Men AP handlar ju inte om att köpa ett koncept rakt av, allt måste ju anpassas till det individuella barnet som lever i en unik familj med förutsättningar och personligheter som kanske inte stämmer överens med andra familjer, eller hur? Sedan så är det väl det som livet handlar om, att plocka åt sig av det goda och lämna det andra därhän? 
Personligen strävar jag inte efter att "leva AP", jag vill leva ett gott liv tillsammans med mina barn som är fullvärdiga medlemmar i familjen (såklart) och bemöts med lika mycket respekt som vuxna. Sedan är det ju givetvis så att barn har lite andra behov än vad vuxna har och det känns väldigt självklart för mig att deras behov tillgodoses först. Därmed inte sagt att jag och maken är oviktiga för varandra, om mitt (eller makens) behov krockar med barnens så får man ju prioritera och värdera konsekvenser. Vad jag tycker skiljer "APföräldrar" från många andra är att de (försöker åtminstone) skilja på vad som är ett behov och vad som handlar om lust/vilja och alltså inte låter barnets behov stå tillbaka för den egna lusten att göra något.
Vi har säkert lite olika erfarenheter i detta du och jag. Men för egen del så har jag faktiskt inte träffat på APföräldrar som inte sover borta från barnen för att deras egna hjärta brister - det har isåfall handlat om omsorg om det lilla barnet som av olika skäl har ett behov av att ha föräldern i närheten. Att inte låta pappan ta ensamt ansvar om sitt/sina barn är heller inget jag känner igen även om det av naturliga skäl är den ammande spädbarnsmamman som ofta är den primära vårdaren initialt.
Att "gå med" sitt barn i allt funderar jag också lite över, hur menar du då? Att praktisera ett nära föräldraskap handlar ju inte om att inte våga/kunna/vilja ta konflikt, det måste man ju ibland göra självklart! Kanske blir det lite fel här då vi pratar om våra barn med varandra utan att ha i åtanke hur gamla de är? Med min 8 månaders bebis är det exempelvis självklart inga konflikter och givetvis får hon styra på ett annat sätt än vad hennes 3-åriga storasyster får. Hon har ju en hel del önskningar/lust till saker som har väldigt lite med behov att göra och hon har ett temperament som är helt makalöst
Men även där är respekt, vilja att lyssna och förhandla och gott om tid tre oerhört viktiga verktyg för en så harmonsik tillvaro som möjligt - för alla inblandade.