• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam

Intressant det här med att "leva AP".

Det här är inte riktat mot någon här utan en gammal kompis till mig "anklagade mig" för att hyckla då vår dotter både sovit i spjälsäng och åker vagn, och att jag hade mage att påstå att jag var "AP".
    Känns som jag skrivit det här mer än en gång i denna tråd men jag hade aldrig hört talas om AP förrän dottern var runt 6 månader, då jag kom över begreppet på internet i jakt på forum för att kunna prata med likasinnande. För mig handlar AP inte ett dugg om vilken typ av sjal man bär i utan att man SER sitt barn och LYSSNAR på det. Vår dotter har sovit gott både i vagn och spjälsäng, somnat så fort så gott i vagnen, men när hon inte gjorde det och när hon började sova dåligt/oroligt i spjälsängen så började vi sova i samma säng igen (samsov när hon var nyfödd, sedan sov hon i spjälsängen som stod dikt an mot vår och ena sidan - där sov hon mellan 1 - 5 månader).
    Kompisen som påstod att jag hycklade... ja, då kände jag bara att hon helt missuppfattat vad AP handlade om. Jag resonerar så här: du kan amma, bära och sova nära och samtidigt vara emotionellt otillgänglig för ditt barn, distanserad och respektlös.

• chokladkaffe

Peap: Det du skriver är väl just att ta förhållningssättet till sig och sen anpassa det till sig själv och familjen. Det handlar ju som du säger inte om vilket sjal man bär i utan att man lyssnar på barnet. Fast jag kan säga att jag aldrig använder begreppet AP utanför det här forumet, jag vet inte ens om någon vet vad det betyder i min omgivning. Jag säger bara hur jag gör utan någon direkt bakgrund. Gillar inte epiteter eller vad det kallas, här är det bra så hittar man likasinnade (på många sätt iaf).

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-11-22 13:42:23 följande:
    Peap: Det du skriver är väl just att ta förhållningssättet till sig och sen anpassa det till sig själv och familjen. Det handlar ju som du säger inte om vilket sjal man bär i utan att man lyssnar på barnet. Fast jag kan säga att jag aldrig använder begreppet AP utanför det här forumet, jag vet inte ens om någon vet vad det betyder i min omgivning. Jag säger bara hur jag gör utan någon direkt bakgrund. Gillar inte epiteter eller vad det kallas, här är det bra så hittar man likasinnade (på många sätt iaf).
    Antar min kompis googlade på AP och sen kom tillbaka till mig och anklagade mig för att hyckla. *suck*

Liksom dig så använder jag sällan AP utanför det här tråden, lika lite som jag brukar prata om att föda hemma egentligen, för jag känner att det är så få "där ute" som känner till förhållningssättet och då blir det så mycket att prata om/förklara då man står så långt ifrån varandra i sitt synsätt/värderingar.
  • Prodin

Nej och det fina med en AP-tråd här (även om man inte gör lika i allt) tycker jag är att man kan ställa frågor och få svar utifrån ett "tänk" som ligger nära mitt och som inte är helt uppåt väggarna.

Min svärfar tycker och tror på fullaste allvar att det är viktigt för bebisar att få skrika. Att de tränar lungorna då. Om han bär och Odin börjar gnälla och jag någon gång inte tar honom med en gång (jag är lite mesig och vill inte trampa någon på tårna) så att han börjar skrika, då kan svärfar säga saker i stil med; Ja det är bra, skrik på du, då kommer du bli en bra sångare sen när du blir stor.

Och han menar det också. Det är vad han praktiserat på sina barn, och vad som praktiserats på honom.

Kan säga att det känns sådär att gå till honom och fråga om saker som vad jag ska göra när liten vägrar kläder.

Här på bvc (helsestasjonen) fick jag ett häfte om 5mm när jag på 3-månaderskontrollen berättade att vi samsover och ammar fritt även på natten. Dom känns inte helt bra att fråga om råd heller alltid.

Det här är mitt första barn och då är det så otroligt många frågor som poppar upp och det är jätteskönt att kunna komma hit och få snabba svar från sympatiska människor som inte ser sina barn som A) en accessoar eller B) ett tillfälligt hinder för karriär, nattsömn, spontana restaurangbesök osv.

Tack Hjärta

• Prodin

Oj, jag vet inte varför det blev en tummen ner på mitt inlägg.
    Jag är teknisk som en flodhäst ungefär.

• chokladkaffe

Peap: Jag förstår dig, men kom ihåg att du fick mig att fundera över hemmafödsel vilket jag är glad över  Jag ska ju till barnmorskan imorgon och då ska jag ventilera lite förlossningsfunderingar. Jag ska faktiskt ha med mig hemmafödsel som en möjlighet och inte bara förkasta det även om igångsättning, överburenhet och skepsis/oro till att vara utan smärtlindring står emot det. Måste man ha bestämt sig för att man kan klara sig utan smärtlindring om man väljer hemmafödsel? Jag bor som sagt inte ens 10min med bil från förlossningen att jag borde kunna hinna dit om jag "behöver".

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-11-22 14:27:58 följande:

Peap: Jag förstår dig, men kom ihåg att du fick mig att fundera över hemmafödsel vilket jag är glad över  Jag ska ju till barnmorskan imorgon och då ska jag ventilera lite förlossningsfunderingar. Jag ska faktiskt ha med mig hemmafödsel som en möjlighet och inte bara förkasta det även om igångsättning, överburenhet och skepsis/oro till att vara utan smärtlindring står emot det. Måste man ha bestämt sig för att man kan klara sig utan smärtlindring om man väljer hemmafödsel? Jag bor som sagt inte ens 10min med bil från förlossningen att jag borde kunna hinna dit om jag "behöver".

Det är jag också glad över

Jag har ingen aning om vilken tillgång till hemma-BM du har där i Gbg - har du letat?

Du ska vara medveten om att det är kontroversiellt och att du kan bli starkt ifrågasatt på MVC (vilket kan vara bra, att få sina argument testade) men du ska känna vad DU vill.

Att du har 10 min till "sjukan" är en stor fördel.
    Du kan alltid ändra dig, du kan ju åka dit om du vill när det är dags.
    BM har ju ingen smärtlindring med sig hem till dig. En del erbjuder akupunktur.

Får jag fråga hur din man ser på det hela?
  • Hervor 1
    chokladkaffe skrev 2010-11-22 13:09:53 följande:
    Nej jag menade inte att det handlar om att köpa ett koncept rakt av utan jag gör som du säger, plockar det som är relevant och fungerar hos oss. Sen kan jag mer känna att jag som gillar jobbet, har egna intressen och slutade amma tidigt (14mån) och var rätt nöjd där lite udda gör ju inget, det är väl mer synen på barnen som är viktig och kanske den vi har gemensam här  

Jag har funderat lite på det här med att gå med och inte gå med, därför tog jag upp det. Jag har alltid gjort det innan men nu när sonen är 21mån märker jag att det blir "strider". Jag kan liksom inte respektera att han inte vill ha overall utomhus trots det är kallt, respektera menar jag att han inte behöver ha overall. Okej att inte vilja, men han måste ha den på sig. Det blir således en strid varje gång han ska ut i den bemärkelsen att jag får köra över honom i hans vilja att inte ha overall. Med tröstande ord i att man får vara arg osv får jag ändå ha i honom overallen. Samma gällande mat. Ibland vill han inte sitta i sin barnstol och vi har provat andra stolar men det slutar med att han klättrar runt på bordet, äter inget och ingen får ro. Ibland får jag sätta honom i stolen under protester, som avtar direkt när jag tröstat honom för att vi ska få äta nån av oss. Äta måste man. Samma med dusch, han vill inte in i den initialt, man ger det tid men ändå blir han ledsen. Sen får vi inte ut honom en stund senare för han börjat leka i vattnet.

Igår åkte jag tåg med en mamma med tre barn, typ åldrarna 2-skolålder. Hon sprang fram och tillbaka och försökte prata med mellanflickan som sprang överallt utan att lyssna ett ord på mamman. Hon försökte hjälpa stora flickan på toa medan lilla satt på höften. Till slut efter en lång stund tog hon mellanflickan under armen. Är det alltid rätt att "gå med" så länge. Det blir enligt mig väldigt mycket oro som ändå slutar med att hon fick lyfta bort ett illvrålande barn.

Jag nämner bara mina iaktagelser och funderingar här, jag tycker inte det är helt solklart hur förhållningssättet ska förändras när barnen blir större. Vill gärna ha era tankar kring "gå med" och sätta gränser.
    Det där med att  "gå med" och när det är läge att sätta stopp är inte så enkelt. Jag och maken är nog väldigt toleranta och låter stora bestämma så mycket hon kan, det mesta är förhandlingsbart tycker vi. Vad som inte är förhandlingsbart eller acceptabelt är att utsätta sig själv eller andra för fara, exempelvis så MÅSTE hon hålla handen eller stå på ståbrädan då vi går vid en trafikerad väg. Hon får absolut inte slå sin lillasyster eller knuffa sina kompisar, skulle hon bli sjuk och viss medicin krävs - ja då MÅSTE hon ta den (hit räknas dock inte näsdroppar, hostmedicin etc etc). Vid matbordet så har vi dock inga måsten mer än att man inte får skrika och "härja" vid matbordet. Vill hon inte äta eller inte har ro att sitta med så får hon gå iväg om hon vill men vi förklarar att vi tycker att det är trevligt när hon är med och att hon är välkommen tillbaka att sätta sig med oss närhelst hon vill.

I det du beskriver med trebarnsmamman på tåget så hade nog jag agerat tidigare än vad den mamman gjorde, åtminstone hade jag nog agerat annorlunda (lätt att säga så här iof...) I en familj behöver man ju hjälpas åt, hur får ju såklart ålder och personlig mognad avgöra men det är ändock viktigt att hjälpas åt. Så att  få mellanflickan att stanna upp och också skapa utrymme för att lyssna på och prata med varann känns som ett "minimikrav"  (på mamman) i en sådan situation. AP handlar ju inte bara om att förhålla sig till ett enskilt barn utan skildrar respekt och lyhördhet inför ALLA individer som lever i en familj, hur skall man annars uppnå en harmonisk vardag?

Att bära, samsova och amma förresten, det är såklart viktiga redskap för aknytning men de skall inte förväxlas med krav eller ses som instruktioner, då missar man ju hela poängen med att se barnet för den unika individ som det faktiskt är... Peap, ge din väninna en smäll på fingrarna!
  • Makadam
    Hervor 1 skrev 2010-11-22 14:47:54 följande:
    Det där med att  "gå med" och när det är läge att sätta stopp är inte så enkelt. Jag och maken är nog väldigt toleranta och låter stora bestämma så mycket hon kan, det mesta är förhandlingsbart tycker vi. Vad som inte är förhandlingsbart eller acceptabelt är att utsätta sig själv eller andra för fara, exempelvis så MÅSTE hon hålla handen eller stå på ståbrädan då vi går vid en trafikerad väg. Hon får absolut inte slå sin lillasyster eller knuffa sina kompisar, skulle hon bli sjuk och viss medicin krävs - ja då MÅSTE hon ta den (hit räknas dock inte näsdroppar, hostmedicin etc etc). Vid matbordet så har vi dock inga måsten mer än att man inte får skrika och "härja" vid matbordet. Vill hon inte äta eller inte har ro att sitta med så får hon gå iväg om hon vill men vi förklarar att vi tycker att det är trevligt när hon är med och att hon är välkommen tillbaka att sätta sig med oss närhelst hon vill.

I det du beskriver med trebarnsmamman på tåget så hade nog jag agerat tidigare än vad den mamman gjorde, åtminstone hade jag nog agerat annorlunda (lätt att säga så här iof...) I en familj behöver man ju hjälpas åt, hur får ju såklart ålder och personlig mognad avgöra men det är ändock viktigt att hjälpas åt. Så att  få mellanflickan att stanna upp och också skapa utrymme för att lyssna på och prata med varann känns som ett "minimikrav"  (på mamman) i en sådan situation. AP handlar ju inte bara om att förhålla sig till ett enskilt barn utan skildrar respekt och lyhördhet inför ALLA individer som lever i en familj, hur skall man annars uppnå en harmonisk vardag?

Att bära, samsova och amma förresten, det är såklart viktiga redskap för aknytning men de skall inte förväxlas med krav eller ses som instruktioner, då missar man ju hela poängen med att se barnet för den unika individ som det faktiskt är... Peap, ge din väninna en smäll på fingrarna!
    Redan gjort
  • chokladkaffe

Peap: Tja jag vet ju hur jag ska argumentera med min sjuksköterska Jag hänvisade till siffrorna att i holland föder 35% hemma och har lika högt hälsotal i förhållande till antal förlossningar. Han sa att det stämmer till viss del, nära inpå menade han på. Men han har insikt i att till slut är det jag som bestämmer eftersom det är min kropp samt han har varit med länge nog för att förstå min sjukhusrädsla. Sen vet han väl också att det inte är lönt att gå emot mig när jag tänker nåt för då kan jag bli än mer inställd på min sak Vi har inte diskuterat det så mycket utan jag nämnde det bara som ett alternativ när vi pratade om min rädsla inför förlossningen. Jag kände mer att jag vill ha det som alternativ även om jag kanske inte tror det hamnar där. Jag vill inte ha uteslutit något i förväg och min rädsla har varit att jag vill ha tillgång till möjlighet till akutsnitt om jag behöver vilket jag kom på att jag väl har med tanke på var jag bor.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd