chokladkaffe skrev 2010-11-22 13:09:53 följande:
Nej jag menade inte att det handlar om att köpa ett koncept rakt av utan jag gör som du säger, plockar det som är relevant och fungerar hos oss. Sen kan jag mer känna att jag som gillar jobbet, har egna intressen och slutade amma tidigt (14mån) och var rätt nöjd där lite udda gör ju inget, det är väl mer synen på barnen som är viktig och kanske den vi har gemensam här
Jag har funderat lite på det här med att gå med och inte gå med, därför tog jag upp det. Jag har alltid gjort det innan men nu när sonen är 21mån märker jag att det blir "strider". Jag kan liksom inte respektera att han inte vill ha overall utomhus trots det är kallt, respektera menar jag att han inte behöver ha overall. Okej att inte vilja, men han måste ha den på sig. Det blir således en strid varje gång han ska ut i den bemärkelsen att jag får köra över honom i hans vilja att inte ha overall. Med tröstande ord i att man får vara arg osv får jag ändå ha i honom overallen. Samma gällande mat. Ibland vill han inte sitta i sin barnstol och vi har provat andra stolar men det slutar med att han klättrar runt på bordet, äter inget och ingen får ro. Ibland får jag sätta honom i stolen under protester, som avtar direkt när jag tröstat honom för att vi ska få äta nån av oss. Äta måste man. Samma med dusch, han vill inte in i den initialt, man ger det tid men ändå blir han ledsen. Sen får vi inte ut honom en stund senare för han börjat leka i vattnet.
Igår åkte jag tåg med en mamma med tre barn, typ åldrarna 2-skolålder. Hon sprang fram och tillbaka och försökte prata med mellanflickan som sprang överallt utan att lyssna ett ord på mamman. Hon försökte hjälpa stora flickan på toa medan lilla satt på höften. Till slut efter en lång stund tog hon mellanflickan under armen. Är det alltid rätt att "gå med" så länge. Det blir enligt mig väldigt mycket oro som ändå slutar med att hon fick lyfta bort ett illvrålande barn.
Jag nämner bara mina iaktagelser och funderingar här, jag tycker inte det är helt solklart hur förhållningssättet ska förändras när barnen blir större. Vill gärna ha era tankar kring "gå med" och sätta gränser.
Det där med att "gå med" och när det är läge att sätta stopp är inte så enkelt. Jag och maken är nog väldigt toleranta och låter stora bestämma så mycket hon kan, det mesta är förhandlingsbart tycker vi. Vad som inte är förhandlingsbart eller acceptabelt är att utsätta sig själv eller andra för fara, exempelvis så MÅSTE hon hålla handen eller stå på ståbrädan då vi går vid en trafikerad väg. Hon får absolut inte slå sin lillasyster eller knuffa sina kompisar, skulle hon bli sjuk och viss medicin krävs - ja då MÅSTE hon ta den (hit räknas dock inte näsdroppar, hostmedicin etc etc). Vid matbordet så har vi dock inga måsten mer än att man inte får skrika och "härja" vid matbordet. Vill hon inte äta eller inte har ro att sitta med så får hon gå iväg om hon vill men vi förklarar att vi tycker att det är trevligt när hon är med och att hon är välkommen tillbaka att sätta sig med oss närhelst hon vill.
I det du beskriver med trebarnsmamman på tåget så hade nog jag agerat tidigare än vad den mamman gjorde, åtminstone hade jag nog agerat annorlunda (lätt att säga så här iof...) I en familj behöver man ju hjälpas åt, hur får ju såklart ålder och personlig mognad avgöra men det är ändock viktigt att hjälpas åt. Så att få mellanflickan att stanna upp och också skapa utrymme för att lyssna på och prata med varann känns som ett "minimikrav" (på mamman) i en sådan situation. AP handlar ju inte bara om att förhålla sig till ett enskilt barn utan skildrar respekt och lyhördhet inför ALLA individer som lever i en familj, hur skall man annars uppnå en harmonisk vardag?
Att bära, samsova och amma förresten, det är såklart viktiga redskap för aknytning men de skall inte förväxlas med krav eller ses som instruktioner, då missar man ju hela poängen med att se barnet för den unika individ som det faktiskt är... Peap, ge din väninna en smäll på fingrarna!