Yamma skrev 2010-11-18 10:35:55 följande:
Lottilina - Jag har provat lite olika. Broccoli och blomkål (bukett så stor så att inte hela får plats i munnen), sötpotatis (stor bit), tomat och äpple (halv eller så tar jag en tugga så att det blir en öppning), paprika (rå), riskakor (osaltade), melon och päron och avocado (klyfta med skalet kvar annars blir det för halt, ordentligt rengjort) brukar jag ge i bitar som hon kan hålla i själv.
Jag är lite feg med att ge henne stora bitar av sånt som kan gå av och eventuellt då fastna i halsen. Det jag läst om det är att det är liten risk för att de har kväljningsreflexen "högre upp" än oss. Men det mysiga med att sitta tillsammans försvinner liksom om jag och sambon sitter på helspänn - rädda för att hon ska sätta i halsen. Därför ger jag hellre grovmosad potatis tex än potatisklyftor.
Utöver det brukar jag göra mos av olika rotfrukter (till hela familjen) och krydda med tex färsk basilika eller persilja. Det äter även dottern med händerna.
Köttfärsbiffar har jag gjort speciella till henne och fryst in som inte är kryddade med salt utan andra kryddor. Hon leker mest med dem, kanske är hon inte "mogen" för kött än?
Ugnspannkaka med lite morötter och potatis i smeten, fylld med det man gillar tex ärtor, paprika, ost....är också lätt för henne att äta.
Vi har inte behövt förändra maten så mycket mot för hur vi äter i vanliga fall. Nu har ju inte vår dotter reagerat på mat varken med ont i magen eller prickar. Du kanske ska vara lite varsammare och mer uppmärksam på vad du ger din son så att du i efterhand kan lista ut vad han reagerar på? Jag menar om man ger pannkaka så innehåller den ju så mycket olika ingredienser så det kan vara svårt att veta vad reaktionen kommer av, om den kommer.
Nu får de ju i sig så otroligt små mängder i början när de äter själva (i alla fall vår dotter) så att jag tror att det är ett ganska skonsamt sätt att börja på.
Jag funderar lite på det där med om hon får i sig tillräckligt med järn? Jag brukar blanda i aprikospure i havregrynsgröt (hon verkar inte jätteförtjust i det, föredrar lingon) och använda färsk persilja som krydda. Hon äter ju i princip inget kött. Å andra sidan har jag ju inte märkt av att hon ammar mindre än innan hon började sitta med vid matbordet. Är det någon som vet något om järnbrist och hur stor den risken är?
Järnet i bröstmjölken är lättupptagligt. Kolla amningshjälpens hemsida för fakta. Jag ger inget extra järn utan ammar mest - hon är 10 mån. Ger ingen gröt tex utan erbjuder bara mat i form av plock och mos vid famijens måltider. Ibland äter hon och ibland inte. Vi anpassar inte våra måltider efter hennes hunger eller trötthet utan då får hon amma i stället för mat - det bara blir så eftersom vi är några stycken. (Visste jag att hon älskade och ville ha gröt prick kl 12, hade jag så klart gett det

). Så länge de växer och utvecklas behöver man nog inte oroa sig för järn alls. Min lilla äter lite kött, lite baljväxter, lite ris, lite potatis, lite pasta, lite fullkornsris/bulgur/matvete, ägg, macka, smör, leverpastej, glass, mariekex, rån, kiwi, apelsin och äpple och växer, är en liten dam dock, men följer kurvan, går och springer och jollrar som hon ska och pincettgreppet är där och klossar kan hon slå ihop med händerna

. Viss dagar äter hon inget, andra två små måltider.