam

Ang sömn på dagtid - dottern sover antingen i sängen (vi delar säng) eller i någon av våra soffor, det beror på var jag kommer vara/göra under tiden. Vi har två plan i huset och jag vill gärna vara på samma plan som henne.
    Nu var det ett tag sedan hon sov i famnen Måste nog ta en sån stund närmaste veckan , det är ju otroligt mysigt.
    När hon var mindre ( - fram till ~8 mån) så sov hon ofta i min famn, om jag t ex sedan satt vid datorn, eller så sov hon på min bröstkorg om jag låg i soffan.

Nu är det snart dags för middag för oss alla här!
    Har varit iväg till "byn" 2h idag, handlat mat, medan maken och dottern tog en långpromenad med selen. Bara så ljuvligt - att komma hem och mötas av dom
    Tänk så livet hade varit om jag aldrig träffat honom, och vi inte fått henne.

Ha en skön kväll allihopa!

• Prodin

Fråga:

Hur gör man med påklädning av bebi som HATAR det?
    Det är för kallt nu för att vara naken hela tiden, tyvärr. Men när kläder ska på är det gallskrik. Även om jag tar på omlottbodys, bara byxor eller till och med bara en mössa. Han blir jätteledsen. Det går över fort, men ändå.
    Jag brukar försöka leka bort det, funkar sådär och då tar det lång tid.

Sambons mamma sa att jag ska skita i det, alla barn hatar det och så är det bara. När hon tog på en body var det ord och inga visor, fångade sprattlande armar och på med kläderna. Fullständigt ignorerade att han protesterade vilt.

Vad ska man göra?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd